Jump to content

Ligge utenpå annen båt i gjestehavn.

All In

Recommended Posts

Som nevnt over vil et slikt med "maks X i bredden" vise at det er havneeier som definerer kapasiteten i havna, og så får de som velger legge seg longside der forholde seg til det. Da vi kom inn til Tvedestrand i går lå det motorbåter hele veien, en i bredden. Ingen hadde fendere ute og alle unngikk å møte oss med blikket når vi kom sigende. Heldigvis var det en innerst som skulle gå. Nå ligger vi innerst og har blitt kjent med to hyggelige besetninger hos de som ligger utenpå oss.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Framtia skrev 14 minutter siden:

Som nevnt over vil et slikt med "maks X i bredden" vise at det er havneeier som definerer kapasiteten i havna, og så får de som velger legge seg longside der forholde seg til det. Da vi kom inn til Tvedestrand i går lå det motorbåter hele veien, en i bredden. Ingen hadde fendere ute og alle unngikk å møte oss med blikket når vi kom sigende. Heldigvis var det en innerst som skulle gå. Nå ligger vi innerst og har blitt kjent med to hyggelige besetninger hos de som ligger utenpå oss.

Som jeg sier. Dette er et sør/østfenomen.

Det er ihvertfall mer utbredt i de områdene.

Merkelige greier.

Hej

Självklart måste man hjälpas åt. Det finns en rekommendation om max tre i bredd på grund av brandrisk och det kan jag förstå även om det inte alltid kan hållas. Man får ju också ha koll på vilka båtar som ligger där så att det inte ligger en liten innerst med flera stora utanpå.

Jag har en historia på detta ämne. Jag var med och seglade på en av SXK:s skutor som väger 100 ton eller mer. Vi kom till Marstrand och det ligger en båt på drygt 40 fot längs kajen med plats för och akter om sig så att vi skulle få plats. Vi hade en liten tuff kvinna som skeppare, hon frågade snällt och han kunde flytta på sig så vi kunde ligga till kaj och han utanpå oss. Det blev ett bestämt nej. Kommentaren från vår skeppare, högt och tydligt. Tjejer och grabbar , vid fendrar tätt och lägger oss utanpå! Han var snabb att flytta på sig.

Hälsningar Ove 

Redigert av Ove T (see edit history)
Ove T skrev 13 minutter siden:

Hej

Självklart måste man hjälpas åt. Det finns en rekommendation om max tre i bredd på grund av brandrisk och det kan jag förstå även om det inte alltid kan hållas. Man får ju också ha koll på vilka båtar som ligger där så att det inte ligger en liten innerst med flera stora utanpå.

Jag har en historia på detta ämne. Jag var med och seglade på en av SXK:s skutor som väger 100 ton eller mer. Vi kom till Marstrand och det ligger en båt på drygt 40 fot längs kajen med plats för och akter om sig så att vi skulle få plats. Vi hade en liten tuff kvinna som skeppare, hon frågade snällt och han kunde flytta på sig så vi kunde ligga till kaj och han utanpå oss. Det blev ett bestämt nej. Kommentaren från vår skeppare, högt och tydligt. Tjejer och grabbar , vid fendrar tätt och lägger oss utanpå! Han var snabb att flytta på sig.

Hälsningar Ove 

??

I skandinaviske havner er vel utgangspunktet at man alltid må forvente å få en båt utenpå seg når man ligger longside og det er fullt. Og det er en god skikk og kultur for dette. Men det dukker også opp forståelige betenkeligheter med dette når det virkelig er fullt. Leser at folk ligger som nr 8 og har flere utenpå. Da er det vel ikke så trivelig å eie innerste båt, særlig når kulingen uler som man nevner. Vi har fått beretning av fra en båtskipper om at solide liner har røket pga dette. Det er ikke så ofte man ser at de ytre båtene gidder å anstrenge seg for å legge ekstra fortøyninger.

