eehgil Startet 16.April.2014 Del på Facebook Startet 16.April.2014 Har en Comfortina 32. Fra før sto det en meget sliten Thermo 2500 lampeoljevarmer. Denne sto montert tverrskips på babord siden øverst i stuverommet bak. Det er 90mm varmluftsslanger, som det er lagt på rørskåler av isopor for isolasjon (tilstand=shabby). Slik den gamle varmeren var montert så blåste den ut mot borde, rett etter varmeren er det ca 120˚ sving nedover og innover, så gå det ned mot bunnen før det er en 90˚fremover i båten der det går inn i den nederste «etasjen» i stuverommet bb og så rett fremover i båten. Har nå kjøpt en ny Eberspacher D4, og lurer på hvordan jeg bør montere den. 1. Rett inn der den gamle sto. Absolutt enklest med tanke på eksos, tilkomst og montering. Ulempen er at den da blåser rett inn i en 120˚ sving, og så enda en kanskje unødvendig 90˚. Den blir også da stående tverrskips, forstår at langskips er mer optimalt da den kan tolerere mer krenging. 2. Prøve å få plass til den langskips i nederste etasje i stuverommet BB. Et stykke bak dieseltanken, så langt ut mot borde som mulig. Da vil den blåse gjennom nesten rette rør helt til den kommer frem til badet. Den blir da også stående langskips. Men det blir fryktelig vanskelig og trangt å få montert den, og tilkomst blir forferdelig. Usikker på om det i hele tatt er mulig. 3. Montere den der den gamle sto, men bytte ut den første delen (til innredningen ca) med 100mm isolerte spirorør (Ventistål – ventiduct). Vil økning til 100mm gjøre at alle svingene får mindre negativ effekt? 4. Montere den tverrskips midt på fremskottet i stuverommet bak, under luken, under "dørkplatene" i stuverommet. Da blir det en 90˚ på varmeslangen før den fortsetter fremover. Relativt vanskelig tilkomst, og den blir stående et sted med litt "røft miljø". Noen meninger? Andre forslag? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 (redigert) Ideally, the heater is installed with the exhaust, fuel and combustion air connections pointing vertically downward. Failure to achieve this could affect the optimum performance of the heater, particularly when sailing at an angle. The heater will operate in conditions of permanent 15° angle and after starting to a maximum angle of up to 30°. Redigert 16.April.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
eehgil Svart 16.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2014 Jepp, dette tolker jeg som at det er best å montere den langskips i en seilbåt. Da man fort kan passere 30˚ krenging. Eller er det slik at den tåler 30+15=45 ved start og 30+30=60 i drift? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 (redigert) Det er vel 30 grader i hver retning (60 grader fra ytterkant til ytterkant), men slik jeg tolker diagrammet spiller det ingen rolle om den er montert tverrskips eller langskips. Min er montert tverrskips, og har aldri tenkt over at det er et problem. Redigert 16.April.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
eehgil Svart 16.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2014 Det jeg tenker er at siden den kan monteres 90 grader liggende på siden, så har den ingen problemer med mye krenging hvis den monteres langskips med eksosen ned. Ved tverrskipsmontering så passerer man kjapt 30 grader. MEN: Hvis du og flere har gode erfaringer med at tverrskipsmontering i seilbåt, så er det det beste :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 En eller en annen hos Comfortbåtar er allergisk mot slanger. Varmeren er originalt montert med utblås inn mot midten. Der er det to stålrør som går ned og fordeler til styrbord og babord side. Fra skottet mot akterplikten går det slanger til forkant av akterlugar og utløp under byssa. På babord side går det til dassen, utblås under kartbord og forpiggen. Det det står er at varmeren kan brukes og startes opp til 15 grader, og deretter vil den fortsette å virke opp til 30 grader. Det er svært skjelden at du seiler den båten med 15 graders krenging. Da seiler du feil. Det komplett umulig å få C32 til å krenge 30 grader under seil. Da må du til med vinsj fra land. Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 16.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2014 (redigert) Ok, mulig jeg overdramatiserte litt med krengevinklene. Det føles vel ofte mer enn det faktisk er. Konklusjonen kan vel ihvertfall være at jeg ikke skal bekymre meg for å montere den tverrskips av den grunn. Men hva med bendene? Hvor mye blod og svette skal jeg ofre for å unngå et eller to 90-graders bend? Edit: Min hadde nok ikke varmer orginalt, for hos meg er det bare trekt en 90mm slange på babordsiden. Redigert 16.April.2014 av eehgil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.