Fjord21DC Startet 11.April.2014 Del på Facebook Startet 11.April.2014 (redigert) Bilbransjen oser av styling, effekter, tøft og stilig utstyr, lakkering bla bla.. Mye blodharry også, men stylingbransjen er gigantisk på verdensbasis! Hvorfor er det ikke sånn for båtbransjen? Synes det er så mange kjedelige båter der ut, spesielt i Skandinavia.. De aller fleste glassfiber daycruisere er hvite med en grå eller blå stripe, lyst skaitrekk på seter, teak eller teakimitasjon på dørk/ dollbord, standard hvite LED-spotter fra Maritim og et tamt Jensen stereoanlegg som alle båtbutikker selger.. Ser man på utstyr fra Maritim, Watski og alle de andre så er det stort sett det samme! Kjedelige og identiske produkter.. Det er liksom ikke noe ordentlig tøft, da må man utenlands.. Hvor er lakkeringsjobbene i andre farger enn hvit? Hva med noen effektlys? Skikkelig stereo med spenstig design og grom lyd? Sotet vindskjerm? Må vi til utlandet for å se noen daycruisere som ikke ser slik ut? Typisk eksempel på en "norsk" daycruiser.. Klart det finnes en og annen, men ta en titt på daycruiser til salgs på Finn.no - ikke veldig mange båter som skiller seg ut.. Sikkert noen som blir fornærmet og har en forkjærlighet for "klassisk" design med hvitt skrog og hvor de aller fleste båter er like - men dere tar sikkert poenget med spørsmålet.. Denne båten koster mer enn noen båtlapper og er langt større enn 20 fot (ja jeg vet det er en Riva i millionklassen og ikke en Yamarin), men illustrerer litt hva jeg mener med design, fargevalg og som skiller seg ut.. Ja, jeg er sikkert litt harry tenker mange, men men.. Er vi litt kjedelige og tradisjonelle når det kommer til båt, eller er det ikke marked for det? Jeg sier ikke at alle båter er kjedelige, og det er kommet mye hissig design med skarpe linjer osv de siste år, men man må ofte utenlands for å se båter som er "annerledes".. Redigert 11.April.2014 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Det er jo bare en båt så alt trenger ikke være så fancy Det viktigste er jo at motorisering og det tekniske funker. Båter er jo tross alt overhodet ikke masseprodusert, om man sammenligner med biler iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Muren Motorsport Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Lakke GH'n svart med flake/mirra! d ha blitt tøft hva? :) Njææ.. det har nok blitt slik som i bilverdenen.. "trygge" farger.. Grått i diverse nyanser.. Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Denne da ? Fin fin båt..innsett av et monster stereo m motorisert skjerm, subb, 4 høytalere, 2 forsterkere pågår. Ny motor innkjøpt i fjor... Og lys i dørk og så ska det vær ryddig og fint dashbord.. Eg liker båter som skiller seg ut.. Dette er min drømmebåt....vel drømmen står no på gårdsplassen min.. :-) Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
valvolainen Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Har ikke behov for å stikke meg ut når vi er på tur. Har behov for lettstelt båt med standardiserte løsninger. Veldig glad ikke alt er en 'riva' eller tilsvarende En god stereo kan være kjekt, men det avhenger jo veldig av hvilken rolle båten har der og da. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Var grisestilig den grå Riva Ein sporty stylet bil kan være både en liten Scirocco, gammel volvo stasjonsvogn eller suv, den treng ikkje koste så mykje meir en standardutgave og kan alikevel brukes og tilfredsstille behov. Ein stilig båt for feks båtfamilien med 3 barn finnes vel egentlig ikkje om man drar paralell med prisdifferansen til bilverden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Efre Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 (redigert) Jeg ser nok at noen ønsker å testosteronlade skuta si med ikke alt for objektivt estetisk heldige ting. At de derimot ønsker å dele musikksmaken sin med alle andre er jo en fin gest da. Det kan jo bli for rolig og fredelig i den lille viken jeg fant for meg selv og familien, men så alt for ofte er jeg dessverre mer interessert i lyden av gasser unnslippe