Jump to content

Ligge utenpå annen båt i gjestehavn.

All In

Recommended Posts

Båtsesongen er i gang. Om man går til gjestehavnhavn og det er fullt, og det er muligheter å ligge utenpå annen båt, hva da? Ja, man kan spørre pent. Det skjønner alle. Men har man da bare muligheter eller har man rettigheter som alle andre om det er plass nok. Gjestehavnene vil vel tjene de kronene de kan.

Om jeg feks ligger longside og det kommer båt og spør, er det da jeg ene og alene som bestemmer dette? Eller kan gjestehavnen si at man får tolerere båter utenpå hverandre. I nesten alle tilfeller har jeg opplevd at dette ordner deg. Men også tilfeller der de ignorerer at vi ønsker å få en plass.

I uthavn ser jeg helt klart annen vinkling.

Vanskelig det der. Man kan få naboer fra helvete som ikke oppfører seg eller det helt motsatte.

Jeg synes man skal være litt ydmyk når man legger seg utenpå andre. Høre hvor det er greit/ ikke greit å gå osv.

I fjor høst på Oscarsborg fikk jeg førstnevnte kategori utenpå meg. To påseglede mennesker som kom sent utpå kvelden og la seg intil uten å ha klart hverken fendre eller tau. Løp bort til båten da jeg satt litt unna. De skulle til festegjengen som lå foran oss.

De hadde festet to hyssinger og et par fendre nesten nede i vannet så forsvant de til festgjengen sin. Jeg stod igjen med fotefar over båten og måtte fortøye og fendre båten deres.

Ga klar beskjed om jeg skulle avgårde neste morgen. De festet sammen med apegjengen utover natta og når de kom tilbake var det skrik, skrål og tryning på båten min. Gikk opp og fikk de vel over i sin egen båt.

Håpet at det nå skulle bli ro, men nei da. Full guffe på stereoen iblandet høylytt krangling mellom det to. 30 min senere ble det stille og jeg tenkte nå blir det ro.

Men nei da... Så begynnte stønning og uling som kunne høres på 100 meters avstand...

Vekket de opp 8 neste morgen da jeg skulle gå. Tror det skjønte hvor imponert jeg var over kvelden før.

De forhalte seg 10 meter fremover til gjengen de festet med. Hvorfor i helv... la de seg ikke bare der når de kom tenkte jeg...

Heldigvis skjer ikke slikt ofte

Mvh. SAP

Er ikke bare utenpå man møter det folkeslaget :smiley:

Hvis jeg ligger longside, ser jeg an de som kommer inn. Ser det ut til at det er voksne folk, vinker jeg de inn, er det partybåt, håper jeg de velger noen andre eller sier fra om at vi har en liten en ombord :smiley:

Har selv satt pris på å bli vinket inn flere ganger i full havn. Har bedt pent noen ganger også, og enig med SAP at man bør være litt ydmyk.

Men ligger jeg longside, må jeg forvente at noen kan komme å ligge utenpå. Jeg opptar jo tross alt et partre plasser.

Saken er ganske klar, etter hva jeg kan forstå! :yesnod:

Den gyldne regel
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Den gyldne regel, nestekjærlighetsbudet eller gjensidighetsprinsippet, finnes i stort sett alle religioner og livssyn, og fantes også i de store verdensivilisasjonene før vår tidsregning.

Kristendommen

I Tredje Mosebok 19:18 står det at «Du skal elske din neste som deg selv.»

«Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene i en sum.» (Matteus, 7:12)

Jødedommen

«Gjør ikke mot din neste noe du ville mislike dersom det ble gjort mot deg. Dette er hele loven. Resten er kommentarer.» (Talmud Shabbat, 31a)

Islam

«Handle ikke urettferdig, og dere skal ikke bli behandlet urettferdig.» (Koranen, 2:279)

Hinduismen

«Dette er pliktens sum: gjør aldri mot andre noe som ville volde smerte dersom det ble gjort mot deg.» (Mahabharata, 5:1517)

Buddhismen

«Sår ikke andre, for du ønsker ikke selv å bli såret.» (Udana Varga, 5:18)

Livssynshumanismen

«Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg.» (I Norge ved Human-Etisk Forbund, i brosjyren «Humanisme – et livssyn» s. 8)

Bahá'í-troen

«Velsignet er den som foretrekker sin bror framfor seg selv.» (Tablets of Bahá?u?lláh, s. 71)

