Jump to content

Størrelse på septiktank.

DieselDahl

Recommended Posts

Vår Bavaria 37 sport er satt opp med 80 liter septiktank. Når båten har aggregat, vann nok, og diesel til lang tid til varmere osv, så er det tragisk at vi har en begrensing på 3 liggedøgn før det må tømmes. Jeg har lenge studert på å montere et overløp eller vendeventil til en tank 2...... Har noen gjort dette i en Bavaria 37 sport? Vi fikk båten levert med elektrisk pumpe, og vi byttet raskt til manuell pumpe. Dette resulterte i et døgn ekstra liggetid før tømming. (2 voksne). Man har større kontroll med mengden spylevann om man har manuell pumpe.

Generelt er septiktanker vesentlig større i andre båttyper. I vår gamle Joda 7900 var kapasitet på septik 140 liter.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Det er ikke bare størrelsen på septiktanken som er viktig, men hvor mye skyllevann som spyles ned hver gang. Oppdaget at denne mengden økte da vi byttet fra manuell til elektrisk med kværn (men vi har etter det dog aldri mer hatt tilsoppinger).

Plutselig holder vår 100L bare et par dager for familie med to voksne og to barn. Hadde jeg vært OBS dette, skulle jeg lagt pengene i en variant med mindre flush.

Det med mindre flush, har jeg ordnet med en kuleventil for vanninntaket ved siden av dassen. Da kan jeg enkelt strupe ned hvor mye vann som trenges til flushingen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har Jabsco "silent flush" på begge doene. Her har man tre brytere på tømmesiden hvor kan man velge hvor mye flushevann man vil benytte. Har forøvrig 300 liters tank, og har enda ikke opplevd å "gå full"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Bare for å ha nevnt det, jeg har en Tecma Silence Plus og der er det trinnløs justering av mengden skyllevann på baksiden av bryteren.

Når det gjelder elektriske TCM så skyller de så lenge man holder på bryteren. Tror ikke man nødvendigvis må bruke mere vann om toalettet er elektrisk enn om det er manuelt så lenge man vet å bruke hodet.

Det jeg liker veldig godt med løsningen i vår båt er at det er ferskvann-skylling av toalettet. Dette eliminerer problematikken med urinstein. Denne løsningen er vel også mye brukt på vakumtoaletter.

(har 750 liter vanntank, så forbruket av ferskvann er ingen bekymring ved denne løsningen)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi har 105 liter tank på det toalettet som brukes til bommelom. Holder nok minst fire-fem dager for kona og meg. Vi har også Quiet Flush, slik at vi kan styre hvor mye vann vi spyler med. Det andre toalettet brukes til bimmelim, og det går rett i sjøen.

Forøvrig er Quiet Flush et bevis på at markedsføringsfolk tenker litt annerledes enn oss andre. Quiet Flush er ikke veldig stille, det er bare mindre bråkete enn et standard elektrisk toalett.

Øivind

Har en 70 liters tank som blir i minste laget for en familie på 5 for en helg.

Ser for meg å legge inn en velgeventil for å kunne spyle rett ut.

Ellers var tipset til Lars H. med struping av spylevann en ide jeg kjøper direkte. Står nå på lista over "to do" i vinter.

Forøvrig er Quiet Flush et bevis på at markedsføringsfolk tenker litt annerledes enn oss andre. Quiet Flush er ikke veldig stille, det er bare mindre bråkete enn et standard elektrisk toalett.

Jeg ble også litt lang i maska da jeg så at toalettet mitt het "Silence". Det bråker mere enn det elektriske TCM-toalettet jeg hadde i forrige båt og det var ikke mere kostbart enn hva jeg betalte for sete/ring på det jeg har nå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg ble også litt lang i maska da jeg så at toalettet mitt het "Silence". Det bråker mere enn det elektriske TCM-toalettet jeg hadde i forrige båt og det var ikke mere kostbart enn hva jeg betalte for sete/ring på det jeg har nå.

Jeg fikk også en overraskelse etter at jeg overhalte standard Jabsco. Må nesten ha hørselsvern i sekundene før impelleren får skikkelig vanntilførselen. :-)

Øivind

Og en trenger da ikke å holde knappen for spyling inne i evigheter? Blir det ikke rent i skålen umiddelbart, er det noe som heter dobørste også.

Jeg har relativt lang slange fra bunnen av toalettet og opp til toppen av septiktanken. Skal jeg være sikker på at det ikke blir stående kloakk der, må det spyles mye. Skal jeg være lenge borte fra båten, siger også det som er i slangen over i toaletten og skaper luktproblemer der. Generelt, såfremt kapasitetsproblemer på tanken ikke er noe problem, så er det bedre å spyle med for mye vann enn for lite.

