DieselDahl Startet 15.April.2014 Del på Facebook Startet 15.April.2014 Er det noen som vet hvor stor septik tank det er vanlig å ha i små cabincruisere? Dette gjelder en Bavaria 37 sport som er bygd om til elektrisk (biltema) toalett. Tanken ble helt full etter en halv dag i havn med noen smårollinger om bord. Er ikke sikker på om det er originalt med tank i denne 2004 modell Bavariaen heller, den ser temmelig ettermontert ut, en tank som ser ut til å skulle passe nede i kjølesvinet er skrudd opp på høykant på veggen. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 I vår 25 fot snekke er det 100 liters septiktank. Den holder godt til 4 voksne en hel helg. Har aldri fyllt den full. Stusser litt på at du kaller en Bavaria 37 for en liten cabincruiser da Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 200 liter hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 100liter her i en liten 34foter. Holder en knapp helg med 2store og 3 små. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 120 liter, holder en langhelg med 4 mann Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 Hvis det var smårollingene selv som trykket på spyleknappen kan det jo hende de trykket både to og tre ganger...da kan det bli mer vann enn forventet... Vi har forøvrig 125l tank i vår 29' Baltic. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 Trur vår bare er 70l mener å ha lest det ett sted! Den holder til en normal helg med restriktiv bruk da er vi 2 voksne og en på 5 År siste bruker bleie ennå. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Lars H. Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 Vår tank er vel sånn cirka 45 liter, og for oss to voksne holder det fint fra torsdag til søndag kveld. Og vi har elektrisk dass. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 Vi har en firkantet kasse som henger bak en vegg. Ikke stor, kan tenke meg ca 50 liter? Holder en helg, hvis vi vet vi skal ligge samme sted så lenge og sparer fra begynnelsen. Vi har pumpedass. I gamle nidelven var det septik i hele kjølen, langt over 100 liter, men det måtte håndpumpes når den skulle tømmes, så det var rene trimmen Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Knude Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 100-150 L.Max. for en vanelig montasje. men med elektrisk dass blir det mye spylevann. Bavariaen har en ettermontert tank kanskje helt ned i 70-80 liter så da .........fort fult! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chiefengineer Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 (redigert) På de merkene jeg kommer på i farta varierer kapasiteten fra 100 til 250 liter for båter i størrelsen 35-42 fot. Største tankene finnes på flybridgebåtene i denne størrelsen med to bad/toaletter som kan ha opp til 250 liters tank. En båt som f.eks. Viknes 1030 med et toalett har 140 liters tank. Redigert 15.April.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 Fikk nylig info om at i min ( ennå ikke hentede pga mye vind) scand 26 så er det montert 110liter septik Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 Med noen forbehold. Mener Bavaria brukte samme septiktank i alle modellene sine den gangen. 80 liter om jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
REM Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 Største tankene finnes på flybridgebåtene i denne størrelsen med to bad/toaletter som kan ha opp til 250 liters tank.I Fairline brukermanualen vår står det 300 kg? Regner med at det skal være liter? Ihvertfall tror jeg ikke vi egentlig trenger å tømme på hele ferien, med kun oss to ombord. Tømmer dog hver gang etter vi forlater havn, dvs. ca hver annen eller tredje dag.Trur forresten jeg har klart å snu silene foran vannintaket til doene feil veg når jeg byttet skroggjennomføringer forrige året. Når vi går i høy fart tar doene inn saltvann så det flommer over og ut på dørken. Har nå lært oss å stenge inntakskranene når vi skal gjøre unna noen mil i høy fart Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 I Fairline brukermanualen vår står det 300 kg? Regner med at det skal være liter? Ihvertfall tror jeg ikke vi egentlig trenger å tømme på hele ferien, med kun oss to ombord. Tømmer dog hver gang etter vi forlater havn, dvs. ca hver annen eller tredje dag. Trur forresten jeg har klart å snu silene foran vannintaket til doene feil veg når jeg byttet skroggjennomføringer forrige året. Når vi går i høy fart tar doene inn saltvann så det flommer over og ut på dørken. Har nå lært oss å stenge inntakskranene når vi skal gjøre unna noen mil i høy fart Det kan nok helt sikkert stemme det, det er svært god kapasitet på disse tankene under normalt bruk på en båt som din om man kun er et par ombord. Jeg har ferskvannsspyling og dermed kun overbordline men dog har jeg merket antydning til økning på tanknivået iht. tankmåler etter seilas i ruskevær men det kommer ikke videre opp i toalettene. Jeg tømmer alltid via tanken. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2014 Takk for gode svar, har ikke sjekket hvor stor tanken i bavariaen til kompis er ennå men mye tyder på at de små syns det er festlig med en knapp som spyler doen, helt automagisk! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 Tror det er rundt 50 liter originalt i seilbåten på 31 fot fra 84. Er vel noe nær en nødløsning. Den er av falltypen (høy tank og innholdet renner ut av seg selv) så den lukkes kun når vi ligger til land og uten el-pumpe så holder den da litt. Prøver å lære den mannlige delen av mannskapet at gutter pisser i friluft, det hjelper en del. Og en kan jo ikke fly ned på doen om en driver halvintensiv øl-drikking på en fin sommerdag heller. Hadde Portapotti av den stor typen i forrige båten, stor fordel å kunne ta ut tanken for å tømme den fremfor å måtte gå ut med båten.... Skulle gjerne hatt en slags kombiløsning med løs tank. Sitér dette innlegget Link to post
Lasse M Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 200 liter her Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 Som nevnt i min bavaria 33 08 modell er det 70 liter . Stod i papirene så jeg Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2014 Hadde Portapotti av den stor typen i forrige båten, stor fordel å kunne ta ut tanken for å tømme den fremfor å måtte gå ut med båten.... Skulle gjerne hatt en slags kombiløsning med løs tank. Det finnes i campingbiler, men i en båt er det vel mere praktisk med fast tank som er stor nok. Mener å ha lest at tanken i min '87 Windy er på 120 liter og den har nok aldri vært mer enn halvfull men så har det ikke vært full barnebursdag nedi der heller. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Hva mener du med "liten" båt på 37 fot ? ;-) Vi installerte ekstra septik tank i vår båt, etter at vi raskt oppdaget at 45 liter var altfor lite. Nå har vi ca. 230 liter totalt.45 liters tanken brukes til "døgntank" og tømmes hver morgen over i den større tanken på 190 liter. Det holder ca. 5 dager for oss 4, men kan greit strekkes noen dager ekstra med konservativt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Tror man kan regne 10 lit. Pr. Person pr. Døgn. Da har man greit med skyllevann men det er jo mulig å bruke mindre. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Den høytstående tanken er standard i Bavaria masa, i vår 34 er det bygd tank under stikkkabin isteden. Ikke den største, men holder fint en god helg, selv med en liten tass som er hyppig på dass :-) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Det er ikke bare størrelsen på septiktanken som er viktig, men hvor mye skyllevann som spyles ned hver gang. Oppdaget at denne mengden økte da vi byttet fra manuell til elektrisk med kværn (men vi har etter det dog aldri mer hatt tilsoppinger). Plutselig holder vår 100L bare et par dager for familie med to voksne og to barn. Hadde jeg vært OBS dette, skulle jeg lagt pengene i en variant med mindre flush. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Et lite tips, en vende-kran som gir muligheten til å tømme rett i sjøen når det er snakk om bimmeli-bim og ikke bommeli-bom kan redusere behovet for stor tank betraktelig. Vi har 114 liter tank og uten denne muligheten ville vi hatt et problem ved lange havneopphold der det ikke er toalett på land. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.