Jump to content

Ligge utenpå annen båt i gjestehavn.

All In

Recommended Posts

Kjetil1 skrev for 12 timer siden:

Nå skal jeg nevne noe som ikke er nevnt...Jeg ønsker ikke en båt 30 cm unna meg med en eller flere hunder som totalt mangler oppdragelse... Jeg ønsker ikke hunder 30 cm unna meg som har eiere som totalt mangler oppdragelse og tror at båndtvang er noe som gjelder i andre landsdeler...Jeg synes det er greit å sitte ombord i fredelige omgivelser uten å måtte høre på YAPP-YAPP-YAPP fra morgen til kveld...

Sånn! Der har jeg lagt nakken for hogg...

Klapp på skuldra fra meg også, og enda en nakke for hogg. 

Jeg ville aldri nekte noen å ligge utenpå meg dersom det er trangt om plassene. Bare hyggelig. Men jeg har selv blitt nektet. Sist var det i Strømstad av en fornem frue i solseng og med masse solkrem, fordi "den båten er for stor". Hennes båt var mye større.

Etter sånne episoder velger jeg med omhu hvem jeg spør først. Jeg unngår dem med de "fine" båtene. Det er min erfaring at harryfolket er de mest vennlige og hyggelige å ligge ved siden av, selv om det finnes unntak i alle kategorier. Og så er jeg så heldig at jeg har godt sovehjerte og ikke lar meg forstyrre av litt bråk eller trafikk om natten. Heller det enn selskap med oppblåste fine fruer . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvor høy/lav terskelen er for å legge seg utenpå andre båter, kommer vel også an på hvordan havnen er utformet. I f.eks. Vågen i Bergen er det ikke flytebrygger, så der må alle ligge longside. Da er det helt normalt at man fyller på utenpå når hele kaikanten er full.

I andre havner, er det kanskje ikke like naturlig å gjøre det på den måten.

Om havnen er full, forventer jeg å kunne fortøye utenpå andre båter, med mindre de er mye mindre, eller av et veldig ukurant design som gjør det vanskelig å gå over. Det er en selvfølge at andre kan legge seg utenpå oss. Men henger ikke alltid ut en "invitasjons-fender". Trenger de som regel til normal fendring.

• 11 måneder senere...

Tenkte å starte en ny tråd om samme tema, men tar heller opp igjen denne. 

Kom sent i ettermiddag inn i en gjestehavn på vestlandet. Regn, dårlig sikt og økende vind gjorde det vanskelig å få god oversikt i havnen. Etter litt baksing ser vi at vi ikke får plass i noen av de tidvis store lukene mellom båtene. Prøver å få kontakt med de som sitter i båtene sine for å legge oss utenpå, primært båter i tilsvarende lengde for å ikke skvise inne mindre båter. De ser oss, og snur seg bort. 

Ser i tråden her at flere vegrer seg for å ha noen utenpå. Ble litt overrasket av reaksjonen til samtlige som var tilstede i den aktuelle havnen. 

Er dette vanlig? 

Dette er vår første sesong med båt i feriestørrelse, så det gir meg en litt uggen følelse å gå langt til ukjente områder med små barn ombord. (Og ja, vi kunne gått en times tid til en uthavn, men med havarert dieselvarmer og kalde barn var ikke det et alternativ denne gangen)

SY Tilde skrev 7 minutter siden:

Er dette vanlig? 

Jeg vil si at det ikke er vanlig, heller sært. Uansett hvor man kommer inn så er min erfaring at det alltid er noen som kan ta deg på utsiden. I hvert fall hvis man ikke allerede ligger minst to i bredden. 

De som er åpne for å ha båter på utsiden pleier å henge ut fendere for å signalisere at det er greit med noen utenpå seg. Ofte legger man seilbåter på seilbåter og motorbåter på motorbåter på grunn av båtenes design og hvor praktisk det er å gå fra båt til båt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Etter ca 40 år som "farende fant" rundt land og strand, har vi kun TO ganger blitt avvist til å ligge utenpå annen båt i gjestehavn.   Tilsvarende har vi lagt utenpå eller hatt utenpåliggende båter mange titalls ganger - alltid med hyggelige kommentarer og ofte nye bekjenntskap.

Det er vel en uskreven regel at i gjestehavn er det helt greit å ligge utenpå andre når det ikke er plass ellers, og at man aksepterer at andre legger seg utenpå deg.  Skjelden vi har opplevd at båter henger ut fendre for å signalisere at en er velkommen til å legge seg utenpå - tror dette er mer vanlig på sør/østlandet...  ??  

Med mange nye båteiere og uerfaring - håper og tror jeg at din erfarig ikke blir det vi vil oppleve fremover

BONITA I

SY Tilde skrev for 10 timer siden:

Tenkte å starte en ny tråd om samme tema, men tar heller opp igjen denne. 

Kom sent i ettermiddag inn i en gjestehavn på vestlandet. Regn, dårlig sikt og økende vind gjorde det vanskelig å få god oversikt i havnen. Etter litt baksing ser vi at vi ikke får plass i noen av de tidvis store lukene mellom båtene. Prøver å få kontakt med de som sitter i båtene sine for å legge oss utenpå, primært båter i tilsvarende lengde for å ikke skvise inne mindre båter. De ser oss, og snur seg bort. 

Ser i tråden her at flere vegrer seg for å ha noen utenpå. Ble litt overrasket av reaksjonen til samtlige som var tilstede i den aktuelle havnen. 

Er dette vanlig? 

Nei, i gjestehavn er det ikke vanlig...

Men det vanlige er at seilbåter legger seg på seilbåter, og motorbåter på motorbåter...

De i seilbåtene sitter muligens nede i "kjelleren" i slikt vær, og ser deg ikke...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...