Jump to content

Hvordan koble ilas firkant rele til erstatning for de gamle runde?

nordan family 27

Recommended Posts

Det gamle releet gikk fløyten. Det besto av to runde releer. Det nye er firkantet, og har ikke samme tilkoblinger. Selvfølgelig. Og virker gjør det ikke. Det er nå spenning mellom pluss og opp ledningen og mellom pluss og nedledningen. Og mellom pluss og minus. Men jeg får ikke det nye relet til å virke. Når jeg trykker på bryteren - hvilke endringer kan jeg da måle på releet?

Det er en ledning jeg ikke har brukt, den skulle i følge tegninga fra pluss inn og videre til fjernkontroll. Dettte har jeg ikke, så med mindre noe skulle komme i retur derfra bør det være greit at det er til overs

bilde

De tre ledningene skal på hver sin + og minus. Normalt sitter minus i midten. På bildet ditt er det bare røde tykke ledninger?

Så skal du ha to pluss og en minus for bryteren. Vanlige stikkoblinger på disse. Igjen sitter som regel minus i midten. De andre på hver sin side og er opp og ned.

Du må ha en bryter med 4 kontakter. 1 for konstant +, en for minus og to for + som skifter etter bruk.

Videre bør du koble dette innom en sikring 10 amper. Det er også vanlig å sette inn en 100-150 ampers hurtig sikring på enten + eller minus som kommer rett fra batteriet. Denne sikringen blir ofte plassert ved releet.

Bakerst i dette dokumentet finner du koblingsskjemaer:

http://www.ilasmarine.no/Files/Filer/002_ilasmarine/Manualer/Brukerveiledning_Vinsj_Power-IL.pdf

Som andre skriver ovenfor, er styrestrøm-terminalene på reléet de tre på rekke og rad med tynne ledninger. Sort/minus i midten og styrespenning inn for hhv opp/ned på hver sin side. Mellom den midterste og en av de andre styreterminalene må du måle 12V når du trykker på bryter for anker opp eller ned. Da skal du også høre tydelig at reléet trekker til, og legger ut +12V på riktig tilkoblingsterminal mot vinsjmotoren. Hvis dette ikke skjer, så spørs det om du ikke mangler signal fra bryterpanelet.

Jeg får koble fra ledningene fra bryteren og måle. Det er tre forskjellige brytere i båten, og alle var døde. Litt rart om alle er døde - to av dem kommer til releet fra ulike steder og er ikke sammenkoblet før releet og derav ikke være årsak til en og samme feil. Som nevnt over var det spenning mellom styrestrømpunktene (når ledningene var tilkoblet) og pluss selv når ikke bryteren er trykket inn. Når den midtre minus er koblet fra var det 7 v spenning. Kan det være noe feil med releet??

Forslag for å sjekke om reléet er ok:

Sett bare på hovedkabel fra batteriet inn på pluss på reléet. Fjern de to kablene på M1 og M2. En liten minuskabel inn på "C" i midten. Så kan du ta en liten ledningstump og jumpe over til "BC2" eller "BC3" Da skal det klikke i reléet, og du skal ha spenning på henholdsvis M1 og M2. Mål med et mulitmeter eller prøvelampe.

Virker dette, har du noen feil i kabling eller brytere utenom.

Minus regner jeg med at er koblet rett på vinsjmotoren? Altså den grove minuskabelen. Slik er det ihvertfall på min vinsj.

Jeg får koble fra ledningene fra bryteren og måle. Det er tre forskjellige brytere i båten, og alle var døde. Litt rart om alle er døde - to av dem kommer til releet fra ulike steder og er ikke sammenkoblet før releet og derav ikke være årsak til en og samme feil. Som nevnt over var det spenning mellom styrestrømpunktene (når ledningene var tilkoblet) og pluss selv når ikke bryteren er trykket inn. Når den midtre minus er koblet fra var det 7 v spenning. Kan det være noe feil med releet??

Sjekket sikringer? Kan være irrete (dårlig kontakt i sikring) som medfører at du ikke får nok strøm ut til releet. Kan være bryter med som er defekt irret. Start ved releet og se om det virker da. Er det ok der så er det noe fil i ledninger, brytere eller sikringer. Fornuftig å starte med ett systematisk søk. Pluss og minus rett fra batteri til rele. Så fører du en minus fra batteri der bryter skal sitte. Deretter kan du ta en pluss videre fra første kobling til enten opp eller ned for bryter og du ser om du får reaksjon og kan måle volt samtidig.

Hm... Jeg har koblet minusen vekk fra rele slik at det kun er pluss inn og 2xpluss ut som er igjen. Minus hovekabel går til vinsjen sammen med de to pluss ut kablene fra releet. Da måler jeg altså 14 volt mellom pluss inn og pluss ut på releet. Kan dette være rimelig, eller er det en kortslutning i selve vinsjen ute som gjør dette?

Strøm er ikke mitt område, men det virker ikke logisk med 14 v mellom plussene ?

• 8 måneder senere...

Jeg byttet fra rundt til firkantet. Men grunnet feilkoblingen brant en bryter på dash i forsøket, men ikke selve releet. Men nå virker det - med unntak av den ene bryteren. Planlegger å montere fjernkontroll. Kjøpt på ebay, lik anchorlift sin originale, men uten logo. Den skal virke her, og kostet vel under 300 for to kontroller

Ja, men lurte på hva du mener med at det nye var minusstyrt... jeg opplever akkurat samme problem som du hadde nå og lurer på hva jeg må gjøre..

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

det var vel da å gjøre om på om det var minusen eller plussen som kom fra bryteren og til releet. dvs omkobling på bryteren og evt skifte eller merke ledningen ettersom gammel fargekode på ledningen ikke lengre forteller sannheten - hvis man brys seg om slike detaljer.

men jeg hadde hjelp til feilsøking og kobling av "virtualme" her på bp, som er mer kyndig på sikt enn meg selv, så du kan jo også sende han en IM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...