Andre betenkeligheter må vel betraktes som "tough luck" i en travel høysesong. Men ligger man som de innerste båtene av 8-10 stk, så ser man vel ikke frem til neste morgen om man egentlig har en plan for å gå tidlig. Uansett den uskrevne regel om at innerste båt setter premissene. "Tough luck" er det vel også om man som innerste har tenkt å legge seg tidlig og sikre en god natts søvn før en lang seildag. Båter er som trommer, man skal knapt være borti før man hører det svært godt på innsiden. I tillegg er det i høysesongen mye uerfarent mannskap som beveger seg klumsete, drar i manntau og er på vei til og fra fest i høyhelte sko. Sent ankommende drar strømkabler.

Jeg er tilhenger av den imøtekommende kulturen som stort sett preger våre havner, men må si at jeg prøver å unngå situasjoner hvor det blir mer enn 3-4 båter i bredden.

Man må gjerne ligge utenpå, men da får ankommende båt fendre godt og gå rolig inn. 

er ankommende båt betydelig større forventer jeg at de legger ut anker for å holde i fra 

man kan ikke forvente at innerste båt har fortøyning og kryssholt som holder en masse andres tonn.  

mer enn 3 utenpå er ugreit om det er vinddrag. de som allerede ligger utenpå bør tenke på innerste båt når de ønsker fler velkomne ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vi lå engang i Hals havn, på utsiden av en bølgebryter inne i havnen laget av trebjelker rammet ned i mudderet. Vi hadde full kulig rett inn i siden. Bolverket knirket under vekten av Hulda, og fendrene våre var klemt flate og bristeferdige. Så kommer et ektepar med nyinnkjøpt 48 foter og skal legge seg på utsiden av oss. Av en eller annen grunn. Det var rom for dem andre plasser. Men de hadde panikk. De fikk beskjed om å legge seg på plassen bak oss. Noe de for så vidt fikk til. Da kom en eldre dansk herremann fra en annen båt og bød meg opp på juling fordi jeg hadde avslått å la 48 foteren ligge på utsiden av oss.

En annen sak med en drøss båter utenpå hverandre, tettpakket havn. Hvordan vurderer man brannsikkerheten?

Det er noe der, man vet jo ikke om man får en hyggelig person utenpå, eller ett hensynsløst rass***.

Jeg innbyr ikke til å ligge utenpå meg, og jeg forventer ikke/vil ikke ligge utenpå andre.

Jolla ligger ved siden av båten, det er der det er plass til den når jeg ligger longside.

Jeg har ingen badeplattform å ha den på, om andre tolker det som "ikke velkommen" stemmer det jo egentlig bra?.

Nå er det skjelden jeg ligger i gjestehavn, kom akkurat hjem fra 3 ukers båttur, og hadde to netter på Jomfruland.

Ellers er det ett år siden sist, uthavn er mest kos.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Svar til Lycky Strike:

Da har ytterste båt tau i land om det skulle være nødvendig.

Viktig å ta hensyn til flo og fjære slik at ikke ytterste klemmer alle innenfor mot kaien.

Ikke så stort problem her vest da det normalt bare er ca 1,6 meter forskjell.

Ha en fortsatt fin sommer

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

I skandinaviske havner er vel utgangspunktet at man alltid må forvente å få en båt utenpå seg når man ligger longside og det er fullt. Og det er en god skikk og kultur for dette. Men det dukker også opp forståelige betenkeligheter med dette når det virkelig er fullt. Leser at folk ligger som nr 8 og har flere utenpå. Da er det vel ikke så trivelig å eie innerste båt, særlig når kulingen uler som man nevner. Vi har fått beretning av fra en båtskipper om at solide liner har røket pga dette. Det er ikke så ofte man ser at de ytre båtene gidder å anstrenge seg for å legge ekstra fortøyninger.

