Vilma Benita Svart 16.April.2014 Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 En av mine gøyeste opplevelser som utenpåliggende var med en kar i Princess 50 -- som var for fin på det til å vøre min ankomst. Han rikket seg ikke fra avisen på tilrop så da jeg kom opp på siden vekket jeg ham med fløyten. Og ga ordre om å ta imot tau og sette fast. Det skjedde med veeeeldig langsomme bevegelser. Verst for ham, for da "ble" vi liggende slik at akterdekket mitt tok all utsikten han frem til da kunne nyte. Hadde han hjulpet til, kunne vi ha fortøyd to meter lengre frem... Ikke så hyggelig kanskje, men jeg forstår jo godt reaksjonen din. Det får være å håpe han lærte litt :) Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Code0 Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Har lest gjennom denne tråden. Kom til havn kl 14, fullt overalt ( nevner ikke sted om noen blir fornærmet). En longsidebrygge, ligger vel seks Motorbåter der, på rekke, alle med jolla på utsiden, kalesjen oppe og ingen om bord... Nå er vel coronatestriksjonene hevet, og meldt stille vær, og flere båter sirkulerer for å få plass. Ingen havnevakt her, kun en automat. Hva gjør man da..? Er det greit å ‘dra opp stigen’ for andre som trenger plass? Link to post
dennrick Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Usikker. I Stavern har det inntil nylig ikke vært lov å ligge på utsiden av andre. Lengre syd er det Texas og fritt frem. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Whiskey Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Jolla utenpå hender det vi har for folk vil bade, men bare dytt den unna og legg deg utenpå, for om vi ikke wr hjemme, ble jolla glemt. Regner med det er slik for alle Baltic-pappa Link to post
The Saint Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Hm... jeg er kanskje rar. Men jeg synes det er koseligt når noen vil liggge uten på meg. Fendrer alltid uten unntak på begge sider av båten. Men selvfølgelig, er båten som kommer mye større enn min så ser jeg helst at han / hun ligger innerst. Men jeg vil helst at folk IKKE tar av seg skoene sine når de går over båten min. Vil mye heller ha noen striper på båten min enn at noen mister fotfeste og faller i vannet. Kommer det damer med høyehæler så regner jeg med at de selv skjønner at de ikke gir fotfeste på mitt dekk. Selv så har jeg egne sko for båt bruk. (Hvit og flat såle). Og liker å bruke jolle til og fra land så slipper jeg å forstyrre andre unødig. Har bare ligget uten på andre to ganger. Begge ganger på invitasjon. (Ukjente mennesker). Noe jeg synes er kjempe kos. Da har jeg som regel en pils, ett vin glass, en dram eller en ispinne på lur. (Samboeren min ser helst at jeg ikke drikker alkohol om det er barn i nærheten). Så har de barn så blir det is. Bruker man bare normale sosiale antenner så ser jeg ikke problemet. Men finnes jo mennesker over alt uten antenner i det hele tatt. Så treffer vel noen sånne etterhvert på vannet også. Link to post
bjorngb Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Vi hadde en litt klein sak i Ålesund for noen dager siden. En ‘vennebåt’ hadde lagt seg på en fin plass i Brosundet, og en ca 30 fot motorbåt la seg/presset seg longlide innforbi - ikke noe stress. Da vi ankom var det bare nok plass utpå vennebåten til godt og vel halve båten vår. Jeg ville ikke fortøye for nære motorbåten med baugspydet siden det er litt vandring i bryggene. Det var litt drag i båten/bryggene og jeg sjekket flere ganger at vi ikke kom for nærme motorbåten i baugen. Så dukket det opp en kar som ville ligge utpå oss. Da sa jeg rett og slett nei - fordi jeg var redd for presset og å dytte i motorbåten foran. Var det helt dust av meg? Link to post