Zoroastrismen

«Bare det menneske er godt som avstår fra å gjøre noe mot andre som det ikke finner godt for seg selv.» (Zarathustra: Dadistan-i-dinik, 94:5)

Jainismen

«Et menneske bør vandre omkring og behandle alle vesener som det selv ville ha blitt behandlet.» (Sutrakritanga 1.11.33)

Konfusianismen

«Gjør ditt beste for å behandle andre slik du ville ønske å bli behandlet selv.» (Mencius VII. A.4)

Taoismen

«Se på din nabos vinning som din egen vinning, og din nabos tap som ditt eget tap.» (T'ai Shang Kan Yin P'ien)

Ordtak fra Yoruba, Nigeria

«Den som er iferd med å ta en spiss pinne for å pirke i en fugleunge bør først prøve det på seg selv for å kjenne hvor vondt det gjør.»

Shawnee-indianerne (Nord-Amerika)

«Hverken drep eller skad din neste, for det er ikke ham du skader, det er deg selv du skader. Gjør godt mot ham og gi ham derfor flere lykkelige dager slik du gir det til deg selv. Gjør ikke galt mot eller hat din neste, for det er ikke ham du gjør galt mot, men deg selv.»

For dere som ser an folkene , hjelper det å ha en baatplassen vimpel eller?

Jeg ser sikkert tvilsom ut, så kommer jeg med en hylende kone og 2 skrikende barn og det er fullt i havnen setter jeg pris på å bli invitert longside.

Selv om jeg kanskje ser tvilsom ut så er jeg hyggelig og grei ... Så har jeg vimpel :))

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Dersom havnereglene tillater det, så mener jeg man har "krav" på å kunne ligge utenpå en annen båt.

Selvfølgelig skal man spørre først og gjøre alt klart mhp fendring og fortøyning og vise normal folkeskikk.

Emnestarter spør om man har rettigheter og det mener jeg man har.

Selv om man spør pent så kan jo svaret bli nei og da mener jeg man allikevel har "rett" på å legge seg utenpå.

Et negativt svar gjør at man helst vil finne en annen plass men om det ikke er annen plass eller jeg av andre grunner vil ligge utenpå vedkommende så gjør jeg det.

En historie:
Etter slitsom overfart fra Lesø kom vi inn til en svensk havn i kuling. Alle plasser var opptatt og vi gikk frem til den største og spurte om vi kunne ligge på hekken hans. Min kone ropte tilbake i kulingen at han svarte nei. Da legger vi oss der ropte jeg tilbake.

Neste morgen var han bli som en lerke og bød på både det ene og det andre.

For dere som ser an folkene , hjelper det å ha en baatplassen vimpel eller?

Jeg ser sikkert tvilsom ut, så kommer jeg med en hylende kone og 2 skrikende barn og det er fullt i havnen setter jeg pris på å bli invitert longside.

Selv om jeg kanskje ser tvilsom ut så er jeg hyggelig og grei ... Så har jeg vimpel :))

:lol: hylende kone og skrikende unger er et godt tegn. Da vet vi at vi er likesinnede og at det er stille klokka 19-20. Da er man så sliten av alt maset og setter pris på stillheten :lol:

:lol: hylende kone og skrikende unger er et godt tegn. Da vet vi at vi er likesinnede og at det er stille klokka 19-20. Da er man så sliten av alt maset og setter pris på stillheten :lol:

Godt og høre at jeg ikke er alene :)

Som du nevner "sliten av maset"

Der av navnet MaSa på båten i kombinasjon med at ungene heter MAdelen og SAnder

Viktig med riktig navn med en begrunnelse på båten :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Forstår godt at ingen vil ha meg , med "høyhuset" mitt på utsiden. men har blitt vinket inn ett par ganger.

Henger alltid fender på utsiden når jeg selv ligger longside, skulle bare mangle.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du kan(og skal) selvsagt ikke nekte noen å ligge utenpå deg når du ligger longside. Med mindre havnen har bestemmelser om antall båter i bredden så er det bare å ta i mot.

Trådstarter skulle ta seg en tur til Skagen under Skagen Race, der blir det gjerne både 10 og 15 båter utenpå hverandre. Da er det langt "hjem" når folk skal ombord etter en kveld på byen.