Andre betenkeligheter må vel betraktes som "tough luck" i en travel høysesong. Men ligger man som de innerste båtene av 8-10 stk, så ser man vel ikke frem til neste morgen om man egentlig har en plan for å gå tidlig. Uansett den uskrevne regel om at innerste båt setter premissene. "Tough luck" er det vel også om man som innerste har tenkt å legge seg tidlig og sikre en god natts søvn før en lang seildag. Båter er som trommer, man skal knapt være borti før man hører det svært godt på innsiden. I tillegg er det i høysesongen mye uerfarent mannskap som beveger seg klumsete, drar i manntau og er på vei til og fra fest i høyhelte sko. Sent ankommende drar strømkabler.

Jeg er tilhenger av den imøtekommende kulturen som stort sett preger våre havner, men må si at jeg prøver å unngå situasjoner hvor det blir mer enn 3-4 båter i bredden.

8 i bredden er jo sjelden hverdagskost, og om det skjer er det som oftest en spesiell årsak (Dårlig vær, regatt eller 16-17 mai samt Festivaler er eksempler). Men det er helt kurant å formidle til båter utover rekken at de får dra fortøyning til kai eller legge ut et anker for å redusere belastning på inderste båter. Det er også du som allerede ligger der som legger premisser om hvordan en skal gå (med eller uten sko?, foran mast eller over bade plattform). Samt at de har å forholde seg til den avgangstid som du bestemmer.

Alt dette er jo ulemper, og derfor velger en jo ikke å ligge som nr 8 om det finnes bedre valg. Men gjør det ikke det, så legger man seg der inntil en bedre mulighet dukker opp.

HAIK skrev 41 minutter siden:

Svar til Lycky Strike:

Da har ytterste båt tau i land om det skulle være nødvendig.

Viktig å ta hensyn til flo og fjære slik at ikke ytterste klemmer alle innenfor mot kaien.

Ikke så stort problem her vest da det normalt bare er ca 1,6 meter forskjell.

Ha en fortsatt fin sommer

Det er egentlig sjelden at ytterste båt klarer å få line i land når en snakker om mange i bredden. Den lina vil også være svært lite effektiv dersom den dras til land skrått innover til foran innerste båt. En slik line vil også fort være i veien for andre båter. Anker, som Bergen nevner, er vel det som kan ha bra effekt. Nå går jo mange i bredden som regel bra, jeg har bare noen tanker om dette som det kan være verd å ha i bakhodet for de som legger seg som båt nr n ++++. Til Bergen vil jeg vel ellers si at det er lett å si at man legger premissene som innerste båt, man da blir man vel fort sittende vakt på en lite behagelig måte utover kvelden. Men igjen, høysesong er ofte trengsel. 

Jeg ser flere har kommentert "8 i rekka" som jeg linket til her tidligere i tråden. Som det framgår av "Danmarks-tråden"var dette sommeren 2007. Dagene før hadde det blåst stiv til sterk kuling i Kattegat. Vi lå som båt nummer 8 ut fra fiskebrygga og hadde 3-4 båter utenfor oss igjen. Det var 2 eller 3 båtrekker som lå ut fra fiskebrygga som gikk nesten over til bryggene på sørsiden, fiskebåtene lå innerst mot kaia,  og med tauverk og liner på kryss og tvers overalt. Ingen gikk ut, men det kom en og annen forblåst båt inn de døgnene.

Alle hjalp til, alle ble ivaretatt og alle fikk plass.

Redigert av Phoebe (see edit history)
3 hours ago, Bitteliten said:

Man må gjerne ligge utenpå, men da får ankommende båt fendre godt og gå rolig...

Helt enig! Har opplevd flere ganger at noen har ønsket å legge inntil først "og fenderne tar vi etterpå." Dette er heldigvis unntakene.

Ellers har jeg flere ganger både ligget utenpå andre og hatt andre utenpå meg, uten at det har vært noe problem.

God kommunikasjon og samarbeid, er grunnlaget for å lykkes.

Må innrømme at jeg godtar alt i gjestehavn, og bruker de lite. 

På den andre siden, om vi vil ligge i gjestehavn, men ikke vil ligge gjestehavn... så er dockspot og tilsvarende det man må bruke? Har brukt Mooringo.. ellerhvadetnåheter et par ganger og fått en bås for oss selv, helt topp :-).  