TideRace Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 (redigert) Code0 skrev for 9 timer siden: ..., ligger vel seks Motorbåter der, på rekke, alle med jolla på utsiden, kalesjen oppe og ingen om bord... . Jeg vil hevde at det generelt er en stor kulturforskjell mellom seilere og motorbåteiere når det gjelder å legge seg på hverandre. I en overfylt trang havn er det en selvfølge for seilere at man kan legge seg utenpå den andre, ofte av nødvendige og værmessige grunner. Videre gjelder det uskrevne, gode og hensynsfulle regler om hvordan man fendrer, fortøyer, hvordan man ter seg som "vert og gjest", m.m . Legg blant annet merke til hvordan mange seilere uoppfordret ofte legger ut fendere på "gjestesiden" når det begynner å bli trangt om plassen. Seilere er stort sett vant til å gi plass til en til, og vet at neste gang kan det være en selv. For mange motorbåtfolk er det å ligge utenpå hverandre en uting hvis man ikke kjenner hverandre. Joller, SUP-brett, fortøyningstau, manglende fendere og andre kreative innretninger legges ofte strategisk for å signalisere at plassen utenpå, eller langs siden hvis man har fortøyd ut/inn for den sakens skyld, ikke er ledig. Som nevnt, en godt synlig kulturforskjell som er vanskelig å forklare. Unntak finnes selvsagt, men de forsvinner dessverre litt i mengden. Var senest innom Skagen for 14 dager siden. Der var det som vanlig mer enn fullt og det lå blant annet to 45-50 fots norske motorbåter alene longside på en av betongbryggene. Den ene hadde strategisk plassert et stort "parkering forbudt-skilt" i sidevinduet ut mot sjøsiden av båten. Et klart signal om liten nabovilje. Vi fant en hyggelig plass litt lengre inn, utenpå en seilbåt fra Horten, som igjen lå utenpå en seiler fra Tyskland. Jeg antar flere har meninger om denne kulturforskjellen. Redigert 22.Juli.2020 av Phoebe (see edit history) Link to post
Code0 Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Phoebe skrev 1 time siden: For mange motorbåtfolk er det å ligge utenpå hverandre en uting hvis man ikke kjenner hverandre. ... hadde hjulpet om det var tydelig skiltet. ‘Max 3 båter i bredden’ f.eks. Da hadde det vært løftet fra hver enkel båteiers ‘style’ eller mangel på sådan. Rart det skal være opp til førstemann å nekte nestemann plass. En båthavn er jo en havn for båter. Havneavgift er for å dekke utgifter gjennom året, ikke betaling for en rett til å få ligge alene. Enig i kulturforskjellen du har registrert. Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Phoebe skrev 1 time siden: Jeg vil hevde at det generelt er en stor kulturforskjell mellom seilere og motorbåteiere når det gjelder å legge seg på hverandre. Hva har dette med kultur å gjøre? Jeg vil heller påstå et det har med bruk av båt å gjøre. Jeg med motorbåt går gjerne korte strekk og drar inn til havn for å ligge og kose meg der noen dager. Da blir det slitsomt å klatre over eller å ha andre klatrende over egen båt til stadighet. Seilerne, eller i hvert fall mange seilere vil være lengst ute på sjøen for å seile og bruker havnen hovedsakelig for ha en plass der en kan sove over til neste dag. For egen del legger jeg meg derfor ikke kailangs i høysesongen slik at jeg slipper dette maset. Men for all del, jeg er ikke usosial. Å ligge med baugen inn og en båt inntil på hver side er bare trivelig. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 1 hour ago, Phoebe said: Jeg vil hevde at det generelt er en stor kulturforskjell mellom seilere og motorbåteiere når det gjelder å legge seg på hverandre. I en overfylt trang havn er det en selvfølge for seilere at man kan legge seg utenpå den andre, ofte av nødvendige og værmessige grunner. Jeg har observert en lignende trend, men vet ikke helt om jeg vil strekke meg til å si at det er en kulturforskjell. Men seilere har kanskje en større forståelse for at neste båt som kommer inn kanskje har et slitent og trøtt mannskap? Seilbåter går jo gjerne lengre strekker (i tid), og er også ute i tøffere vær og kommer senere inn i havn enn motorbåter. Vi har kjent mer på hvor godt det er å komme inn i en tilsynelatende full havn og så få et vennlig vink og en innbydende fender fra en medseiler som allerede ligger der. Fra cockpiten her vi ligger nå (Verdens Ende) ser jeg fem-seks longside-båter, og fire av disse har jolle på utsiden. To «singelliggende» motorbåter, én «singelliggende» seilbåt og en «dobbeltliggende» seilbåt. Den enslige seilbåten har både jolle og fender ute, så litt blandede signaler akkurat nå. Den dobbeltliggende seilbåten kan ikke ha flere utenpå seg, for da vil den sperre inne en annen båt. Personlig så ligger jeg veldig sjelden utenpå motorbåter, men det har mest å gjøre med at moderne motorbåter er så høye at det blir vanskelig for barn og valp å komme seg til/fra båten. