Antilia Startet 17.April.2014 Link til dette innlegget Startet 17.April.2014 Hei. Ombord hos meg sitter det en Perkins T6354.4 med 185hk. Ser at samme motor som regel er satt opp med 220hk. Noen her inne som kjenner motoren og kan si litt om hva som er forskjellen. turbo, dyser etc. Vil det evt. Være en stor sak og oppgradere fra 185 til 220hk. Motoren er fra 1985 og har ca. 2400t bak seg. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
baatsman Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Forskjellen kan ikke være propell, aksel hk? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Antilia Svart 17.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Nei, den er nok levert i forskjellige versjoner, mener å ha sett en med bortimot 240hk også. :-) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Fjordgubbe Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Såg tidlegare desse motorane alternativt vart leverte som sugemotorar, eller med turbo, eller med turbo og mellomkjølar. Då hadde ein tre alternativ, og ut frå kva ein putta på montoren kunne ein sjølvsagt ta ut fleire hestar. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 23.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Ja, men skulle gjerne hatt noen opplysninger om hva man "putter på" for de forskjellige HK alternativene. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Festina Lente IV Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Motoren heter T6.354M. T for turbo, M for marineutgave 6 for antall sylindre, og 354 for volumet (cub inch). Jeg hadde to slike motorer (145 HK) i en tidligere båt, der var det turbo og ladeluftkjøler. Jeg vet de finnes i utgaver som gir mere effekt, men skal ikke uttale meg om hvor mange HK man kunne få. Jeg var inne på samme tanke som du, hvordan øke effekten på enkelt vis. I den forbindelse snakket jeg med "Mr. Perkins", Eriksen tror jeg han het, hos Universal diesel. Det han ikke vet om disse motorene er ikke verdt å vite. Han har for øvrig gått av med pensjon nå. Han kunne fortelle meg at om du skulle gjøre om på dette måtte du ha nytt topplokk (høyere kompresjon), med nye knastaksler, en annen turbo, annen ladeluftkjøler. Er ikke sikker, men jeg tror også nye stempler, veiv og manifoiler. Uansett, en veldig kostbar operasjon. Om de nødvendige delene fortsatt kan skaffes er uvisst. Jeg byttet utblåsingsmanifoilene (med originalt) på mine motorer, både den store, og den lille (som turboen sitter på) på grunn av tæring, og de kostet den gang, for seks år siden, henholdsvis kr 25 000,- og kr 18 000,- pluss mva, for hver. Hva de koster nå vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Antilia Svart 23.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Hei, Ja da blir det fort penger av det om man skal gå hele den runden. Det er ikke aktuelt. Båten marsjer fint på 13-14 knop, og det får holde til mitt bruk. Motor nummeret på min starter med TU ( family type code) og den sier T6354.4 . tror dette har sammenheng med produksjons serier for det finnes T63541, 3 og som min 4. Litt artig å nøste i dette. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.