VannTro Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Nyyyydelig, pøs på med bilder når du har tid Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Hei, vent på meg! Jeg også har lyst å være med på turen! Først og fremst gratulerer med en bellissimo båt, som de sier i Napoli! Jeg forstår godt at dere koster på nå, men den turen dere nå har tilbakelagt(til og med Bømlafjorden) skulle dere egentlig brukt minimum en uke på! Mange perler der. God tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Blir det Pit stopp I Haugesund eller straka vegen vidre sørover? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
LALUNA II Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 (redigert) Da var du fanget opp på Marinetrafic så da følger vi med deg på din tur Får kikke innom litt senere da det er litt familiere aktiviteter på gang .... Bellisimo på M-AIS Redigert 18.April.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Zitt Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Joda, de har vært i Haugesund! Bevisene er klinkende klare! Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 18.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Dårlig start på turen. Sb motor begynte å fuske over Sletta, grov sjø. Datt ned i rpm, og jeg dro tilbake throttle. Så kom den igjen og jeg kunne gi på. Av og på sånn flere ganger. Antageligvis rusk i diesel, skal sjekke filtera nå. Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 18.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Tappet av Racor filteret. Ikke bra! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Håper du har med deg noen filtre og at det gå greit å skifte. Blir ofte slik når man får litt bølger som "rører rundt i tanken". Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
guddal Svart 18.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Ja mange filtre med meg. Jeg bør vel skifte både grov og fin filter? Har to tanker, en til hver motor, det er jo en sikkerhet mtp at ikke begge motorene tettes samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 La merke til at farten minket ved sletta, regnet med at det var grunnet grov sjø. Det filteret så ikke bra ut. Du har ingen mulighet og utstyr for å komme til å få sugd ut noe bunnfall fra tankene? Stort sett har du vel I dag vært I beskyttede farvann med moderat sjø, bortsett fra Sletta. At det så raskt ble virvlet opp skit og tettet filtrene hadde gjort meg urolig. tyder på at det kan være mye dritt på tankene dine. Var filtrene helt rene ved avgang? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
guddal Svart 18.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Nye filtre ja. Var urolig sjø på sletta. Tankene ble tømt med sugeslange før jeg overtok. De hadde sett at det var dritt på tanken. Tømt og Fyllt opp med ny diesel. Så nye filtre, før jeg kom. Tydeligvis ikke helt rent nei. Fruen er ikke happy! Tror vi ligger her til i morgen, da er meldt vindstille rundt Jæren. Så slipper vi å engste oss for nytt filterbytte i stor sjø rundt Jæren i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 (redigert) Høres ut som en fornuftig plan. Ikke morro å stå på knea nede I ett vamt motorrom å bytte filter I mye sjø. Snakker av erfaring. Sikkert greit på Mack-kjelleren I kveld. Redigert 18.April.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
VannTro Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Det var nok en god avgjørelse Guddal. Haugesund er en veldig koselig by og Rica hotellet rett syd for dere(100 meter) har byens beste fiskerestaurant Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ashfirelate Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Snakker av erfaring. Sikkert greit på Mack-kjelleren I kveld. Det er det garantert! Da vi var i haugesund i påsken for noen (7-8) år siden var det såkalt easterbunny party på "banken" (tror det var det det het) Ikke så populært hos konemor, da det var en gjeng unge jenter i playboy bunny kostymer, men koste da meg jeg Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Oisann .....shit problemer allerede .....Så ikke bra ut det grumset fra filteret nei .......som sagt her er det shit i tanken(e) ikke bra det ...bare hold godt klar av land videre nedover kysten så dere ikke risikerer å drive på land hvis det blir stopp underveis ...Håper dette ikke lager for store problemer nedover for dere Belissimo på M-AIS Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
guddal Svart 18.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Har Racor grovfilter / vannutskiller. Er det noe hjelp i å tappe ut i bunnen med jevne mellomrom for å prøve å få ut det verste fra tanken før det går i finfilteret? Fungerer det sånn? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Kjøp 4-5 kanner 20l på europris +enkel pumpe. Ta opp mannhullene og pump ut fra bunn. Vann/skit er skilt fra diesel. Pump opp til diesel er ren. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 (redigert) Dette hørtes kjent ut.. Racor 900 serie med 2040 filterelementer tipper jeg.... Så på en AZ39 med 3126 motorer i fjor som også hadde problem med dritt i tankene. Ikke mannhull på tankene på den dessverre. Tankene lå fremst i lasterommet på hver side med 5-10 cm klaring til dørken over. Hadde vært noen skyllerunder på den også uten at det ble bra. Hadde problemer med turtallsdropp og fusking på prøvetur. Det hjelper litt å drenere, men det beste er å ta ut elementet. Steng kranene, så tapp hele huset tomt for diesel. Så skyll litt med en skvett ren diesel fra en kanne og tapp ut på nytt. En 5 l kanne med diesel er kjekt å ha ombord. Så inn med nytt filter og fyll opp huset med diesel fra kannen og sett på lokket. Deretter åpne kranene. Kjør noen minutter så evt dritt som har kommet forbi grovfilteret ved filterbytte ender i finfilteret. Så bytt finfilter. Hvor mye hadde du på tankene når problemet oppstod? Er lov å håpe at du har fått mesteparten av møkka i filtrene nå så du kommer deg hjem uten flere problemer, men vær beredt på at problemet kan oppstå igjen. Ha hvertfall godt med filtre klar så du kan ta en quick fix underveis og bare smekke inn nye elementer ved behov. Husk å stenge kranene før du tar av lokket så ikke dieselen renner tilbake i tanken. Lykke til og god tur videre :-) Redigert 18.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Racor 900 med 2040 filter ja. Synes det var rart at filteret der så nesten rent ut mens tett i finfilteret. Kan det være at filteret ikke er trykket langt nok ned, eller er det ok når lokket er skrudd på? Ut med elementet, sier du, mener du filteret da? Jeg har 5 grovfilter og 3 finfilter igjen i reserve nå, så håper det holder rundt Jæren. Motoren gikk som ei klokke i over en time ut fjorden. Problemet startet etter en stund i grov sjø i åpent hav nord for Haugesund. Smekk fulle tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 2040 filteret vil komme på rett plass når lokket skrus på. De har kanskje ikkje hatt bruk for bytte finfilter tidligere. Kan sjølvsagt være ein feil i Racor-huset, men det skal godt gjøres. Eg har ikkje forstått før nå at det var finfilter som var problem. Grovfilter skal ta det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sap_2000 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Ok så finfilteret var tett. Var bildet av grumset i bøtta fra finfilteret? Kan det ha vært grums som har lurt seg forbi grovfiltet når de har drevet med tankskylling og inn / ut med grovfilter? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Grumset var fra tapping fra grovfilter. Men selve grovfilteret var ok. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Da tror jeg at jeg ville skiftet grov-filtret uansett og tatt vare på det du mener er ok. Deretter kjørt motoren på tomgang i 10-15 minutter for så å stoppe og skifte fin-filtret. Dette for å få fjernet eventuell skit som ligger mellom grov og fin-filtret inn i fin-filtret før du skifter det slik at det ikke setter seg i det nye filtret. Ser deg ikke på mAIS nå, så du ligger vel muligens til kai i Haugesund enda. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Dette hørers jo bedre ut ja ikke dritt i forfilter og kun i finfilter da tror jeg ikke bekymringene skal være så store ...da ville jeg og gjort som VT sier ....tvi tvi dette går flott .....sier vi ....tror ikke på så mye dritt i tanken alikavel nå Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Da er vi endelig på vei fra Haugesund etter litt om og men. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.