kroppen enn andres musikk.Jeg er enig i at Rivaen var pen, men ellers er der fryktelig mye uheldig på sjøen som absolutt skal "toppe heile driden" og som ikke har en eneste gjennomgående linje.Bjarne Aas konstruerte en daycruiser noen år tilbake (naturlig nok)Fjord, med andre, fikk friheten til å spinne videre på denne.Denne synes jeg stikker seg ut blant få i dag for som et eksempel på et meget heldig design Redigert 12.April.2014 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Er igrunnen ikke enig med deg sementen. Synes det finnes mye flott design i scandinavia. Men det fordrer jo at man kikker seg rundt. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
MaSa Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Er vel en grunn til det. Økonomi !? Vanskelig nok og få solgt båter, og skal de spe på med mye dill og dall for og sportifisere og style båter så er det starten på slutten på mange! En veldig høy risiko og ta får en båtbyggeri! Selv Syntes jeg det er artig og Se båter som skiller seg ut, men ville nok ikke kjøpt en Stylet båt selv, om jeg ikke var 20 år enda da :) Men for det syntes jeg det er masse båter som skiller deg ut på både positive og negative måter i Skandinavia !:) For egen del så er vår båt "Stylet" fra tidligere eier med led lys under badeplattform og bak på badeplattform samt blått lys under sittegruppen oppe! Litt jålete men litt tøft. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Julie III Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Det at båten er hvit, har nok mye med praktiske årsaker å gjøre. Den falmer ikke på samme måte i solen. Ellers er det vel som alt ellers markedet og etterspørselen som styrer. Som Øya sier, finnes det mye også her på bjerget bare man ser seg rundt. Goldfish feks mener jeg har hatt et innovativt design i mange år. Selv holder jeg meg til de hvite, pene og tradisjonelle designene Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Minimum bling bling og maksimum funksjon er fint. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 12.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2014 Denne da ? Fin fin båt..innsett av et monster stereo m motorisert skjerm, subb, 4 høytalere, 2 forsterkere pågår. Ny motor innkjøpt i fjor... Og lys i dørk og så ska det vær ryddig og fint dashbord.. Eg liker båter som skiller seg ut.. Dette er min drømmebåt....vel drømmen står no på gårdsplassen min.. :-) I LIKE! Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 12.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2014 Det at båten er hvit, har nok mye med praktiske årsaker å gjøre. Den falmer ikke på samme måte i solen. Ja, men derfor må man polere litt på smykket sitt. De fleste biler er jo i en annen farge enn hvit og de er blanke og fine de. Lakket med 2 komp holder båten seg blank i mange år takket være polish! :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 (redigert) Fordi nordmenn er noen trauste dølle typer som ikkje våger være annerledes elr vise noe form for personlighet offentlig. Når så man sist en voksen mann i glinsende wrestlingkostyme på enhjuling på vei til butikken f.eks Redigert 12.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Har sett en del daycruisere med oransj stripe på skroget i det siste (kjenner ikke til merket), og også grønn stripe. Forfriskende blant alle de hvite og blå Yamarinene Kan være enig med trådstarter, det er mye likt som glir rundt i skjørgården for tiden ja. Blir nesten som på veien, kjenner jeg gjesper høyt av alt som heter Golf, Passat og A4, hva med variasjon? På sjøen er jeg for mangfold, men liker best når ting blir gjort smakfullt, altså ikke med "jallastyling". Folk må få ha båtene sine akkurat som de vil, men personlig synes jeg neonfarget effektlys kan bli litt i overkant. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Uttern har jo forstått det Hiver på litt farge på sidene, kaller den Exclusive Grey Edition og klemmer til på prisen Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Gul Nidelv 18. Det er kul båt det!! Skal eg nokon gong ha motorbåt blir det ein slik! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Er det verdens minste mann som står bak rattet eller er det noe annet som et totalt ute av proposjon her Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 (redigert) Kjedelig design ? ikke i mine øyne ! Det kan gjerne være standard lamper og standard stereo for min del.... Redigert 12.April.2014 av Magne A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Ja, men derfor må man polere litt på smykket sitt. De fleste biler er jo i en annen farge enn hvit og de er blanke og fine de. Lakket med 2 komp holder båten seg blank i mange år takket være polish! :) Jeg vet ikke hvilket erfaringsnivå du er på, men når man har båt, kan det være gøy å vaske, men ikke å polere flere ganger i sesongen... Båten må også opp av vannet for å ta skroget. Jeg hadde en burgunderrød båt, og ble da enig med meg selv om kun ha hvit etter det... Båten jeg har i dag, tar to hele godværsdager å få fin til utsett på våren. Kan ikke sammenlikne bil og båt. Båt blir utsatt for mye, mye mer og komboen salt og sol tar knekken på det meste. Ser det refereres til gul Nidelv. Husker ikke sist jeg så en blank en Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Er det verdens minste mann som står bak rattet eller er det noe annet som et totalt ute av proposjon her Kanskje båten er omkring 50 fot ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjord21DC Svart 12.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2014 (redigert) Jeg vet ikke hvilket erfaringsnivå du er på, men når man har båt, kan det være gøy å vaske, men ikke å polere flere ganger i sesongen... Båten må også opp av vannet for å ta skroget. Jeg hadde en burgunderrød båt, og ble da enig med meg selv om kun ha hvit etter det... Båten jeg har i dag, tar to hele godværsdager å få fin til utsett på våren. Kan ikke sammenlikne bil og båt. Båt blir utsatt for mye, mye mer og komboen salt og sol tar knekken på det meste. Ser det refereres til gul Nidelv. Husker ikke sist jeg så en blank en Jeg er ikke typen til å polere flere ganger i sesongen, men det er vel ikke feil å si at båtfolket er litt mer interessert enn gjennomsnittet i å få en båt blank og fin til sesongstart? En god polering før utsett og normal vask når båten er på vannet bør jo holde.. Hva med bil, er det ikke salt på veiene store deler av året som knekker lakken og stålet i understellet? Det er like mye sol på veiene også, ikke bare på vannet. Dette gjør lakken blass over tid. I tillegg er det slik at de fleste bruker bilen hver dag i all slags vær i motsetning til båt. Kjør bare på E18 en regnværsdag. Tror du det er mindre forurensning fra veien (salt, asfalt/ tjære, kjemikalier, steinsprut, sur nedfør, støv og dritt) som hagler mot bilen enn på en båt som ligger noen mnd ute på vannet og resten av året under opplagspresenning? For meg ser det ut som bilene er langt mer utsatt i et nordisk klima strengt tatt.. Redigert 12.April.2014 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 (redigert) Som jeg skrev over, har jeg hatt farget båt. Denne måtte poleres 2 ganger i sesongen for å holdes blank... Det du skriver her gir meg egentlig svar på spørsmålet mitt... Sett en bil på flåte og kjør den rundt i vær og vind med sjøsprøyt og solstek en sesong og ring meg til høsten Redigert 12.April.2014 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Farget skrog osv på båt betyr bare at den ser stripete og ustelt ut. Har hatt blått skrog , noe jeg ikke vil anbefale noen. Håpløst å holde pent Selv de minste striper etter fendere og kaier lyste i mot deg. Hvitt er å foretrekke, lett å fikse. Små reparasjoner synest knapt. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 (redigert) grunnen til det er lenge siden du såg en blank gul båt er jo fordi den er minst 30 år gammel. De er ikkje så blanke de hvite heller på samme alder uten det gnukkes og gnikkes. Og nå er jo også båter med dekor foliebelagt i nesten alle tilfeller Redigert 12.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.