Dagis Startet 12.April.2014 Del på Facebook Startet 12.April.2014 Dørkplatene nede i salongen på seilbåten har stått vått i hele vinter (tabbe ) De er nå skrudd ut, skrubbet med zalo+salmiakk, tørket, vasket med sopp og algefjerner, tørket på nytt og nå har jeg skrapet av lakken på de plassene den hadde boblet seg. Det er kryssfiner med utfreste spor til natingen (noe gummiaktige greier) og jeg tror det er teak i det øverste laget. Det virker som platene har berget ganske bra uten å slå seg nevneverdig. Jeg syns den ulakkerte teaken er penest og ikke er den så glatt heller. Så jeg har mest lyst til å pusse bort all lakk og beholde dem ubehandlet eller innsatt med teakolje eller lignende. Eller er dette veldig upraktisk mtp søl. Forestiller meg at både rødvin og diesel kanskje trekker seg inn og blir der for alltid. Er det noen som har erfaring med slike plater og hvordan de bør behandles? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 (redigert) Denne typen dørkplater er ganske stabile. Om du ønsker å ha" teak naturell" så er platene mest beskyttet mot søl av diesel/rødvin eller. eller. med gammeldags teak olje. Du metter platene (også ende ved ) og vasker av overskytende med rødsprit. I de båtene som jeg har brukt denne løsningen så har dørken blitt oljet et par ganger i sesongen. Redigert 12.April.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Dagis Svart 12.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2014 Takk for tipset. Da skal jeg prøve å pusse av resten av lakken og olje platene. Tror ikke jeg orker å olje mer enn en gang i sesongen, men får se an behovet. Ser at Owatrol har har teakolje så jeg satser på den hvis ingen har dårlig erfaring med den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.