Jump to content

Svenskekysten vs sørlandskysten?

KongKing

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Opplevde god plass nedover Sørlandet sist sommer. Ledige plasser nær byer alle plasser vi var, men vi lå i hovedsak ikke i gjestehavn. Dog ofte i gummibåtavstand fra by/handlemulighet. Selv i de mest populære uthavnene som Perleporten osv var det lett å finne plass.

Om vi måtte basert oss på gjestehavner så hadde jeg ikke valgt Sørlandet i Juli. Det vi så av gjestehavner så ut som fugleberg, fullstendig kaos. Ikke noe særlig hyggelig å være på land i de små sørlandsbyene heller når det er så sinnsykt med folk og leven/Kø og mas. Så mitt tips er å styre unna, med stor margin.

-----------

Sørlandet i uthavner? Ja takk! :-)

Sørlandet med gjestehavner og småbyer? Styr unna :-(

Har vært på båt og hytteferie på Sørlandet og Vestkysten av Sverige siden åttitallet. Synes av begge har sin sjarm. Skal jeg forsøke å oppsummere noen subjektive erfaringer:

• Vestkysten har mere sol om mer vind enn Sørlandet.
  • Tror også at det er noe høyere temperatur på Vestkysten.
  • Svenskene har vært veldig flinke med å ikke bebygge skjærgården og å tilrettelegge skjærgården for båtfolket.
  • Svenske havnepriser ligger godt over de norske, men noe billigere mat og drikke i Sverige.
  • Dårlig og dyr diesel i Sverige.
  • Overraskende nok, ganske fulle havner, især når det er meldt mye vind og dårlig vær.
  • Synes at den Svenske skjærgården er dårligere merket utenfor hovedleden.

Men i år blir det Svenskekysten på oss med base i Hunnebostrand!

bilde

Redigert av Kaskazi (see edit history)

Gutter ombord på 4, 8, og 13. Vi var ganske bestemt på svenskekysten iår og Kjerringøya som et mål.

hadde ikke Liseberg vart ett bedre mål, med tanke på besettningen !? :giggle: det er vel 2 tim lenger veg med din båt ! :smiley:

(du kan ta deg hele vegen, men det frarådes, ta trikken de siste distansen fra Långedrag! :yesnod: )

S/Y Gunga Din

finnes fler havner Långedrag er GKSS havn, men lenger ut har du Saltholmen, og på insiden Hinsholmskilen, Fiskebäck

fra Fiskebäck tar du bussen, de andre der går trikken inn til sentrum!

i sentrum har du Lilla Bommen, ved operan, men der er betydligt dyrare!

litt utenfor Göteborg har du Björlanda kile småbåts havn, ...buss

eller innenfor Marstrand, Nordön betydligt rimligere enn ute i Marstrand .......også buss ca 1 time inn til sentrum

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

ikke så mye å se på vegen opp, men Kungälv er veldi fint med festningen og alt !

litt spenning kan det også vare o gå gjennom en 'åpen sluse' i Ormo skjermanlegg

Ormo er ett anlegg som bremser flödet i Nordre elv, så att mer vann renner ned Göta elv.....dette for å forhindre saltvannsopptrengning

til ferskvanns inntaket til Göteborgs kommune

aormo.jpg

http://rabbehuvud.blogspot.no/2011/07/ormo-portar.html

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Ormo-skarmanlaggning/

S/Y Gunga Din

hadde ikke Liseberg vart ett bedre mål, med tanke på besettningen !? :giggle: det er vel 2 tim lenger veg med din båt ! :smiley:

(du kan ta deg hele vegen, men det frarådes, ta trikken de siste distansen fra Långedrag! :yesnod: )

hehe.... jo ! Det har også vært et tema her, så vi holder alle dører åpne fortsatt :smiley: Pussig nok har jeg vært heldig som "forelder": Alle gutta er fornøyd når vi setter oss i bilen her hjemme og de vet at vi skal i båten. Igår var det fint vær i Drammen, og da sa min samboer at hun skulle ønske at vi var i båten!! Slipper altså unna med det meste av de planene jeg måtte velge å sette ut i livet..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...