Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Opplevde god plass nedover Sørlandet sist sommer. Ledige plasser nær byer alle plasser vi var, men vi lå i hovedsak ikke i gjestehavn. Dog ofte i gummibåtavstand fra by/handlemulighet. Selv i de mest populære uthavnene som Perleporten osv var det lett å finne plass. Om vi måtte basert oss på gjestehavner så hadde jeg ikke valgt Sørlandet i Juli. Det vi så av gjestehavner så ut som fugleberg, fullstendig kaos. Ikke noe særlig hyggelig å være på land i de små sørlandsbyene heller når det er så sinnsykt med folk og leven/Kø og mas. Så mitt tips er å styre unna, med stor margin. ----------- Sørlandet i uthavner? Ja takk! :-) Sørlandet med gjestehavner og småbyer? Styr unna :-( Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Har vært på båt og hytteferie på Sørlandet og Vestkysten av Sverige siden åttitallet. Synes av begge har sin sjarm. Skal jeg forsøke å oppsummere noen subjektive erfaringer: Vestkysten har mere sol om mer vind enn Sørlandet. Tror også at det er noe høyere temperatur på Vestkysten. Svenskene har vært veldig flinke med å ikke bebygge skjærgården og å tilrettelegge skjærgården for båtfolket. Svenske havnepriser ligger godt over de norske, men noe billigere mat og drikke i Sverige. Dårlig og dyr diesel i Sverige. Overraskende nok, ganske fulle havner, især når det er meldt mye vind og dårlig vær. Synes at den Svenske skjærgården er dårligere merket utenfor hovedleden. Men i år blir det Svenskekysten på oss med base i Hunnebostrand! Redigert 21.Mai.2014 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Gutter ombord på 4, 8, og 13. Vi var ganske bestemt på svenskekysten iår og Kjerringøya som et mål. hadde ikke Liseberg vart ett bedre mål, med tanke på besettningen !? det er vel 2 tim lenger veg med din båt ! (du kan ta deg hele vegen, men det frarådes, ta trikken de siste distansen fra Långedrag! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Førstefender Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) (du kan ta deg hele vegen, men det frarådes, ta trikken de siste distansen fra Långedrag! ) Hvordan er havnen i Långedrag? ofte full? Longside eller egne båser? Tenkte oss en tur på Liseberg med besetning på 5 og 7 Regner med å være ved Gøteborg rundt 20-25 Juli. Redigert 21.Mai.2014 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) finnes fler havner Långedrag er GKSS havn, men lenger ut har du Saltholmen, og på insiden Hinsholmskilen, Fiskebäck fra Fiskebäck tar du bussen, de andre der går trikken inn til sentrum! i sentrum har du Lilla Bommen, ved operan, men der er betydligt dyrare! litt utenfor Göteborg har du Björlanda kile småbåts havn, ...buss eller innenfor Marstrand, Nordön betydligt rimligere enn ute i Marstrand .......også buss ca 1 time inn til sentrum Redigert 21.Mai.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Langedråg er en fin havn, hvor trikken går rett på utsiden. Baug inn og påler Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Kan og gå inn til Kungelv. Der likte jeg meg. Kort vei ned til Gøteborg med buss. Å rimelig havneleie. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Kan og gå inn til Kungelv. Der likte jeg meg. Kort vei ned til Gøteborg med buss. Å rimelig havneleie. helt rett, låg på sydsiden festningsholmen, ikke noen avgift alls, men på nordsiden er det vel kanskje noen symbolisk sum liker meg også der Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Tror det var 100 kr PR natt 150 inkl strøm. Svært stille og rolig havn. Morsomt å gå inn Norra elven. Grunt i innseilingen med ned mot 1.5 meter dybde. Men en fantastisk tur opp elven der Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Førstefender Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Ser ut til å være et lite stykke opp til Kungelv? Fint område/ fint å se på "elva" opp til Kungelv? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Det var en eventyrlig seilas opp elva der. Men anbefaler Jo også en tur videre opp til Veneren Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 ikke så mye å se på vegen opp, men Kungälv er veldi fint med festningen og alt ! litt spenning kan det også vare o gå gjennom en 'åpen sluse' i Ormo skjermanlegg Ormo er ett anlegg som bremser flödet i Nordre elv, så att mer vann renner ned Göta elv.....dette for å forhindre saltvannsopptrengning til ferskvanns inntaket til Göteborgs kommune http://rabbehuvud.blogspot.no/2011/07/ormo-portar.html http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Ormo-skarmanlaggning/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Førstefender Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Da blir det tur opp til Kungelv i år! takker for svar, har aldri vært på SvenskeKysten, enda jeg har feriert i båt de siste 20årene mer eller mindre, så det er vel på tide.. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Vi har tydeligvis vært heldige, for vi har alltid fått plass uansett havn eller land med unntak av Resö. Der har vi vært innom flere ganger uten å få plass. I år går turen til Marstrand og buss til Liseberg etter anbefaling av Bitteliten Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Gunga Din. Nå må jeg arrestere deg. Det er mye vakker natur på veien opp elva. :-) Absolutt verd turen. :) Les gjerne tråden min om ferieturen til Gøta kanal i fjord. Der er litt info om Norra Elv. Redigert 21.Mai.2014 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 :lol: har ett hus i Kungälv ! .......jaja fin natur, men ikke så mye annet å se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Kuer.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mulligan Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Du kan se på Norges sydligst festning? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Norges starkeste,.......den har aldrig blivet inntagen....... svensker har prøvt, etter 1658 freden i Roskilde, da den blev svensk, så prøvde nordmenn / dansker ta den tilbake, men klarte det ikke Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dennrick Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 hadde ikke Liseberg vart ett bedre mål, med tanke på besettningen !? det er vel 2 tim lenger veg med din båt ! (du kan ta deg hele vegen, men det frarådes, ta trikken de siste distansen fra Långedrag! ) hehe.... jo ! Det har også vært et tema her, så vi holder alle dører åpne fortsatt Pussig nok har jeg vært heldig som "forelder": Alle gutta er fornøyd når vi setter oss i bilen her hjemme og de vet at vi skal i båten. Igår var det fint vær i Drammen, og da sa min samboer at hun skulle ønske at vi var i båten!! Slipper altså unna med det meste av de planene jeg måtte velge å sette ut i livet.. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 For dei som ikkje likar å feriera i flokk er Vestlandskysten eit alternativ. Litt tøffare vær rett nok, men langt finare naturopplevelsar (det er me og Nordnorge som har natur) og uthamner i fleng. Og her er det plass i massevis for dei som ikkje likar å flokka seg saman. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.