Jump to content

Hentetur Rosendal - Sandefjord i påsken

guddal

Recommended Posts

Da var det snart min tur igjen. Forrige langtur var flytteturen vår Bodø-Sandeford i juni 2011 med en Windy 33. Kjempetur, men verste stykket var rundt Jæren, lå to netter på Tananger for å vente på været. Ellers gikk det på skinner, brukte 14 dager på turen for å nyte reisa.

Nå har vi kjøpt Azimut 42 og gleder oss til å hente den. Det ble den båten jeg spurte litt om i tidligere tråd ang motor og timer.

Vi flyr over til Flesland nå til onsdag, og inn til Rosendal. Båten har ligget inne i hall, så blir sjøsetting og full sjekk og ombordpakking, før vi satser på å dra sørover torsdag morgen, om været er ok. Friskt der borte nå, men meldingene ser ok ut for neste uke.

Planlegger direkte Kristiansand i ett strekk torsdag. 25 knop blir 8 t dit. Mulig vi må slakke litt av rundt Jæren og Lindesnes, og legge på en time. Skulle det bli alt for utrivelig , er backup Tananger, Kirkehavn, Farsund. Men planen å komme seg ned til sørlandet første dagen, og så stille og rolig oppover og nyte turen resten. Ankomst Sandefjord må bli senest tirsdag etter påske.

Blindleia fra Kristiansand til Grimstad, og kanskje stopp der. Arendal neste dag og møte venner. Så enten indre eller ytre leia til Lyngør (gikk indre sist, så kanskje ytre nå?), med stopp i Lyngør evt Risør. Så kanskje rett til Sandefjord, innenfor Jomfruland har vi planlagt, og så direkte over via Tvistein og Svenner.

Noen tips til bunkring på sørlandet? Billigst selvfølgelig...

Har prøvd å legge meg inn i mAis. Bellamisso, mmsi 912570935. Jeg dukket opp på marinetraffic, men kun navn og speed (0knop hjemme i stua ved forsøket), ikke info om båt og størrelse. Fant meg heller ikke ved søk på navn, kun på mmsi nr. Noen tips? Og hvor legger jeg inn bilde? La inn info om båt på mobilen marinetraffic.com . Fikk ikke registrert meg på pc, virker som siden deres ikke er helt oppe for tiden? Blank skjerm om jeg går inn på min konto på marinetraffic, så får ikke lagt inn noe mer der.

Jarle

Egersund har vel landets rimeligste diesel, så en tur innom der er vel ikke dumt etter Boknafjorden og Jæren. Hvis du også topper tanken i Haugesund - vanligvis nokså normale priser (2 fyllestasjoner) - har du vel dekket Vestlandet og Sørlandet ned til Sivert på Flekkerøy. Hva du enn finner på, så ikke fyll i Kr.sand by. Det sier jeg ikke fordi svigermor bor der, men fordi de vel må ha bortimot landets dyreste diesel.

mvh Bergen Dørk

Dette kan bli en flott tur. Jeg tror kanskje 25kn er litt optimistisk, dere får iflg yr (som pleier ligge for lavt i sine estimater av vind) laber bris imot over Jæren. Det er ikke i utgangspunktet noe problem i forhold til å komme frem, men 25knop kan vise seg å være svært optimistisk!

Ser frem til løpende rapporter underveis, for oss som er henvist til andre sysler (innredning av nytt kjøkken, ikke bysse) i påsken vil slike tråder bidra til å øke abstinensen...

Laholm

Gratulerer med ny båt ! Har sett på Azimut 42 selv, den har flotte linjer :thumbsup:

God tur også !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hmmmm, de melder bare værre og værre på Jæren torsdag. Stiv kuling fra sør nå. Nordlig liten kuling fredag er jo bedre. Svak vind lørdag. Vi har god tid, Sandefjord senest tirsdag, men hadde vært godt å komme avgårde tidlig og kose seg oppover sørlandet.

Det er mange fine plasser nedover før du kommer til sørlandet også, hvorfor så hastverk å komme dit ila første etappen? :-)

Bruk vest!

Det fikk du helt klart til å virke. Nå går det videre i 25-26 knop ser jeg, travelt :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er jo ikke bare en flott båt dere henter, men dere henter den jo fra en fantastisk plass også.

Kos dere med den rått vakre naturen rundt dere og nyt den nye skuta :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...