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Pequod Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Har aldri tenkt over dette før, men min (motor)båtbruk ligner kanskje mer på seilbåtbruk ifølge definisjonen til @Popeye70. Jeg elsker lange etapper - det er da jeg koser meg mest - og jeg kommer gjerne inn i neste havn ganske sent...enten på grunn av en lang etappe eller fordi jeg kom meg avgårde mye senere enn planlagt... Men selv legger jeg gjerne ut fendere på siden når det er aktuelt. Liker dog ikke så mye selv å ligge utenpå andre, det er mer fordi jeg ikke føler meg helt trygg når jeg skal gå over andre båter og gjerne tar med en krykke da for balansens skyld. Foretrekker da å ligge innerst slik at jeg slipper all klatringen... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
KARILLA Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 (redigert) Her vest er det vanlig å ligge utenpå hverandre. Opplever ikke det som noe problem, men forutsetter selvfølgelig at en oppfører seg. Legger ved et bilde fra Bergen og Bekkjarvik Redigert 22.Juli.2020 av HAIK (see edit history) Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
TideRace Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 (redigert) Lars H. skrev 28 minutter siden: Hva har dette med kultur å gjøre? ... Da blir det slitsomt å klatre over eller å ha andre klatrende over egen båt til stadighet. .... ...Seilerne, eller i hvert fall mange seilere vil være lengst ute på sjøen for å seile og bruker havnen hovedsakelig for ha en plass der en kan sove over til neste dag. Når det er slitsomt å ha "andre klatrende over egen båt til stadighet" er det nettopp en kultur, når den samme holdningen går igjen blant mange andre båteiere. Def. kultur: "... kultur er også holdninger, verdier og normer som er rådende hos en viss gruppe mennesker eller organisasjon..." Du ligger ofte i en havn over flere dager. Når det kommer inn en båt om kvelden i full havn, med slitent mannskap som kun ønsker å sove til dagen etter: Hva er det med den situasjonen som gjør at man er fritatt for å hjelpe den andre med plass? Redigert 22.Juli.2020 av Phoebe (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Phoebe skrev 1 minutt siden: Du ligger ofte i en havn over flere dager. Når det kommer inn en båt om kvelden i full havn, med slitent mannskap som kun ønsker å sove til dagen etter: Hva gjør den situasjonen at man er fritatt for å hjelpe den andre med plass? Var den til meg? Som sagt ovenfor, så legger jeg meg ikke til slik at jeg risikerer andre utenpå. Men rent generelt, så er jeg gjerne den første som kommer meg ut på bryggen for å hjelpe andre når en ny båt skal legge til. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Det kan jeg underskrive på :-) Link to post
Ms Fortuna Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Men det fremstilles jo og her som om det er en menneskerett å komme inn sent i havn og forvente plass, det er en slags kultur det og som ikke alle stiller seg bak. Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Hva defineres som sent? Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Å komme sent inn i en full havn og forvente plass vil jeg heller kalle ukultur, hehe. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Ms Fortuna skrev 13 minutter siden: Men det fremstilles jo og her som om det er en menneskerett å komme inn sent i havn og forvente plass, det er en slags kultur det og som ikke alle stiller seg bak. Jeg tror de fleste ser fornuften i det. Men i mange situasjoner bør man av sikkerhetsmessige grunner ikke gå videre og havnene er fulle. Når kulingen raser på utsiden er det fremdeles noen som mener de har kjøpt seg en eksklusiv plass for seg selv. Det lengste jeg har ligget ut tror jeg er nr 8 på rekka, og da hadde jeg 3-4 båter utenfor meg igjen. Link to post
