KongKing Startet 12.April.2014 Link til dette innlegget Startet 12.April.2014 (redigert) Har vært på svenskekysten i båt de 3 siste sommerferiene. Har også vært på sørlandskysten noen år (Tvedestrand), men da i hytte. Hva er argumentene for/imot de respektive kystene i båt? Er skjærgården lik? Samme muligheter for uthavner? Prisnivå? Kulturelle opplevelser? Gjestehavner? Stemningen båtfolket imellom, Osv.... Som nevnt har jeg 3 år bak meg i Sverige, men er så glad i Sørlandet at jeg vurderer en sommertur i båt der. Men det er noe med svenke kjøttboller, havstensund og stemningen i Sverige som er bra.... Kk Redigert 12.April.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jazzman Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Halla! Som Østfolding har jeg tilbrakt de fleste sommerene i båt på Hvaler og svenskekysten, men for noen år siden bestemte vi oss for å teste sørlandet med noen båtvenner. Angret ikke på det! Turen gikk fra Hvaler til Kristiansand, og opp igjen. Ca 10 dager på tur. Angret ikke på det! Selv syntes jeg stemningen blandt båtfolket var mye bedre nedover norskekysten. Trevlie havner, og mange flotte uthavner. Om ikke annet så har du "granskauen" helt ned til vannet, i forhold til sverige der man har litt mer svaberg osv.. Langs svenskekysten syntes jeg det blir værre og værre med spesielt grinete og uhøflige nordmenn på tur. "E6" fra Strømstad til Smøgen er et eneste stor kaos:) Derfor var opplevelsen ned til Kristiansand kjærkommen. Rolig atmosfære med med et båtfolk som av en eller annen grunn "oppfører" seg bedre når de ferierer i eget land. Gjestfriheten og servicen på havnene var også betraktelig bedre enn på svensk side. Prisene var overnatting med strøm var heller ikke noe å skremmes over. Jeg vil absolutt anbefale deg en tur nedover sørlandet. Du finner mye god lektyre på hvor du finner uthavner og annet som er greit å vite på turen. PS: Vi hadde havblikk på vei tilbake over fjorden. Da gjorde vi en stopp på Ferder. Anbefales. Vi planlegger ny tur nedover. Les mer om turen her (starter på 112 i bloggen til søskenbarnet mitt:) ): https://baatplassen.no/i/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/page-112 Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Vi tar annethvert år på hver side, strekningen Son-Kristiansand. Synes de har forskjellig sjarm, og da blir det til at jeg gleder meg litt ekstra hvert år fordi det er "lenge siden sist" Det vi synes er de store forskjellene, er som nevt før her at mellom havnene er det mer skog og mer bebyggelse. Føler det er mer å se på og uthavnene oppfattes som lunere fordi det ikke er polerte svaberg. Samtidig er det flere partier du må gå et stykke fra land, samt lange åpne strekker så du er mer avhengig av været. Byene synes jeg kanskje har litt mer sjel i Sverige. Dieselen og havneleie er jo billigere, men ankerdrammen og mat dyrere Kan ikke si jeg synes det er så veldig stor forskjell på selve havnene. Redigert 13.April.2014 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Vi laget jo en tråd om norskekysten i fjor. Med det fantastiske været vi hadde i fjor var det en drøm å feriere i Norge. For en som beveger seg mest i Oslofjorden er kysten fra Vestfold og nedover en veldig hyggelig og flott opplevelse. Anbefales på det varmeste. I tillegg lettere å finne plass i havn, selv om noen havner er fort veldig fulle, Risør, Grimstad og Lillesand f. eks. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Jeg har alltid vært på sørlandskysten. Bortsett fra en annen helgetur til Strømstad og koster! I år med ny og større båt vurdert vi kombitur! Har jo ca 19-21 dager tilgjengelig . Vurdert oss nedover mot Gøteborg området før vi kanskje beveger oss over mot skagen før vi igjennom går over mot kr.sand og hjem mot langesund ! Men lurer på om det er nok dager eller om det blir for mye stRESS. Ser for meg kanskje fra 7-9 dager nedover Sverige og 1-2 dager Danmark og 10 dager hjemover sørlandskysten! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bidevind Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 .. Vurdert oss nedover mot Gøteborg området før vi kanskje beveger oss over mot skagen før vi igjennom går over mot kr.sand og hjem mot langesund ! Men lurer på om det er nok dager eller om det blir for mye stRESS. Ser for meg kanskje fra 7-9 dager nedover Sverige og 1-2 dager Danmark og 10 dager hjemover sørlandskysten! Hei ! Anbefaler å ha stort spillerom mhp hvilken dag man må dra over tilbake fra Danmark. Været kan bli slik at man må vente flere dager på overfart. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Slike avgjørelser blir nok tatt litt etter værmelding så om vi ser det et dårlige dager i vente så drar vi heller en dag før osv. Vi tilpasser oss uansett været siden motsatt tilpasning sjeldent fungerer:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Mariell Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Hvordan er båt tettheten på sørlandskysten I Juli? Like tett som på Svenskekysten? Har I år desverre ferie fra midten av Juli. Da er ikke Svenskekysten akktuell for meg, må derfor finne på noe annet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MaSa Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Mine erfaringer på sørlandskysten Arendal til langesund siste årene er at i juli er det smekkfullt. Særlig populære havner som Kragerø,Arendal , Valle,jomfruland,Risør . Uthavner som er populære er også meget fulle. Men det finnes jo utrolige mange Uthavner her så plass finner man. Så lønner seg og komme tidlig til nye plasser. Redigert 13.April.2014 av MaSa (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Julie III Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Det gjorde vi Jori. Og så heldig med været vi var når tråden først ble laget! Viste seg fra sin beste side. Memories: https://baatplassen.no/i/topic/102106-status-oestlandet-soerlandet-2013/ Vi synes sørlandskysten begynner rundt Kragerø. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Vi varierte før hvert år mellom sørlandskysten og Svenskekysten, men er nå stort sett bare på norskekysten. Enig i det Julie III skriver om priser og enkelte åpne stykker på norskekysten. For vi som er glad i å fiske så er det bedre fiske på sørlandskysten. Synes også det er mindre båter på norske kysten selv om det enkelte steder kan være mye båt. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Careka Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 i felles ferien, ville jeg ikke vært noen av plassene, i Juni og August er det bra begge plasser. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mariell Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Enig Careka, men blir kjedelig å ligge I hjemmehavna I en måned Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Julie III Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Av ren nyskjerrighet Hva er det som gjør at enkelte her inne til stadig må kommentere hvor forferdelig det er med båtliv i fellesferien, og hvor mye bedre det er utenom. Når det legges ut bilder i fellesferien blir det skrevet negative og forsurende setninger. Skjeldent jeg ser noen kommenterer hvor kjedelig, tomt og stusselig det ser ut med tomme havner og ikke noe liv. Vi VELGER å legge båtferien til fellesferien fordi vi trives med det, og dette må da være flott for de som ikke liker det, så slipper vi å plage dere Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Vi har frekventert området Marstrand - Mandal i en årrekke, og for vår del blir det stadig oftere svenskekysten. Vi stikker til uthavn såsnart været tillater det, og synes det er lettere å finne fine uthavner på svenskesiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Vi VELGER å legge båtferien til fellesferien fordi vi trives med det, og dette må da være flott for de som ikke liker det, så slipper vi å plage dere Svaret må nok være at noen liker å stå i kø, andre liker det ikke. Hulda er en av dem som ikke liker det. Derfor ferierer vi utenom sesongene. Båten ligger i Strömstad, der er mange som kommer på ferie dit. Mange ligger som sild i tønne på gjestebryggene tvers overfor oss. Dag etter dag med campingstol og grill på samme plassen. Må være for å kjenne lukten av naboens solbadolje. Men dette var ikke det trådstarter spurte om. I år lurer jeg på å ta en kjapp seilas sydover til Göteborg, for deretter å roe litt ned, muligens Bornholm/ Grenå/ Østerby. Til neste år ligger vi muligens og seiler langs Sørlandet, muligens lenger nordover norskekysten. Og da blir det så tidlig på året at vi muligens til og med kan få overnatting i Nevlunghavn. Når man kommer litt ut på ettersommeren er et av problemene i Bohuslän at det er satt ut minst 10 teiner for hver hummer. Vet ikke om det er like ille i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Nå tror jeg du missforstår Hulda. Vi har alle forskjellig smak, og godt er det, men skjønner fortsatt ikke hvorfor