Jump to content

Ligge utenpå annen båt i gjestehavn.

All In

Recommended Posts

Rekkestøtter, ja. Har opplevd at mange bruker de stakkars rekkestøttene som både trappetrinn og gelender når de skal gå over båten. Å stå på vanlige rekkestøtter, eller legge all sin vekt sidelengs på dem er vondt å se på. :thumbsdown::pray:

På seilbåter er rekkestøttene stort sett frittstående rør som er boltet gjennom dekk. Å henge 100 kg i dem er forbudt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Et spørsmål til motorbåtfolket: Hvordan ønsker dere helst at folk går over båtene? På seilbåter skal man gå rett foran masten om ikke annet er spesifisert.

Foretrekker over badeplattformen, men det er mest egnet når begge båtene har plattform. Man macher da opp båteme søik at plattformene ligger på rekke.

Går man forut, så gå gangveien rundt og ikke tråkk med steinete sko på blanke gelcoatflater som ikke er ment å gå på.

Hadde dog en stor båt på utsiden for et par år siden som det var en del godt oppdratte unger i: alle gikk uoppfordret bak over plattformen, og alle tok av / på seg skoene på brygga. Da er det jo ingen sak - bare hyggelig.

Eksemplarisk nabo :-) hadde alle bare vært slik....

Mvh. SAP

Ligger man longside er det selvsagt at man får båter utenpå så lenge det er innenfor det antall båter som havnen tillater. Mange tillater bare 3 båter pga brannreglement.

Hvis båten vi vil legge oss på er mindre enn oss spør vi høflig om han heller vil at vi legger oss på innsiden, og han utenpå oss.

Vi forutsetter at man på dollbordet rundt fordekket. Akterdekk med badeplattform er vår private sone, og det er ikke hyggelig at folk tråkker der.

Vi har en stige som vi monterer på rekka foran slik at utenpåliggende båter kommer opp og ned fra flytebrygge på denne uten å måtte klatre i rekkestøttene. Dette sparer både båt og de klatrende og stigen benyttes også av oss hvis vi ligger slik til at vi ikke rekker flytebryggen fra egen badeplattform. Anbefales!

Et annet spørsmål er jo om det er helt greit at havnevesen/ havnevakt krever full pris selv om man ligger som båt nummer 4-5 eller mere, uten mulighet til strøm og vann?

Typisk eksempel her i byen er under festivalene når havna er stappfull, 8-10 båter i bredden. Nå har jo Hurtigruten snudd i sin sak, men skal vi begynne å ta en "hurtigruten" når tilbudet ikke står i stil med det som ellers blir tilbudt til gjeldende pris?

En liten historie om det å gå over annen manns båt:

Vi lå i Kostersundet for noen år siden og fikk en båt båt med noen damer på utsiden av oss. Vi satt i cockpit og spiste da den ene damen skulle på land. Hun valgte da veien via vår cockpit, på tross av at lå til rette for å passere foran masten og at vi satt fire til bords.

Det samme gjentar seg da hun kommer tilbake men da stopper hun litt opp i cockpit og sier: "Du verden for noen flotte reker dere har fått tak i".

Jeg synes i grunnen det hele var litt morsomt og skrev det på kontoen for uvitenhet :giggle:

Vi forutsetter at man på dollbordet rundt fordekket. Akterdekk med badeplattform er vår private sone, og det er ikke hyggelig at folk tråkker der.

Var det jeg trodde også, På de fleste båter ser en jo rett inn I hele båten fra plattformen.

Overrasket over hvor mange som har svart at de foretrekker at utenpåliggende benytter platformen

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Akkurat dette tenkte jeg også på når jeg leste gjennom tråden her, Mariell. Jeg selv ville i utgangspunktet valgt å gå rundt fordekket, men det som avgjør er kanskje hvilke type båt det er snakk om, en trawler kan jo være satt opp slik at det er like naturlig å gå både på fordekket og akter på badeplattformen alt avhengig av hvordan båten er utformet og hvor eierne bruker som sin uteplass (dette pleier normalt sett ikke være vanskelig å se), på en vanlig flybridgebåt eller cabincruiser vil det i mine øyne være mest naturlig å gå på fordekket, på en skøyte vil ofte uteplassen være på fordekket og i det tilfellet vil man jo gå bak hytta, på seilbåter er det helt klart mest naturlig å gå foran masta.. Så en "regel" vil være vanskelig å følge.

Det handler vel egentlig om å bruke sunn fornuft og se det ann, i tvilstilfelle kan man jo bare spørre eier av båten man ligger på utsiden av og problemet er løst. Mer utfordrende er det jo hvis man ligger på utsiden av 4-5 båter av forskjellig type.. Tenker båt 1: skøyte, båt 2: flybridgebåt, båt 3: trawler med sittegruppe på fordekk, båt 4: seilbåt.. blir mye frem og tilbake ja... :giggle:

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Hmm, legger meg ikke utenpå båter jeg ikke kjenner! Da blir det baug eller hekk inn! Er det fullt så blir det en annen havn!

