Jump to content

Støy fra liner som slår mot masta på seilbåter


Fjordutsikt

Recommended Posts

I båthavna vår er det ofte støy og slag fra liner som slår mot master når det er vind. :discuss: Dette er veldig irriterende for naboene til båthavna som nesten ikke kan ha vinduer åpne om nettene om sommeren.

Er det noen som har råd å komme med som det går an å formidle til disse seilbåt-eierne? :confused:

 

Jeg er ikke selv plaget av dette, men jeg vet at det plager mange naboer i vår båthavn - det hadde vært OK å gi noen tips til disse båteierne.

Link to post
Share on other sites

... eller fest fallene i rekketauet i stedet for på masten....

<{POST_SNAPBACK}>

... og etterpå kjølhaler du seilbåteieren! Jeg har ingen som helst problemer med å se at dette er minst like irriterende som svære hekkbølger fra en cabincruiser, eller naboens unger som freser rundt i jolla klokka 8 om morgenen. Ødelegger mast og fall gjør det også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Fokkefallet og spinnakerfallet står når de ikke er i bruk i øyer i bryteblokkene. Altså vekk fra masta. Genoafallet står der det står, fast i svivelen. Storseilfallet legger jeg rundt salingshornet.

Skrangler det deretter inne i masta teiter jeg akterstaget. Da blir det stille.

Ellers er trikset med en fender halvveis oppe i masta svært effektivt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Til seilbåteiere

Hvis du hører noen som tramper på ditt dekk på natten, så er det bare meg i pysjamas som er ved masta di og snurrer fallene en gang rundt masten og knyter så hart jeg kan. Og ikke prøv å nekt meg, for kl 04.00 er jeg ikke god å ha med å gjøre.

 

MB Enjoy (Min hekkbølge er større en din!) :sailing::wink::cheers:

Link to post
Share on other sites

Vitner dette ikke om dårlig sjømannskap? Mange tar ikke hensyn til andre også på dette punktet. Fallene skal selvsagt festes på en slik måte at de ikke slår i masten. Dette må gjøres til en fast prosedyre for oss seilere.

 

Vis hensyn, så de andre ser at vi tar hensyn. Det skal så lite til. Å glede andre,

er å glede seg selv. Dessuten viser man at man har lært å ta hensyn til andre.

Link to post
Share on other sites

Er selv fersk og temmelig nær det folk her kaller "skogsmatros", men synes selv det er så plagsomt med fall som slår, så jeg forsøker å være påpasselig. Er likevel i stuss med hva jeg skal gjøre med fall som slår inne i masta. Noen nevnte å teite akterstaget, men det har jeg (som skogsmatros) ikke så lyst til å tukle så mye med på min mastetoppriggede familieseiler. Mener jeg har hørt noe om å putte et eller annet matierale inn i masta med visse mellomrom oppetter? Andre som har hørt dette?

 

(Ellers synes jeg sammenligningen med en cabincruisers hekkbølger er litt vel sterk, men det MÅ jeg nesten mene, med knappe 30HK innabords.)

Link to post
Share on other sites

Er likevel i stuss med hva jeg skal gjøre med fall som slår inne i masta.

Far min hadde problemer med at el-kablene slo inne i masta. Etter samtale med masteprodusenten borra han 2 små hull med ca 3m intervaller og fiska til seg kablene utenfra med ståltråd for deretter å låse dem fra utsiden.

NB....DETTE KAN VÆRE ETT DÅRLIG RÅD...KONSULTER MASTEPRODUSENTEN!

Link to post
Share on other sites

Far min hadde problemer med at el-kablene slo inne i masta. Etter samtale med masteprodusenten borra han 2 små hull med ca 3m intervaller og fiska til seg kablene utenfra med ståltråd for deretter å låse dem fra utsiden.

NB....DETTE KAN VÆRE ETT DÅRLIG RÅD...KONSULTER MASTEPRODUSENTEN!

<{POST_SNAPBACK}>

At annet "råd" er å sette på strips, med omlag 25cm mellomrom. Stripsene settes 90 grader på hverandre, rundt og rundt så kabelbundten blir seende ut som et "piggsvin". Trim endene, og tre bunten inn i masta.

 

Dermed blir kabelbunten "spent fast" midt i masta, til glede for både reder og naboer.Ikke koster det stort heller.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Krapyl hadde et meget godt poeng vedrørende å stramme akterstaget. Jeg har ikke noe problem med å bli kvitt lyden fra alle utvendige fall, men kablene inni kan volde bry.

 

Takk for tipset !

 

For øvrig høres det enda værre ut inni seilbåten. Ihvertfall i min. Har gjennomgående mast...... - Er derfor meget påpasselig med akkurat dette problemet.

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

De fleste master har smale spor der ledningene går, og man får også kjøpt noen skumgummi lignende matter man kan klippe opp i små biter, og plassere inne i sporet med jevne mellomrom hvis ledningene ikke holder seg i ro. Disse bitene kan presses / dyttes på plass vha en gaffel.

 

Forstår heller ikke at folk lar fall slå mot masta. Det høres jo 10 ganger værre ut for dem som befinner seg inne i seilbåten enn for dem som befinner seg i nabobåtene.

Link to post
Share on other sites

At annet "råd" er å sette på strips, med omlag 25cm mellomrom. Stripsene settes 90 grader på hverandre, rundt og rundt så kabelbundten blir seende ut som et "piggsvin". Trim endene, og tre bunten inn i masta.

 

Dermed blir kabelbunten "spent fast" midt i masta, til glede for både reder og naboer.Ikke koster det stort heller.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Selden anbefaler å legge inn en liten skumgummibit rundt kabelen når den trekkes inn,

med ca. en meters mellomrom.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

I tillegg til alle gode råd som allerede har kommet... Her er et tips til som kan fjerne problemet med ledninger/ fall som slår inne i masten. Bor et par (bittesmå) hull i masten, og spray inn litt ekspanderende fugeskum. Husk bare å dra litt i fallene før det har herdet helt. Ellers kan det bli vanskelig senere :headbang:

 

Så dette tipset i et svensk båtblad.

Link to post
Share on other sites

De fleste master har smale spor der ledningene går, og man får også kjøpt noen skumgummi lignende matter man kan klippe opp i små biter, og plassere inne i sporet med jevne mellomrom hvis ledningene ikke holder seg i ro. Disse bitene kan presses / dyttes på plass vha en gaffel.

 

Forstår heller ikke at folk lar fall slå mot masta. Det høres jo 10 ganger værre ut for dem som befinner seg inne i seilbåten enn for dem som befinner seg i nabobåtene.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet jeg tok opp var jo når båten ligger i båthavna og eieren har reist hjem etter endt helgetur :sleep:

 

Men jeg takker for mange gode tips som jeg vil ta med til neste dugnad, da regner jeg med å treffe noen av "seilerne" :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...