enkelte på død og liv må kommentere det og snakke nedsettende om båtliv i fellesferien Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Hvem snakker nedsettende om båt livet I fellesferien her? Heldigvis er vi ikke alle like og prioriterer forskjellig. Har for flere år siden konkludert med at gjestehavner I Juli ikke lenger passer for meg og Mariell. Mariell er høy og jeg fikk ofte sure blikk og komentarer om at jeg tok sola og utsikten, hvis jeg la meg tett inn til andre båter . Er for det meste I båten alene, å legge til I overfylte havner er ikke alltid så enkelt alene. Bør av medisinske grunner ikke ligge for mange dagene uten landstrøm. Siden jeg ikke har aggregate ombord, som kan putre å gå på natta er utehavner I dagevis uaktuellt. Derfor hender det at jeg bor I båten I sommer hjemme havnen og kun er på dagsturer, de gangrene jeg er så "uheldig" å ha avspasering I Juli. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Julie III Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 I tråden Status på Svenskekysten, blir det kommentert flittig hvert eneste år. Det at vi er forskjellige, er akkurat hva jeg vil frem til Careka skriver ikke at det kan være fulle havner, eller mye båter på sjøen, men at h*n ikke ville vært der i det heletatt. Vi som ferierer i fellesferien kommenterer ikke til stadighet dette motsatt vei... Mulig jeg overreagerer, men synes bare det er unødvendig å påpeke hvor forferdelig det er, når de fleste av oss faktisk nyter det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Neida, for all del! Sånne særinger som Mariell og Hulda setter pris på at så mange som mulig tar ferien samlet. Og vi ser ikke noe galt i det. Da er det bedre plass til oss før og etter juli. Og som skrevet ovenfor, Hulda har fast kommunal plass i Strömstad. Vi kan ligge om bord i båten og ha ferie hele juli. Nå som undertegnede og Admiralen har blitt pensjonister, så overlater vi mer enn gjerne fellesferien til alle andre. Så det er bare å nyte i vei. Dessuten, en av oss om bord i Hulda liker når det står 'REA' på hvert eneste utsalg. Da skal barn og barnebarn kles opp. Rent pengemessig ville vi muligens kommet heldigere ut med en ferie i juli. REA-tiden er fra slutten av august og utover. Og gjelder kun svenskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Er det noen værforkjeller på de 2 kystene? Eller er det stort sett likt? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Du går glipp av de vakre solnedgangene. Vindretningen er litt anderledes, så kanskje havnene oppleves roligere i sterk vind. Ellers er det ikke store avstander, så du finner nok ikke sydentemperaturer der heller, bortsett fra i fjor Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Vi var 4-5 båter i sommer i Danmark og videre opp igjen svenskekysten. Startet midten av juli. Alle fikk plass. En flott ferie, og vi starter samme tid i år og :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
dennrick Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Tja... jeg er litt i tvil nå. Utgangspunktet er Vestfold og Sandebukta i juli/august. Gutter ombord på 4, 8, og 13. Vi var ganske bestemt på svenskekysten iår og Kjerringøya som et mål. Vært der før, og det var veldig fint. Men, har ikke vært på norskekysten siden 2007.... og Dyreparken i Kristiansand virker jo attraktivt bortsett fra ranet man blir utsatt for i inngangen. Men så har vi jo Blindleia og generelt mange muligheter langs Norge for et ikke så sjøsterkt mannskap til å finne gjemmesteder. Utfordringen blir kanskje å finne backup ift liggeplasser om det er smekkfult. Når er det f.eks lurt å komme til havner langs norskekysten sent i julig/tidlig august? Sent er nok dumt, men tips her setter vi pris på! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Øya Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Vi har feriert begge plasser og trives begge plasser. Vi har tatt turen fra Arendal til Skagen og videre oppover svenskysten og hjem. Fint det. Nå er jeg sikkert inhabil som innfødt Sørlending men det finnes utrolig mange uthavner med godt le på Sørlandet. Så i år blir det sørlandskysten for oss. Kikk på kartene og spør om råd. Selv i fellesferien er det mange ledige plasser hvis man bare kikker seg litt rundt på sørlandet. Gjestehavnene er naturlig nok fulle, men de følger omtrent samme mønster som i Sverige. Fra morgenen og frem til Lunsjtider er det bevegelse. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.