nordan family 27 Startet 15.April.2014 Link til dette innlegget Startet 15.April.2014 Det gamle releet gikk fløyten. Det besto av to runde releer. Det nye er firkantet, og har ikke samme tilkoblinger. Selvfølgelig. Og virker gjør det ikke. Det er nå spenning mellom pluss og opp ledningen og mellom pluss og nedledningen. Og mellom pluss og minus. Men jeg får ikke det nye relet til å virke. Når jeg trykker på bryteren - hvilke endringer kan jeg da måle på releet? Det er en ledning jeg ikke har brukt, den skulle i følge tegninga fra pluss inn og videre til fjernkontroll. Dettte har jeg ikke, så med mindre noe skulle komme i retur derfra bør det være greit at det er til overs Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 Hm.,. Det er altså 14 v mellom inn pluss og alle de tre små ledningene. Når jeg kobler bort den midterste lille - som er koblet direkte til minus - er det 7 v mellom inn pluss og de som små ledningene (opp / ned). Men virker gjør det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.April.2014 Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 Har du 2 eller 4 ledninger inn på ankervinsj motoren din ? Hvis det er mer enn 2 ledninger inn, så er det litt omstendelig kobling, og kan ikke uten videre reverseres. Er det bare to, så skulle det være en helt vanlig vinsjmotor som reverseres med motsatt polaritet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 Inn på selve vinsjmotoren er det to plussledninger (opp og ned) samt en minus - tilsammen tre ledninger Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.April.2014 Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 De tre ledningene skal på hver sin + og minus. Normalt sitter minus i midten. På bildet ditt er det bare røde tykke ledninger? Så skal du ha to pluss og en minus for bryteren. Vanlige stikkoblinger på disse. Igjen sitter som regel minus i midten. De andre på hver sin side og er opp og ned. Du må ha en bryter med 4 kontakter. 1 for konstant +, en for minus og to for + som skifter etter bruk. Videre bør du koble dette innom en sikring 10 amper. Det er også vanlig å sette inn en 100-150 ampers hurtig sikring på enten + eller minus som kommer rett fra batteriet. Denne sikringen blir ofte plassert ved releet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 Minusen er utenfor bildet. Den tynne ledningen i midten er koblet til den tjukke minusen. Fra bryterne - ikke gjort noe med de fra det gamle releet - kommer det kun opp og ned signal. Går ut i fra at bryterne kan brukes videre? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.April.2014 Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 Bakerst i dette dokumentet finner du koblingsskjemaer: http://www.ilasmarine.no/Files/Filer/002_ilasmarine/Manualer/Brukerveiledning_Vinsj_Power-IL.pdf Som andre skriver ovenfor, er styrestrøm-terminalene på reléet de tre på rekke og rad med tynne ledninger. Sort/minus i midten og styrespenning inn for hhv opp/ned på hver sin side. Mellom den midterste og en av de andre styreterminalene må du måle 12V når du trykker på bryter for anker opp eller ned. Da skal du også høre tydelig at reléet trekker til, og legger ut +12V på riktig tilkoblingsterminal mot vinsjmotoren. Hvis dette ikke skjer, så spørs det om du ikke mangler signal fra bryterpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Jeg får koble fra ledningene fra bryteren og måle. Det er tre forskjellige brytere i båten, og alle var døde. Litt rart om alle er døde - to av dem kommer til releet fra ulike steder og er ikke sammenkoblet før releet og derav ikke være årsak til en og samme feil. Som nevnt over var det spenning mellom styrestrømpunktene (når ledningene var tilkoblet) og pluss selv når ikke bryteren er trykket inn. Når den midtre minus er koblet fra var det 7 v spenning. Kan det være noe feil med releet?? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Forslag for å sjekke om reléet er ok: Sett bare på hovedkabel fra batteriet inn på pluss på reléet. Fjern de to kablene på M1 og M2. En liten minuskabel inn på "C" i midten. Så kan du ta en liten ledningstump og jumpe over til "BC2" eller "BC3" Da skal det klikke i reléet, og du skal ha spenning på henholdsvis M1 og M2. Mål med et mulitmeter eller prøvelampe. Virker dette, har du noen feil i kabling eller brytere utenom. Minus regner jeg med at er koblet rett på vinsjmotoren? Altså den grove minuskabelen. Slik er det ihvertfall på min vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Jeg får koble fra ledningene fra bryteren og måle. Det er tre forskjellige brytere i båten, og alle var døde. Litt rart om alle er døde - to av dem kommer til releet fra ulike steder og er ikke sammenkoblet før releet og derav ikke være årsak til en og samme feil. Som nevnt over var det spenning mellom styrestrømpunktene (når ledningene var tilkoblet) og pluss selv når ikke bryteren er trykket inn. Når den midtre minus er koblet fra var det 7 v spenning. Kan det være noe feil med releet?? Sjekket sikringer? Kan være irrete (dårlig kontakt i sikring) som medfører at du ikke får nok strøm ut til releet. Kan være bryter med som er defekt irret. Start ved releet og se om det virker da. Er det ok der så er det noe fil i ledninger, brytere eller sikringer. Fornuftig å starte med ett systematisk søk. Pluss og minus rett fra batteri til rele. Så fører du en minus fra batteri der bryter skal sitte. Deretter kan du ta en pluss videre fra første kobling til enten opp eller ned for bryter og du ser om du får reaksjon og kan måle volt samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Takk for råd, tips og linker. Skal prøves ut Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Hm... Jeg har koblet minusen vekk fra rele slik at det kun er pluss inn og 2xpluss ut som er igjen. Minus hovekabel går til vinsjen sammen med de to pluss ut kablene fra releet. Da måler jeg altså 14 volt mellom pluss inn og pluss ut på releet. Kan dette være rimelig, eller er det en kortslutning i selve vinsjen ute som gjør dette? Strøm er ikke mitt område, men det virker ikke logisk med 14 v mellom plussene ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Slik ser det ut på selve vinsjen Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Geir Frode sitt forslag medførte ingen lyd, og ingen spenning. Tok ut et batteri og startkabler rett på vinsjen. Motoren går, men noe kortslutter et eller annet Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Hvis noen andre skal gjøre dette var altså problemet at det gamle releet var minusstyrt, og det nye pluss styrt...... Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Hva måtte du gjøre ? Bytte relee? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
nordan family 27 Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Jeg byttet fra rundt til firkantet. Men grunnet feilkoblingen brant en bryter på dash i forsøket, men ikke selve releet. Men nå virker det - med unntak av den ene bryteren. Planlegger å montere fjernkontroll. Kjøpt på ebay, lik anchorlift sin originale, men uten logo. Den skal virke her, og kostet vel under 300 for to kontroller Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Ja, men lurte på hva du mener med at det nye var minusstyrt... jeg opplever akkurat samme problem som du hadde nå og lurer på hva jeg må gjøre.. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
nordan family 27 Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 det var vel da å gjøre om på om det var minusen eller plussen som kom fra bryteren og til releet. dvs omkobling på bryteren og evt skifte eller merke ledningen ettersom gammel fargekode på ledningen ikke lengre forteller sannheten - hvis man brys seg om slike detaljer. men jeg hadde hjelp til feilsøking og kobling av "virtualme" her på bp, som er mer kyndig på sikt enn meg selv, så du kan jo også sende han en IM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.