Det var en som klasket seg utenpå min i fjor sommer. Han spurte ikke, det var ledig andre plasser, og jeg sa at jeg skulle gå snart så kanskje vi skulle bytte plass. I tillegg gikk han over putene på aktercabinen med hele familien og ikke rundt dollbord. Ikke fendret han nok heller. Hadde han spurt så hadde det vert greit men jeg må innrømme at jeg ble litt muggen på oppførselen hans.

Ønsker å be alle som legger seg utenpå en annen båt å ta hensyn, så blir det en hyggelig opplevelse for alle.

Avtal når båt/er innenfor skal dra så man er tilstede når noen skal gå.

Ta hensyn når man skal gå over en annen båt med hva man har av fottøy og gå rundt dekk, ikke over.

Fendre opp før man legger inntil og juster ved behov.

Avtal fortøyning med eventuelt fortøyning i land så ikke all belastningen blir på innerste båt.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Er de trangt om plassen henger jeg ofte ut ett par fenderene som invitasjon. Og sålangt har jeg sluppet unna festgjengene. Men må kanskje revurdere i denne sesongen. Baatplassen vimpel er selvsagt ett pluss.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Når jeg først ligger longside, legger jeg ut fendere slik at andre kan legge seg inntil (synes det er en fin gest). Går jeg inn i en havn og trenger

å legge meg longside til en båt, spør jeg pent om det er greit. Er det ingen ombord, legger jeg meg inntil (har båtplassemblemet i ruten med mitt tlf. nr).

I fjor kom jeg til Oscarsborg da det var smekk fullt (156 båter iflg havnevakten). På innerste brygge (nordligste) lå båtene tett i tett, men ytterst (vest) så

jeg meg ut en fin plass ved siden av en båt som lå der brygga sluttet (med et rødt tau i land). Jeg tenkte å legge meg longside med ham og gå over dekket hans og inn på brygga

når jeg skulle gå i land.

Jeg spurte høflig om vi kunne legge oss inntil han; Nei, sa han og pekte innover på brygga. "Jeg ber alle de andre båtene forhale, så greier du sikkert å presse deg inn der."

Ble liv å røre i leieren da alle båtene måtte løsne fortøyningene både forut og akter for å lage en åpning for oss. Greide til slutt å presse oss inn og tråkke ned fenderene.

Synes hele episoden ble litt flau. Men det verste av alt; Karen som ikke ville ha meg longside hade hengt ut et rødt tau fra sin akterende og inn på land for skikkelig å markere at han

ikke vil ha noen ved siden av seg. Utover kvelden kom flere båter bort til ham for å fortøye, hver gang snudde han hode til gjestene og sa strengt nei (han hadde jo strukket i land et rødt tau).

Havnevaktene turde heller ikke å snakke til ham.

Makan til oppførsel skal man se lenge etter. Angrer i ettertid at jeg heller ikke bare la meg inntil ham og overse hans entydige nei. :headbang::jollyroger::discuss:

Havnevaktene turde heller ikke å snakke til ham.

Dette synes jeg er en rød tråd. Når man betaler havneleie, mener jeg vaktene bør være i stand til å si fra, eller ringe til noen som er det. Om så politiet. De skal ikke bare sørge for å inndra havneavgiften mener jeg.

Synd at idioter som dette skal "vinne" over flertallet...

Bare husk at om det ligge mange båter utenpå hverandre longside så er det innerste båten som må spørres om det er ok med en til !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi har aldri fått nei til å ligge utenpå noen. Når vi kommer til en ukjent havn, gjør vi alltid klar fendre og fortøyingstau, gjerne på begge sider, før vi ser etter en båt å legge oss utenpå. Om ingen er hjemme, fortøyer vi bare i båten. Om det er folk om bord, spør vi om det er greit. Spør alltid om når de skal videre osv. Henger også en lapp med navn og mobilnummer på ruta, så de kan nå oss om det skulle være noe. Og til slutt henger vi et par fendere på yttersida. Det er en hyggelig gest som viser at man ønsker flere velkomne.

Partybåter er alltid irriterende. Det lå en som nummer fire innenfra da vi var i Bergen i fjor. Et helsikes styr med trakking og snubling i stilletthæler og gud vet hva, både fram og tilbake - over alle båtene. Ingen valgte den enkleste ruten - foran masten.

