Jump to content

Slanger til septik

whatever

Recommended Posts

Hei. Her bør du absolutt bruke difusjonstette slanger ala den kvite til TESS, MARITIM e.l. Dette er slanger som er spesielt beregnet på nettop septik, de slipper ikke gassen igjennom.Bruker du feil slange her så har du et problem som vil følge deg videre. :puke:

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Ser at slangene er "sveiset/limt" i endene?  Er det normalt? Hva brukes til det?

Vet ikke! Men kjøper du Tess-kvalitet er det bare å skjære rett og ha en litt kraftig avbiter til armeringa. Ikke noe mer fixfaxeri med endene. Jeg har klint litt molykote 111 innvendig i endene før jeg har montert og satt på slange-klemmene, men dette er ikke noe "must" med ny slange. Vet ikke prisene nå, men du må nok regne minst 400+/m og her vil du angre bittert om du sparer på utgiftene. "Det koster å gjørra fra seg", men jammen er det godt.

Det finnes også såkalte diffusjonstette slanger i PVC som er mer prisgunstige. Generelt regnes imidlertid gummislangen for å ha lengst levetid. PVC slange skaffes hos Moss Slangeservice, Industrisenteret, Mento (tror jeg), Albert E. Olsen osv. De har ihvertfall tilgjengelig leverandør på dette - som forøvrig er min gamle arbeidsgiver.

Det er riktig at eksosslange ble brukt tidligere. Den er ikke diffusjonstett over tid på samme måte, men holdt greit før spesialslangen kom.

• 1 år senere...

Jeg løfter denne for å få avklart et en sak.

Jeg har de siste ukene fått en tiltagende stank i båten som jeg tror kommer fra septikktanken, eller slangene til og fra denne.

Jeg har gått over hele systemet, og renset, sjekket og sniffet, uten å finne noen konkret kilde for stanken.

Alt synes rent og tett og i orden. Luftingen ser også ok ut, og har for sikkerhets skyld spylt fra utsiden og inn i tanken. Ingen problemer med det heller.

Men så leser jeg altså her at slangene kan slippe gass/stank igjennom hvis de ikke er av riktig fabrikat, nemlig

Varenr Beskrivelse Temp c min Temp c max Type Innv diam tomme Innv diam mm Pris

10619-08 SANIFLEX SLANGE 1/2" 1/2 13 272,00

10619-12 SANIFLEX SLANGE 3/4" 3/4 19 350,00

10619-16 SANIFLEX SLANGE 1" 1 25 395,00

10619-20 SANIFLEX SLANGE 1 1/4" 1.1/4 32 415,00

10619-24 SANIFLEX SLANGE 1 1/2" 1.1/2 38 460,00

10619-32 SANIFLEX SLANGE 2" 2 51 575,00

Jeg har 2" system, så prisen er jo heftig.

Er det sannsynlig at det kan være slangene som er problemet? Jeg har relativt rimelige allroundslanger.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Hvis det ikke er slanger laget for septik du har, så kan nok lukten komme fra disse ja. Jeg installerte septiktank for noen måneder siden, og benyttet en 1,5" slange kalt Sanyboat. Denne er blå innvendig og hvit utvendig, og kostet vel ca 200,- pr meter. 5 års luktgaranti står det på den.

Laget i en eller annen form for gummi. Dette er jo snaut halvparten av de prisene du har fått, og så langt har jeg ikke hatt antydning til lukt hos meg i alle fall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis det ikke er slanger laget for septik du har, så kan nok lukten komme fra disse ja. Jeg installerte septiktank for noen måneder siden, og benyttet en 1,5" slange kalt Sanyboat.

Hvor fikk du kjøpt disse? Det er jo penger spart i alle fall.

Har hatt dette problemet siden jeg kjøpte Seamaster'en. Det låegentlig høyt på prilista å få fikset dette, men jeg har funnet en alle tiders komfortabel kur som gjør at jeg ikke akkurat haster med å bytte slanger, det er jo en "dritt" jobb... Bruker å slå en liten dash med denne i skåla en gang om dagen eller noe slikt. Dette stopper lukta ...... Slangene må fremdeles byttes, meeeeen det haster jo ikke :rolleyes:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hvis du er usikker på om slangene er lukttette, gjør du så her:

Finn det laveste punktet på slangen (alle tre)

Væt en klut i varmt vann

Sno den tett rundt slangen på det laveste punktet

La den sitte til den blir kald

Ta kluten av, og lukt på den

Lukter den mannskit? Da er slangen ikke lenger diffusjonstett. :smash:

Ingen lukt? Da er problemet et annet sted.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hvor fikk du kjøpt disse? Det er jo penger spart i alle fall.

Fikk en lokal båtutstyrsbutikk til å bestille dem for meg. Tror det var Båtutstyreren sin katalog han fant dem i. Bestilte også syrefast septiktank samme sted, og endte faktisk opp med bedre priser enn hos Maritim.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Væt en klut i varmt vann

Dette ser ut som et godt tips. prøver dette i morgen tidlig.

Jeg må jo innrømme at jeg håper det lukter mannskit, for hvor i svarte skal jeg lete hvis det ikke er slangene, eller ikke septikksystemet i det hele tatt?

Væt en klut i varmt vann

Dette rådet var genialt Worse. Jeg gjorde nøyaktig som du sa, og kluten luktet hoggorm. :puke:

Og jeg som har luktet på disse slangene uten å kjenne noe som helst.

Tusen takk, i morgen blir det innkjøpt nye slanger. :cheers:

• 2 år senere...

Løfter denne tråden for å få tips om gode septikkslanger.

Brukte 8 timer i går for å bli kvitt de gamle slangene i min båt. Disse var montert før inneliner var festet sammen med skroget, noe som innebar at slangene var stripset fast på steder hvor en ikke kommer til og i tillegg hadde noen av slangene blitt limt fast når innerlineren ble satt på plass, så det var en helv*s jobb....

Jeg satser derfor alt på å få slanger som er helt luktsikre denne gangen. Skal sjekke hva de har på Tess i morgen, men i tilfelle det er andre her inne som har gjort noe research på priser og kvalitet på septiskkslanger så er det av stor interesse. Dimensjon er 38mm, total lengde nærmere 11 meter.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Sist gang kjøpte jeg dels hos Gillow & Telle og dels på Tess. Slangene så noe forskjellig ut men de har funket helt likt til nå. Ingen lukt eller noe som helst problem. Prisen var selvsagt avskrekkende. Neste gang kommer jeg til å bruke vanlige 32 mm pvc-rør, muligens med limte skjøter. Det blir nok vesentlig billigere. Differansen skal jeg drikke opp, for på letteste måte å facilitere en test av at systemet er tett :cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

har gjort litt research i dag og endte med tre alternativer:

Aktivmarin, Lillestrøm (Wave-kjeden) fører en svenskprodusert slange som de selger til 220 kr/m, i tillegg egenimporterer de en slange som selges for 110 kr/m. Begge var garantert gasstette og de hadde aldri hatt reklamasjoner. Tok så en tur på Tess som kunne tilby en slange de var helt sikker på var mye bedre, denne kostet 550 kr/m. Etter litt pruting kunne jeg få sistnevnte for 375 kr/m . Valget falt på sistnevnte uten at jeg egentlig har noen formening om den faktisk er verdt de siste kronene. Prutingsmonnet skal brukes for fludium til "Worsetesten" forhåpentligvis i nær fremtid.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jag kan bekräfta att (vita) 'sanitary' PVC-slangar kan vara helt ok och utan lukt.

Kanske till och med varaktigare än gummislang som spricker.

Princess använder sådan kvalitet och dom har suttirt i min båt i snart 10 år nu.

Kan fås på slangfirmor för små pengar.

Hade problem med lukt i sidokabinen över toatanken. Trodde att tanken (av aluminium) var otät eller slangarna luktade, men det visade sig att det var WEMA-givaren som inte var helt tätt fastsatt plus att däckstömning och tankventilation var förväxlade (ej märkta på tanken), så tanken 'andades' i gästhytten. :puke:

Har kopplat om slangarna (och märkt tankanslutningarna) samt tätat WEMA-givaren med Sikaflex, och nu är det helt luktfritt efter min näsa. :cheers:

Redigert av ebonita (see edit history)
  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...