S/Y Emma Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Om det er plass (utenpå noen), er det vel ikke noe galt i å komme sent inn? Det er ikke alltid det er hensiktsmessig eller mulig å komme tidlig på dag. Man må forvente å få fortøye i en havn så lenge det er praktisk mulig. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
bjorngb Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Hulda skrev 14 minutter siden: Hva defineres som sent? For meg er det gjerne kl 10 om morningen etter nattseilas over til Skagen. Vi pleier å sette pris på å kunne legge oss nedpå et par timer da. Link to post
Jakob T Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Har holdt på med båtlivet noken år. Angående plass i gjestehavn bør vel mottoet være at det er alltid plass til ein til.Det er ei fin skikk å gå på kaien å ta i mot båter som kjem,kansje gi ei hånd med fortøyning,hjelpe med å lage plass dersom det er mulig. Dette uavhengig om båten har motor eller seil ?? Link to post
Code0 Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Lars H. skrev 1 time siden: or egen del legger jeg meg derfor ikke kailangs Det er da ingen grunn til å legge deg longside når det er ledige båser, ser du har båt under 30 fot. Link to post
Tom Rør Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Phoebe skrev for 2 timer siden: Jeg vil hevde at det generelt er en stor kulturforskjell mellom seilere og motorbåteiere når det gjelder å legge seg på hverandre. I en overfylt trang havn er det en selvfølge for seilere at man kan legge seg utenpå den andre, ofte av nødvendige og værmessige grunner. Videre gjelder det uskrevne, gode og hensynsfulle regler om hvordan man fendrer, fortøyer, hvordan man ter seg som "vert og gjest", m.m . Legg blant annet merke til hvordan mange seilere uoppfordret ofte legger ut fendere på "gjestesiden" når det begynner å bli trangt om plassen. Seilere er stort sett vant til å gi plass til en til, og vet at neste gang kan det være en selv. For mange motorbåtfolk er det å ligge utenpå hverandre en uting hvis man ikke kjenner hverandre. Joller, SUP-brett, fortøyningstau, manglende fendere og andre kreative innretninger legges ofte strategisk for å signalisere at plassen utenpå, eller langs siden hvis man har fortøyd ut/inn for den sakens skyld, ikke er ledig. Som nevnt, en godt synlig kulturforskjell som er vanskelig å forklare. Unntak finnes selvsagt, men de forsvinner dessverre litt i mengden. Var senest innom Skagen for 14 dager siden. Der var det som vanlig mer enn fullt og det lå blant annet to 45-50 fots norske motorbåter alene longside på en av betongbryggene. Den ene hadde strategisk plassert et stort "parkering forbudt-skilt" i sidevinduet ut mot sjøsiden av båten. Et klart signal om liten nabovilje. Vi fant en hyggelig plass litt lengre inn, utenpå en seilbåt fra Horten, som igjen lå utenpå en seiler fra Tyskland. Jeg antar flere har meninger om denne kulturforskjellen. Det er ikke min opplevelse. Der tror jeg forskjellen er ganske likt fordelt. Da vi kom til Haugesund på vei oppover nå i år, var det flere som snudde seg vekk da vi gikk fram og tilbake for å evt. finne en plass. Folk gadd ikke engang å forhale seg for å lage plass. Til slutt var det et hyggelig par fra Bømlo som forbarmet seg over oss. De tilbød seg til og med å flytte seg så vi kunne ligge innerst, og de utenpå oss. Det var en 34/36 foter, men mange av se andre hadde vesentlig større båter. Det er også en forskjell på hvor i landet man befinner seg. Vår erfaring er at litt lenger opp enn sør/Østlandet er folk oftere åpne for å hjelpe til når man ankommer en havn. Uavhengig av om de har seil eller motorbåt. Link to post
Tom Rør Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Jakob T skrev 9 minutter siden: Har holdt på med båtlivet noken år. Angående plass i gjestehavn bør vel mottoet være at det er alltid plass til ein til.Det er ei fin skikk å gå på kaien å ta i mot båter som kjem,kansje gi ei hånd med fortøyning,hjelpe med å lage plass dersom det er mulig. Dette uavhengig om båten har motor eller seil ?? ??? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn