Jump to content

verdiantydning og brukertips Furuno 1932 mark-2

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg tenker å selge denne radaren som eg synest blir for stor for vår båt. Det er sånn åpen bom.

Eg finn ingen tilsvarende for salg, og ønsker tips til riktig salgspris privat.

Eg får ikkje til å lime inn link til furuno frå mobilen.

Eg har ingen manual til den, så om nokon veit om norsk manual hadde det vert fint å hatt :-)

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei Sæbø

Du må jo være gal, hvertfall i mine øyne, som vil selge en sånn radar.

Denne radaren med åpen scanner har du ikke råd til å erstatte med en ny i tilsvarende kvalitet.

Selvfølgelig er det andre ting som kan telle mere for deg, som plass i styrehuset.

En slik radar er nok levert til "proffmarkedet" og overgår nok ennå utstyr som blir levert til oss i "lekemarkedet" i massevis vil jeg tro.

Manual på engelsk ligger åpent på nettet, manual på norsk vil jeg tro at Furuno Norge as kan hjelpe deg med. Eller forhandler lokalt (Vico?) kan nok også hjelpe deg.

Her er link til den : http://www.furunousa.com/ProductDocuments/1932MK2%20Brochure.PDF

Ja eg er usikker....

Eg er vel i vurderingsfase ang salg, eg håper den er verdt såpass at eg kan få noko anna båtutstyr som står høgare på prioriteringslista. Eg skal lage ny targabøyle til høsten,så eg kan få plass til antenna då om eg vil. Akkurat i dag var det garasjerydding som frista mest, antenne og skjerm tar jysla stor plass i boden. No har eg tatt ut antenna og rett og slett skrudd den fast på nokre bjelker på rekverket bak garasjen Skal jo tåle vestlandsregn :wink: Litt vurdering er at eg strengt tatt ikkje har bruk for den ytelsen heller.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hva du kan få for en slik, Sæbø, er ikke godt å si. Garmin'en jeg betalte ca. 9 000 for et drøyt år siden kan jeg nå få på e-bay for snaue 5 000. Og det er ikke sikkert at den ligger så langt tilbake for Furono'en din. Nå skal det avsløres at Hulda ikke er noen radarspesialist. Kravet mitt til Garmin er at jeg skal kunne manøvrere inn gjennom en moloåpning med nesa i radarskjermen, og det har den bevist at den fikser. Første test var inn til Sæby havn. Ikke nok med det, den plukket også opp alle båter på reden, samt regnbyger. Vi kom inn i havnen uten å få et drypp på båten.

Så jeg vet ikke om du kan regne med å få mer enn e-bay-prisen på radaren min. Elektronikk er kortlivet.

Ja elektronikk erstattes hurtig av bedre løsninger. Heldigvis :smiley: ,det gjer jo at de fleste båter etter kvart har råd å utstyre radar enten ny eller brukt. Det har jo vert fleire tråder her på BP med tilsvarende spørsmål, og eg følger litt med i bruktmarkedet så eg ser mønsteret. De som ønsker å ha tilbake 50% av det de betalte for nokre å siden blir som regel skuffa sidan det stadig kjem nye modeller og til lavere priser. Vanlige fritidsradar er jevnlig til salgs, så der er greit å finne referanser, men eg fann ingen furuno 1932 på salgssider. På ebay fann eg kabler og ein overprisa gearbox.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 1 år senere...

Elektronikk er kortlivet.

Den kjøper jeg ikke. Det er hva tekstforfatterne og deres oppdragsgivere vil vi skal tro.

Elektronikk er særdeles seiglivet. Vel å merke dersom komponentvalget er riktig.

Biler går til hugging fordi de mekanisk er utslitt. Elektronikken er like fin.

Mesteparten av husholdningselektronikk som havner på gjenvinningstasjon er i full stand.

Voyager ble skutt opp for 38 år siden. Den tar fremdeles prøver og sender data.

Når det gjelder radarer så fases de ut fordi de er mekanisk utslitt, ikke fordi de svikter elektronisk.

Det eneste som egentlig har skjedd på radarfronten er at CRT er byttet ut med flatskjerm.

Nå tror jeg faktisk vi står foran en revolusjon. Solid-state radar. Ingen bevegelige deler.

Og da blir de evigvarende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...