Jump to content

Kan en sy kalesjevindu selv - evt hvem ?


baljeskvulp

Recommended Posts

Hei alle sjøulker. Jeg er relativ ny i båt-med-kalesje verden. Har nå en Hansvik 16,5 family.

Nå i helgen vasket jeg min kalesje (kun bio-tex etter å ha lest mange postinger her på forumet)og oppdaget at deler av "vinduet" løsnet. Ser ut til at det er tråden som er delvis oppløst. Såvidt jeg kan se av hullene er hverken kalesjeduken eller vinylvinduet revnet/sprukket rundt nålehullene.

 

Spørsmål 1: Kan en sy dette med (konas) standard symaskin evt for hånd (men så lang er vel ikke båtsesongen..) eller må det fagfolk til med ditto proff maskin ? Er det evt fare for at vinylvinduet kan sprekke hvis en prøver å fuske i faget med standard "gardin-maskin" ?

 

Spørsmål 2: Har noen kjennskap til / kan anbefale noen som gjør en slik jobb i Oslo/Akershusområdet ?

 

Alle råd og innspill mottas .-)

mvh

Baljeskvulp

Link to post
Share on other sites

Har sydd en sån rute for hand en gang. Det tar litt tid men du får treninga etter hvert

Forsøk å følg de gamle hulla i ruta og stoffet.

 

Jeg brukte en seilmakerhanske til å dytte nåla med og brukte en tråd som skulle svelle når den ble våt.

Det var en tråd som var beregnet for kalesje stoff. Tror det var en bomullstråd.

 

Dette gjorde jeg på en gammel pvc kalesje som jeg brukte på vinteren.

Plast ruta var sprukket og den erstattet jeg med tykk byggningsplast, samme type som jeg brukte inne i huset som fuktsperre mellom isolasjon og sponplater.

 

Denne reprasjonen holt i flere år .

Byttet også glidlåser som ble sydd med samme tråd.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...