Jump to content

Albin Alpha - demontering av ror

Slakaball

Recommended Posts

Nei, det blir nå hvordan roret ser ut og montert. Ror er jo gjerne montert på ulike måter, men prinsippene kan være like fra merke til merke.

Noen henger bak på akterspeilet, noen går gjennom skroget og understøttes i skegg, andre har ikke skegg, mens på langkjølte båter er det enda en variant.

Fant ingen makan båt som din på finn.

bilde

Slik ser båten ut..

bilde

Tror det mangler en nylon skive mellom ror og stevn her..

bilde

Kan det være slik at det skal skrus ut to bolter bak her?

bilde

Under roret finner jeg dette hullet. Noe som skal skrus ut her?

Klønete som jeg er glemte jeg å ta bile av rorkult og den delen.. Et lite utklipp fra sommerens badebilder:

bilde

Håper noen har noen gode ideer til hvordan ta av dette roret.. :)

Om bronseklumpen på rorkulten/ roraksel ser slik ut, Ref bilde, så skrur du først ut den store gjennomgangsbolten på det syrefaste beslaget på rorkult. Så skrur du ut bolten som klemmer bronseklumpen rundt akslingen og skrur opp bolten i toppen, som står i kanten av aksling og bronseklumpen. Den siste sørger for innretting mellom aksling og rorkult.

bilde

Så drar du av bronsebeslaget.

Det er mye sannsynlig at deg er de to umbrako-boltene ned ved roret som skal skrues ut. Pass på å skrape helt fritt for bunnstoff inni der før du setter inn umbrakonøkkel.

Husk at roret henger fritt når du skrur de ut. Roret er tungt!!

Jeg stablet opp en del paller og støttet opp med en hydraulisk garasjejekk under roret, før jeg skrudde løs. Da var det bare å senke det ned rolig når alt var løst. -jeg gjorde det alene.

Største fordelen med jekken var når roret skulle monteres på igjenn. For det kan være litt plunder å treffe med toppen av rorakslingen når den skal gjennom øverste lagerhylse i cockpiten. Da må du jekke opp til den er 1 mm fra lagerhylsa, mens en annen står oppe i cockpiten og lirker den på plass. Altså, du bør ha hjelper. Da går det lett.

En annen ting er om det er plass under roret til å trekke ut hele roret. Da må du grave hull i bakken :)

Var en tur ute i båten i dag og kikket litt. Har tenkt litt på hvorfor det er så stor glippe i overkant av roret opp mot skroget. Så jeg løftet opp roret og kilte inn en trebit.

bilde

Og da jeg klatret opp i båten igjen og kikket på rorkulten fikk jeg de et skruehull på rorstammen..

bilde

Mon tro om dette er rett skrue å ta ut i tillegg til de to i stevnbeslaget under båten:

bilde

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...