Jump to content

Krav til informasjon om store ekstrautgifter


Aksept2014

Recommended Posts

Jysla enkelt. Det skulle ti ville hester til for å får meg inn igjenn på det verksted. Altså gjør det de taper mest på. Forlang dine deler på igjenn og betal for det som var avtalt. Så oppsøker du eit anna verksted for videre rådføring.

Problemet kan bli at svindlerverkstedet ikkje har tid å sette båten tilbake til innlevert stand på denne side av sommeren...

Søk advokat.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Oppdatering.

Kom til en fornuftig avtale med verstedet til slutt for å få brukt båten i år. I går skulle den hentes iflg planen.

Prøvde å få tak i daglig leder og verkstedansvarlig hele uken for avtale om avhenting. Ingen av de ansvarlige tok telefon eller ringte tilbake.

Til slutt fikk jeg tak i en kar som egentlig ikke visste stort om status, men at jeg bare kunne komme fordi båten stod på sjøen.

Dro ut til opprinnelig avtalt tid. Arbeiderne på verkstedet visste ingenting, eller hvor nøkkelen var. Har heldigvis reservenøkler.

Ingen var der for å møte meg eller gå gjennom båten.

 

Fikk sjokk da jeg så båten. I fastprisen jeg har betalt var det avtalt full dyprubbing og polering av hele båten, samt teakbehandling. Båten var totalt nedstøvet både innvendig og utvendig av glassfiber. Det var tydelig at store deler av båten IKKE var rubbet og polert. At den heller ikke var vasket ned etter å ha stått inne på verkstedet hele vinteren er totalt uforståelig.

Takplater lå demontert i den ene kabinen, skruer, plast overalt.

Fenderlist de hadde demontert var heller ikke skrudd på.

Ingen tar telefonen, og jeg vet ikke om jeg skal kjøre båten derfra, eller la den ligge.

 

1) hvis den blir liggende så kan det ta ukesvis før den blitt tatt opp og fikset

2) hvis jeg tar den med nå, kan de si at tilstanden var bedre enn jeg påstår.

 

Har derfor konkludert med at jeg dokumenterer situasjonen med bilder og video, for dermed å ta den med hjem. Vaske den ned ved hjelp av et firma og få dokumentert utgiften.

 

Enig?

Link to post

Har du søkt juridisk hjelp? Jeg ville verken godtatt framgangsmåte fra verksted inkl regning eller båtens tilstand. Hvis du ikke skaffer deg advokathjelp nå, kan du jo også bli sittende med den regningen du vil sende til verkstedet. Sålenge de tydeligvis ikke har godtatt ditt forslag - de ansvarlige var vel ikke ti stede - så er dette risky business. Så jeg er ikke enig. Begynner snart å tro du holder oss for narr, for det gjør du ikke?! Årsaken til at jeg spør er at du tydeligvis ikke blander inn jurist, noe jeg synes både er underlig og faktisk etter så lang føjetong; tåpelig. Beklager om jeg er litt vel ærlig. Ikke vondt ment. Så jeg gjentar igjen etter Sæbø. Skaff deg en advokat. Forøvrig er det vel snart på tide du forteller hvilket firma dette er, slik at andre unngår å havne i samme elendighet....

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Kommentar til mitt eget innlegg:

 

Bergen Dørks innlegg smatt inn mens jeg skrev mitt. Hans innlegg er mer direkte enn mitt, men jeg er helt enig med han. Gjør det du får råd om og bør gjøre.

 

***********************************************'

 

Jeg mener at du/denne saken har kommet godt forbi punktet hvor du burde søkt profesjonelle råd hos en advokat med erfaring med verkstedsaker/båtsaker (Båtadvokaten?). Du ber stadig om råd og får stadig råd om advokathjelp, men jeg kan ikke se i dine postinger at du følger rådet. Nå skal du få rådet en gang til av meg;

 

ta bilder (dokumenter)

la båten ligge der den er i den tlstand den er

ta bildene og annen dokumentasjon med til advokat

gjør som advokaten råder deg til.