Å legge seg på vanlig plass i gjestehavn i fellesferien og tro at en kan diktere alle rundt seg etter eget forgodtbefinnende kan knapt være noe stas, eller riktig, det må vel være feilparkering rett og slett? 

Nå skal jeg nevne noe som ikke er nevnt, og som mange vil mene er egoistisk og slemt.

Jeg har ingen problem med å ha fremmede på utsiden av meg, men jeg kan ikke stå og forhøre de som måtte komme om de har hund ombord... Jeg ønsker ikke en båt 30 cm unna meg med en eller flere hunder som totalt mangler oppdragelse. Som gneldrer hver gang de hører en lyd eller ser noe bevege seg, eller når det tror de hører eller ser noe. Noe som skjer i båter ofte. Jeg ønsker ikke hunder 30 cm unna meg som har eiere som totalt mangler oppdragelse og tror at båndtvang er noe som gjelder i andre landsdeler. Eller som er "vennlige" og har hunden i 8 meters spolebånd. Jeg synes det er greit å kunne ha porten til akterdekket og skyvedøra åpen uten å få besøk av firbente naboer som spretter fra badeplattform til badeplattform. Jeg synes det er greit å sitte ombord i fredelige omgivelser uten å måtte høre på YAPP-YAPP-YAPP fra morgen til kveld og få spydige kommentarer om jeg skulle forsøke å si ifra. 

Så de som har ting på utsiden har kanskje dårlig erfaring med de som legger seg på utsiden. Og skal man ha med hund så må man vise hensyn. det er ikke alle som smelter som en isbit på grillen bare en gneldrende pesende pelsdott spenner båndet på tvers av brygga og er snublefare.

Sånn! Der har jeg lagt nakken for hogg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Klapp fra meg også. Lå et par dager i gjestehavn sist sommer og da hadde båten på tvers over brygga to veskehunder som gneldra noe jævlig hver gang noen gikk forbi eller jeg viste mitt blide åsyn i cockpit. 

Og ja, har hund selv, liker hunder. Men en lar ikke bikkjer stå å gneldre i båten i gjestehavn... det er ikke innafor syns jeg. 

nomen skrev for 6 timer siden:

Det er noe der, man vet jo ikke om man får en hyggelig person utenpå, eller ett hensynsløst rass***.

Jeg innbyr ikke til å ligge utenpå meg, og jeg forventer ikke/vil ikke ligge utenpå andre.

Nå er det skjelden jeg ligger i gjestehavn, kom akkurat hjem fra 3 ukers båttur, og hadde to netter på Jomfruland.

Ellers er det ett år siden sist, uthavn er mest kos.

Samme her. Legger meg aldri longside på gjestebrygge, med mindre det er eneste mulighet. Og da forsøker jeg å legge meg sånn at evt andre som legger seg utenpå, kan gå rett i land fra egen båt.

Vi ligger stort sett bare i gjestehavn når vi må bunkre, eller det er dårlig vær. 

Har altfor mange dårlige opplevelser med båter på utsiden, så det skyr jeg som pesten. Noen legger til med et skikkelig dunk uten fendere, andre hopper og tramper på dekk, noen har lakenskrekk, og kommer trampende ved 3-4 tiden om natten.  Andre drar med seg halve grustak over dekk uten å ense det en tanke. 

I tillegg har det lett for å bli party party i nærheten til lyse morran. Ingen vakter å se som skulle passe på ro og fred. Så nei, gjestehavn er kun til nødsbruk.

Lenger oppe her var det et bilde fra Ålesund havn. I alle år har det vært longside og utenpåliggende som har vært tradisjon. Nå ser det ut som at nye vaner på gang. Og det er på tide. Brannsikkerheten blir langt bedre samt at det muligens blir en mere "levende " havn gjennom dagen, når båter kan forlate havn uten videre sermoni. Dog, jeg har ikke vært der selv i det siste, så hvordan det funker vet jeg ikke. 

Har lagt der med 9 båter på utsiden. Det var ikke noe særlig. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...