Vi har vel noe slikt som 45L - vi har to toaletter, og jeg ser at vi må bli flinkere på å bruke det ene toalettet som går rett ut i sjø til "bimmelibim".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har relativt lang slange fra bunnen av toalettet og opp til toppen av septiktanken. Skal jeg være sikker på at det ikke blir stående kloakk der, må det spyles mye.

Slik har jeg det også, men til nå har jeg ikke brydd meg med å pumpe så mye mer enn 5-7 ganger etter at skåla er tom. Bank i borde - det har ikke skapt problemer enda. Pumper ekstra når tanken skal tømmes.

mvh Knut Erik

Vi har 2 x 95 liter, og har ingen problemer, vi putter heller ikke dopapir i skåla, det går i egen pose inne i skapet.. Har ingen lukt problemer med dette.

Men hvilket El- Toalett er det mest driftsikkre ? og hva finnes på markedet, som klarer begge deler stille og driftsikkert.

kan jo ta det i egen topic.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 1 år senere...

Har søkt etter muligheter til utvidelse av septik kapasitet til Bavaria 35 sport men finner ikke noe.

Siden det er så mange av disse båtene burde der vært noen som gått lei av den lille tanken.

Noen som sett Bavaria sport båter med ekstra septiktank?

Vurderer å kjøpe en slik båt med 2 motorer men da må der være mulighet for å få på plass en tank.

Å reise på sjøen med 80 liters septiktank funker ikke for oss.

I Bavaria 35 er det i alle fall mer en nok plass til utvidelse av tanken. Jeg tror du får plass til en større falltank i "skapet" der originalen er. Alternativt har du plass til ekstra tank under sengene i stikkcabinen eller under dørken i salong.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg har relativt lang slange fra bunnen av toalettet og opp til toppen av septiktanken. Skal jeg være sikker på at det ikke blir stående kloakk der, må det spyles mye. Skal jeg være lenge borte fra båten, siger også det som er i slangen over i toaletten og skaper luktproblemer der. Generelt, såfremt kapasitetsproblemer på tanken ikke er noe problem, så er det bedre å spyle med for mye vann enn for lite.

Hei, her er jeg litt uenig med deg. Spyl med masse ferskt vann før du forlater båten. Når doen er I bruk spiller det ingen rolle om ulumskhetene står I slangen. Følg rådet til Lars, strup inntakskranen for spylevann om nødvendig.

Hei, her er jeg litt uenig med deg. Spyl med masse ferskt vann før du forlater båten. Når doen er I bruk spiller det ingen rolle om ulumskhetene står I slangen. Følg rådet til Lars, strup inntakskranen for spylevann om nødvendig.

Vi praktiserer det samme. Pumper nok til at det er rent i skåla. Hva som ligger i slangen har vi ikke tank til å tenke på. Har ca 120 liter, og med seks personer ombord går det bra med tre dager, men da tør jeg ikke mer. Har blitt for mye en gang, og har nok vært litt mer bevisste etter det.

• 5 år senere...
per ohlin skrev On 3/7/2016 at 19.52:

Har søkt etter muligheter til utvidelse av septik kapasitet til Bavaria 35 sport men finner ikke noe.

Siden det er så mange av disse båtene burde der vært noen som gått lei av den lille tanken.

Noen som sett Bavaria sport båter med ekstra septiktank?

Captain Chaos skrev On 3/8/2016 at 10.51:

I Bavaria 35 er det i alle fall mer en nok plass til utvidelse av tanken. Jeg tror du får plass til en større falltank i "skapet" der originalen er. Alternativt har du plass til ekstra tank under sengene i stikkcabinen eller under dørken i salong.

Akkurat gjort det, ferdig denne uken i min 2007 Bavaria 35 sport.

Var litt lei av bare 70 liters tank. Når vi har ferskvann til mange dager, strøm uendelig med solceller og aggregat, 2 kjøleskap etc til mat og drikke var det litt kjipt med tank for 2 dager....Måtte være veldig påpasselig med å nesten ikke spyle ned hvis vi var 4 voksne en helg.

Det er ikke plass til større tank på eksisterende sted i skapet på badet. Etter masse målinger, vurderinger for å trekke slanger etc gikk jeg til innkjøp av en 137 liter Dometic tank med ferdige stusser. Fikk montert den i største rommet under gjestesenga. Var vanskelig å bore og tre slanger bort til eksisterende skroggjennomføring, men det er bare å ikke gi seg.

Har jo ikke fått prøvd ennå, men regner med det skal fungere!

Jeg endte med å fjerne hele den opprinnelige tanken ved å skjære den i stykker for å få den ut av hullet på badet. Tenkte at jeg aldri kom til å få den luktfri, etter å ha prøvd å skylle men ikke kom helt i mål. 

Slik ser den ut ferdig montert.20211212_164903.jpg.15cfd1a6a1f17e9b084c480fc320fa06.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...