Med 2 barn om bord blir det maaange turer fra land og om bord og vice versa, jeg ønsker ikke å belaste/plage andre med dette. Barn har jo også en tendens til å ha et litt høyere lydnivå enn voksne, i allefall før midnatt! :giggle:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Guest Avmønstret#

I enkelte uthavner så har vi lagt longside langs fjell osv hvor det er lite praktisk å komme seg i land. Da bruker vi gummibåten til/fra land.

Om man ligger ytterst og det er kronglete å komme seg inn på brygga over mange båter så kan en vel like godt hive seg i jolla så forstyrrer man ingen..?

Om man ligger ytterst og det er kronglete å komme seg inn på brygga over mange båter så kan en vel like godt hive seg i jolla så forstyrrer man ingen..?

Forutsatt at man har et sted å legge til og fortøye jolla inne ved brygga. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

I Skagen jollekjøring forbudt. Og vi hadde 8 båter utenpå i Skagen i fjor. Men vi overlevde til tross for noen

nordmenn som hadde 3 i promille og sang sanger når de gikk om bord. Promillen hos dem kom veldig tidlig så det var ingen utfordring. Kl 22-23 var det stille i den båten. Og de lå nesten ytterst. Og når de innenfor skulle dra tidlig, da var de i "sangbåten" tidlig oppe og forhalte. Båt kunne de, ingen tvil om det. Men de var flinke til og synge og drikke og da :)

Men er vi i Skagen vet jeg hva vi går til. Helt greit.

Vi sees!

Dette er vel den ultimate testen på style, både for fortøyd og ankommende båt.

Debatten her oppsummerer vel de uskrevne relgene ganske bra, for egen del vil jeg spesielt legge vekt på at det er greit å sortere longside båter litt etter likesinnede, både i forhold til størrelse, båttype, barn, festfaktor osv. Og da må man forholde seg til at det er først ankomne båt som setter føringene. Vi vurderte å legge oss utenpå en snekke i Stavern for noen sesonger siden. Fikk beskjed om at vi var hjertelig velkomne, men at de hadde planer om å ta seg en fest, så litt støy kunne det jo bli. Helt ok svar, dette var tross alt innerst i festhavna på en lørdag. Så vi ønsket lykke til med festen og fant en mer passende seilbåt i roligere strøk å ligge på.

Ellers deler jeg oppfatningen til de som skriver om havnevakter. Det bør absolutt ha en aktiv rolle i å tildele plasser, og håndheve fornuftige regler i havna. Vi er blant de som bevisst velger oss havner der vi vet havnevakta er synlig tilstede og hjelper til med et hyggelig båtliv.

Og så en liten kjepphest. Hvorfor er det slik at vi nordmenn skal sitte og irritere oss over dårlig oppførsel, men aldri klarer å si fra? Det er en merkelig form for høflighet det der. Spesielt i longside situasjoner er jeg ganske aktiv i å sette krav til naboens fendring, fortøyning og ferdsel over mitt dekk. Da blir det mindre irritasjon, man lærer stadig noe nytt av hvordan andre gjør ting, og det blir generels God Stemning .

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Vil det bli så mange færre plasser om havneeiere legger ut utriggere i stede for longsideplasser?

Enkelt regnestykke:

La oss si at det er 60 meter lang brygge. Om snittlengden på båtene er 10 meter, så vil det være plass til 6 båter longside, -uten sikkerhetsavstand. Med sikkerhetsavstand er det plass til 5 båter longside. Med max 3 båter utenpå hverandre, så blir det plass til 15 båter. 4 båter i bredden gir 20. ( 10 båter gir 50 båter totalt)

Legges det ut utriggere slik at det medgår 4 meter brygge pr båt så blir det plass til 15 båter. Da er det ikke behov for sikkerhetsavstand. Alle kan evakuere fritt, som gir betydelig sikkerhetsbedring. Alle har tilgang til brygge direkte, vann og strøm, mindre tråkking over båter, avreise og ankomst uten å være avhengig av andre.

Under normale forhold, så vil sannsynligvis dette være tilstrekkelig med plasser. Dog blir det raskt for lite når kapasiteten ellers er sprengt, som under festivaler og helger hvor det er ekstremt mange båter. Og så er det utfordringen med at bås er bås. Større båter får ikke plass og mindre båter opptar forholdsmessig stor plass. Men det er da vitterlig også veldrevne havner som fungere med dette.

Vil det bli så mange færre plasser om havneeiere legger ut utriggere i stede for longsideplasser?

Enkelt regnestykke:

.....

For havneeier er regnestykket enkelt.

Minst like mange båter pr døgn uten å investere i utriggere, samt slippe vedlikehold og bekymring om ødelagt matriell om vinteren..

En faktor som tidligere har vært nevnt her, er også moralen i å kreve full havneavgift fra en båt som ligger utenpå 2-3 andre og ikke har tilgang til hverken vann eller strøm.

