Zitt Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 God tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Æsj, motorkutt etter 5min ut. Snudde tilbake til Haugesund. Tror kanskje det trengs full tank rens før vi kan ta turen. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 5 min..... lukter luft i systemet som ikke er kommet ut Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Fusking da jeg ga opp til 1300rpm og over. Opp til 2200 såvidt, så datt den ned igjen. Jevn gange på 800rpm. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Har du sjekket fødepumpen om det er filter i den som har grodd til Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Nei. Men mulig noe sånt. Når jeg tapper av Racor filteret kommer det bare støtvis litt om gangen. På bb side renner det jevnt. Hvor kommer jeg til filteret på fødepumpa? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 (redigert) Tyder på mengde mangel ja så noe struper tilførselen Kjenner ikke motoren din.... kanskje andre som kjenner til denne Redigert 19.April.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 (redigert) Høres dønn likt ut som på AZ 39 jeg kjørte med samme motorer. Mistenkte falsk luft da den kom seg med litt med pumping ved finfilteret under gange. Den hadde også mye dritt på tankene og hadde hatt div nylige filterbytter. Fikk ikke utredet det ferdig da jeg slo fra meg den båten, så vet ikke hvordan det endte. Om du er utpå, så prøv å pumpe manuelt når fuskingen begynner. Redigert 19.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Er det egen pumpe fra tank på disse ...sjekket noe fora men det var trucks ...bare en tanke ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
VannTro Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Nå må du ikke begynne å søke på alt mulig. Dette er urenhet i dieselen. Motoren gikk helt fint inntil du kom i litt sjø og fikk konstatert dette ved sjekk av filtre. Gjør som SAP sier ogg prøv manuell pumping når fuskingen begynner for å se om det hjelper. Hjelper dette må du jo vurdere om du skal gå videre med problemet(du har jo en motor til med separat tank) eller gå til Haugesund og prøve å få tappet en del med pumpe/slange. Det kan vel muligens by på noen utfordringer i og med at det er Påske nå og begrenset tilgang på utstyr. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Har snakket med tidligere eier. Han skal sjekke litt, om vi legger den her evt i Stavanger, så får han fikse jobben med å rense. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Hadde han bare vært i Egersund så.....frisk i minne husker jeg en som fikk meget god hjelp der .. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Poseidon Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Har snakket med tidligere eier. Han skal sjekke litt, om vi legger den her evt i Stavanger, så får han fikse jobben med å rense. Jeg ligger for øyeblikket i Kopervik med POSEIDON II og går til Stavanger i morgen kl 0800. Hvis dette på noen måte kan bidra til å gjøre livet enklere er det bare å ta kontakt: 900 81 452. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Ok, takk for tilbudet. Kanskje vi trenger haik. Sitter fast her med to småhunder. Enkleste til Sandefjord er fly fra stavanger, men kystbussen tar ikke med hunder... Jeg ringer om det blir aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Ok, takk for tilbudet. Kanskje vi trenger haik. Sitter fast her med to småhunder. Enkleste til Sandefjord er fly fra stavanger, men kystbussen tar ikke med hunder... Jeg ringer om det blir aktuelt. Oops, det kan være en litt dårlig kombinasjon med en hundeallergiker som er med her ombord ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Hehe. Den er grei, takk likevel. Vi ordner oss. Har hatt kapteinen på hurtigbåten her innom kjapp tur. Kommer igjen senere i kveld. Skal sjekke for evt tilstopping i slangen og ventilen inn til Racor filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Hadde liknande ein gong. Satte kraftigste drillpumpe på "motorsida" på racor og en slange fra pumpa i retur til tanken. Pumpa hadde samme kapasitet som max på racor. Så kjørte eg drill i timevis medan eg forsøkte å vri og vende på slangen som gikk tilbake til tank, for å få rota opp mest mulig. Hadde aldri trøbbel siden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sap_2000 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 (redigert) Bare tenker litt høyt Guddal. Får en følese av falsk luft. Mulig pga restriksjon et sted i systemet. Du får vakuummålere til å sette på racorfiltrene. De erstatter håndtaket. Meget nyttig for å se begynnelse på tilstoppede filtre. Byttet du finfiltrene i går kveld? I så fall hvordan så det ut, det du helte ut av filteret? Ang fuskingen. Fikk du prøvet å pumpe under gange? Et siste tips nå som du antagelig ligger i havn, er å skru av finfilteret og se nivået på dieselen. Er det ikke rimelig fullt, så styrker det teorien om falsk luft før filteret. På Az'en jeg kjørte med samme problem, så fikk jeg etterhvert en liten mistanke til at den dro falsk luft etter filteret på luftepumpa. Synes jeg så litt bobler og dieselsøl på stanga fra håndtaket og ned i pumpa. Verdt en sjekk om du likevel er i båten. Redigert 19.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Det går kanskje an å kjøre begge motorene fra én tank, slik at man kan isolere problemet til grums eller falsk luft? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Når jeg tapper av Racor filteret kommer det bare støtvis litt om gangen. På bb side renner det jevnt. Må vel løfte denne postinga igjenn. Det er opplagt her problemet ligger. Tett stigrør feks. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Nå er det avtale med hurtigbåten når de kommer til land om en time. Har utstyr til å trykkblåse gjennom systemet. De mistenkte også delvis tett rør før grovfilter. Satser på at de vet hva de holder på med. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Kom til å tenke på noe. Han som jeg solgte båten min til fikk også problemer med luft i dieselen.et av stedene det kom luft inn var gjennom lokket til racorfilteret. Det var jeg som tok siste service,og har da tydeligvis ikke skrudd lokket skikkelig til..så det kan jo være noe og sjekke.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
guddal Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Hyggelig nytt her etter to frustrerende dager. Fikk hjelp av disse to karene fra hurtigbåten igjen. De åpnet ventilen fra dieselrøret fra tanken, og til grovfilteret. En lang plastremse blokkerte hele inntaket! Så blåste de trykkluft i røret tilbake til tanken. Etterpå rant det like bra ved tapping, som på andre motoren. Nå er vi optimist! Satser på tidlig avgårde i morgen. Jeg som skulle vært i Kristiansand torsdag kveld, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Det høres jo lovende ut! Uansett så går jeg med POSEIDON II fra Kopervik ca kl 0800 og går da Krokanes, Boknasundet, Mastrafjorden til Stavanger. God tur sørover! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
torbi Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Så bra at de hjalp å blåste ut rør, kjedelig at det satt plastremse i. Ikke bra. Da regner eg med det går bra no, godtur sørover imorgen. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.