Et spørsmål til motorbåtfolket: Hvordan ønsker dere helst at folk går over båtene? På seilbåter skal man gå rett foran masten om ikke annet er spesifisert.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Der er en myte i DK om at dette med at sige nej til at ligge udenpå er noget som næsten kun nordmænd gør. Jeg ved ikke om det er rigtigt. Selv har jeg aldrig hverken sagt nej eller fået nej. Generede partybåd har jeg oplevet en gang i Skagen under festivalen. Det var en norsk Nord West (!) med to par i 40'erne. De larmede, gik med stiletten og bar hunde over dækket hele natten. Jeg tog afsted dagen efter selv om jeg havde betalt for to yderligere dage...

Et spørsmål til motorbåtfolket: Hvordan ønsker dere helst at folk går over båtene? På seilbåter skal man gå rett foran masten om ikke annet er spesifisert.

For de aller fleste, som på seilbåter. Rundt dollbordet på fordekket.

Hos meg er også alternativet over badeplattformen om det passer på utformingen av nabobåten.

Major Andy ikke overasket om den myten stemmer. Gjelder nok hovedsaklig motorbåter. Vi har frem til for noen få år siden ikke hatt det behovet. Før lå "alle" med baugen mot kai. Å legge seg longside var det ytterst få som gjorde.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Dette tror jeg blir veldig individuelt, men om begge båtene har er farbar badeplatform ville det være naturlig. Om man kommer fra seilbåt, hvor det er litt mere trøblete å komme ned på plattformen vil vel en tur over fordekket være greit. Jeg mener dette blir å bruke sunn fornuft og helst ikke gå gjennom der folk sitter.

En annen ting jeg synes kan være greit å nevne er at gjestehavner er veldig forskjellige når det kommer til hvor rolige de er med tanke på svell/sjø. Stavern og flytebrygga der kan være et eksempel på et sted det faktisk kan huske ganske godt. Der er det vannvidd å legge en 50 foter utenpå en 25 foter, det er også begrenset hvor mange som bør ligge på hverandre. Tror ikke jeg har sett mere enn 3 båter på hverandre der. Andre havner igjen kan være veldig rolige og det spiller ingen rolle hvor mange som ligger på hverandre, Grimstad f.eks.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tar man opp en longside plass i en populær gjestehavn må man påregne og å få båt på utsiden. Hvis ikke får man ligge i uthavn. Borgen har vel 3 båter som norm - burde stått skilt på brygga slik at man unngår sånne som vil oppta longsideplasser alene.

Når det er sagt har mange litt å lære om normal høflighet når man først har lagt seg utenpå andre. Grei "oppførselplakat" på brygga ser dessverre ut til å ha noe for seg for å bidra til redusert irritasjon. Forsøker å unngå longside når det er mulig. Liker heller ikke å klatre over andre som jeg ikke kjenner, så i gjestehavner drar jeg ofte videre hvis det er eneste mulighet. Med tre unger som flyr frem og tilbake kan det blir mye tråkk...

Hadde dog en stor båt på utsiden for et par år siden som det var en del godt oppdratte unger i: alle gikk uoppfordret bak over plattformen, og alle tok av / på seg skoene på brygga. Da er det jo ingen sak - bare hyggelig.

Hos oss er det badeplattformen som gjelder.

Kan bli litt klønete med enkelte seilbåter utenpå både hvis de er mye lavere og må klatre i rekka og hvis de må entre vår båt på fordekket.

For et par år siden lå vi 3 utenpå hverandre i Skagen, vi ytterst. Så kom først en seilbåt, så en til. Etter at alle mannskap og besøkende, godt over 20 pers hadde lært seg veien inn på akterdekk, ut på plattformen, til neste og neste plattform, så i land ble de av havnevakten bedt om å flytte. På motorbåter skal ligge motorbåter var beskjeden.

Hvis man er innstilt på å innrette seg der man kommer ser jeg ikke noen problemer, men hvis man derimot insisterer på å gå på andre båter der man går på sin egen kan det lett oppstå problemer.

Det var ikke hyggelig en annen gang da skipperen i en liten seilbåt på utsiden hang i rekka og spant opp etter skutesiden med fullt regnhyre og gummistøvler med en golden retriver over skuldrene.

På vår båt er ikke rekkene konstruert for å klatre i, og det må utenpåliggende ta hensyn til.

Ellers går det stort sett bra!

Redigert av Fjellbonden (see edit history)

Moralen må bli, bruk hue og snakk med de på innsiden i stedet for å bare "skule" på hverandre.

Da får man en god tone og antagelig et hyggelig opphold med litt "brygge-jug" på kjøpet !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...