F.eks. på Bryggen i Bergen - der betaler man i dyre dommer for å ligge inntil en skitten kaikant med traktordekk - og ligger man utenpå noen båter, når man heller ikke strømledninger og vannslanger. Money for nothing.

Er det press på plasser i havna og vi ligger longside er jeg ofte svært hjelpsom med å få en båt som ser trivelig ut på utsiden av oss. Er det stor båt som kommer kan vi bytte plass, eller de får legge ut støtteanker så vi ikke blir skvisa. Overraskende få er beredt til det. Mer enn tre utenpå hverandre liker ikke jeg. Blir både mye trafikk og stort press innerst ved bølger og mye vind. Når vi ligger utenpå bruker vi gjerne jolla til land for å unngå trafikk over dekk, særlig ettersom vi har hund ombord. Trafikk over andre båter er uten sko, over fordekket. Jeg ser helst at annenhver båt har tau til land. Overraskende få har tau lengre enn 10m ombord. Det synes jeg er rart. En gang kom en 55 fots seilbåt og skulle ligge utenpå oss da vi var 37 fot. Jeg ba de ligge innerst, men det ville de ikke pga trafikk over dekk. Og ikke hadde de anker ombord så de kunne legge ut det heller..... Men båten var moderne og fin med rette linjer og grått skrog....

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hos oss er regelen at vi går over fordekket, forenom mast eller luke, og stille og pent helst uten sko. Med mindre "offeret" innenfor insisterer på noe annet. Og forutsetter det samme når vi ligger innerst, selv om vi lett gir unntak hvis det er småtasser som skal over. Motsatt vei fendrer vi alltid utvendig og tar vel imot "det som måtte komme" og hjelper med fortøyningen. Får bedre kontroll og hyggeligere samvær på den måten.

En av mine gøyeste opplevelser som utenpåliggende var med en kar i Princess 50 -- som var for fin på det til å vøre min ankomst. Han rikket seg ikke fra avisen på tilrop så da jeg kom opp på siden vekket jeg ham med fløyten. Og ga ordre om å ta imot tau og sette fast. Det skjedde med veeeeldig langsomme bevegelser. Verst for ham, for da "ble" vi liggende slik at akterdekket mitt tok all utsikten han frem til da kunne nyte. Hadde han hjulpet til, kunne vi ha fortøyd to meter lengre frem...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Var ikke klar over at så mange brukte å ta av seg skoene når de gikk over båter. Har ikke brukt å gjøre det, og har heller ikke opplevd at noen andre har gjort det. Men så er det jo stort sett regn når vi er på båttur da :smiley:

I fjor spurte jeg hver gang vi lå utenpå noen. Noen sier "med sko", andre sier "uten". Noen har lagt ut dørmatte med et par sko på så man skjønner rutinen uten å spørre.

Om sommeren går jeg stort sett alltid i sko som er lette kippe av/på, så det er ikke noe stress for meg. Minstejenta bærer jeg og storesøster får trening i å knyte sko. Jeg forutsetter at mor klarer seg selv. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ligger sjelden utpå andre, men da jeg gjorde det i Fjellbacka i fjor sommer tok jeg av skoene. En fin måte å vise hensyn, så får heller de som eier båten jeg tråkker over si at det ikke er nødvendig. Greit i finværet, men i regn ville jeg nok beholdt skoa på.

Kk

Er det press på plasser i havna og vi ligger longside er jeg ofte svært hjelpsom med å få en båt som ser trivelig ut på utsiden av oss. Er det stor båt som kommer kan vi bytte plass, eller de får legge ut støtteanker så vi ikke blir skvisa. Overraskende få er beredt til det. Mer enn tre utenpå hverandre liker ikke jeg. Blir både mye trafikk og stort press innerst ved bølger og mye vind. Når vi ligger utenpå bruker vi gjerne jolla til land for å unngå trafikk over dekk, særlig ettersom vi har hund ombord. Trafikk over andre båter er uten sko, over fordekket. Jeg ser helst at annenhver båt har tau til land. Overraskende få har tau lengre enn 10m ombord. Det synes jeg er rart. En gang kom en 55 fots seilbåt og skulle ligge utenpå oss da vi var 37 fot. Jeg ba de ligge innerst, men det ville de ikke pga trafikk over dekk. Og ikke hadde de anker ombord så de kunne legge ut det heller..... Men båten var moderne og fin med rette linjer og grått skrog....

Det interesante her Bitteliten er jo hva gjorde du da?

Det ser ut til at vi er skjønt enige om at man har en plikt til å akseptere utenpåliggende, og ta de godt imot, både etter uskrevne regler og muligens også etter havnereglement. Men med en slik båt som opplagt ikke er egnet til å ligge utenpå deg blir det jo et spørsmål om din sikkerhet også. Vår forrige båt var en 28 fot stor/liten Maxi Fenix, og en av de situasjoner jeg er veldig glad jeg unngikk var å måtte avvise en hyggelig seiler fordi han ble for stor.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...