 

Uten profesjonelle råd (som følges) er det fare for at tiltak du gjør kan skade saken din ovf verkstedet.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Mye tyder på at verkstedet ikke er like fornøyd med den avtalen dere nå har gjort som du er, og det er jo et godt tegn.

Hvis du er redd for båten din din, så ta den med deg hjem. Hvorvidt det har noe for seg å sende en regning på vask, polering etc. tviler jeg på.

Kanskje du bare skal avslutte hele saken med dette, og skrive det hele på læringskontoen.

Lykke til videre, og god båtsommer!

Link to post

Så slett arbeid og så sløve blir ingen verksted heilt plutselig ? . Og dersom denne slette service var noe verkstedet er kjent for, så leverer man jo ikkje båten der. Dette skurrer. Du gir for lite info, og holder igjenn vesentlige detaljer. Du har for eksempel fått til en avtale vedrørende ekstraarbeid, men du kommer ikkje på BP og oppdaterer oss med nyheten? Det nevnes som nermest en bisetning i neste klageinnlegg om dette firmaet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er det jeg også tenker... Noe er det juridiske, men noe er også fornuften og hvilken løsning totalt sett som gir den beste løsningen. Båtsesongen er kort, og verdien av en båt blir fort liten hvis den skal stå på verksted halvparten av tiden. Det er jo ikke som en bil der man får leiebåt mens vi venter :)

 

Spørsmålet er vel om jeg noengang blir fornøyd hvis de setter igang igjen. De har fått så mange sjanser på å rette opp ting, noe de ikke er spesielt interessert i.

Link to post

Så slett arbeid og så sløve blir ingen verksted heilt plutselig ? . Og dersom denne slette service var noe verkstedet er kjent for, så leverer man jo ikkje båten der. Dette skurrer. Du gir for lite info, og holder igjenn vesentlige detaljer. Du har for eksempel fått til en avtale vedrørende ekstraarbeid, men du kommer ikkje på BP og oppdaterer oss med nyheten? Det nevnes som nermest en bisetning i neste klageinnlegg om dette firmaet.

For meg blir det dessverre veldig provoserende med slike kommentarer, da jeg vet veldig godt at jeg ikke holder tilbake informasjon. Har aldri hørt noe negativt om dette verkstedet før, og fikk et godt førsteinntrykk.

Avtalen om ekstraarbeid var basert på at faktura ble halvert. Dette var alt i alt en fornuftig løsning for meg, og advokaten samtykket til denne.

Link to post

Underleverandør tok motor, drev osv. Han har gjort en god jobb uten tvil, selv om den var kostbar og null info om ekstrakostnader.

Dette verkstedet skulle gjøre jobben med rubbing, polering, teak, bytte septikkslange og noen andre ting. Noe har de gjort, noe er ikke gjort. Men når båten ser ut som et helvete inni ved overlevering blir alt bare trist

 

Snakket med advokaten i dag (tilgjengelig 24/7) og han anbefalte å hente båten og holde tilbake sluttbetaling. Så båten er herved hentet og tilbake i havn.

Redigert av Aksept2014 (see edit history)
Link to post

Da har du foreløpig betalt en overkommelig pris, hvis jeg forstår deg rett, og kan uten at du lider for store øk tap fikse det som gjenstår på et annet verksted....ligger du i konflikt på store utestående beløp, eller er det under kontroll? Håper ting ordner seg og at du får tilbake båtgleden gjennom en fin sesong!

mvh Bergen Dørk

Link to post

Har betalt en overkommerlig pris sett i forhold til leveransen ja. Så det blir eventuelt en diskusjon om resterende fastavtalte sum sett opp imot leveransesvikt og nedstøvet båt :(

 

 

 

Da kan det se ut som om situasjonen er endre fra at du har et problem til at de har et problem siden den som sitter på pengene som regel har den beste hånden! Ta bilder, dokumenter alt, noter ned alt og følg advokatens råd.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...