Jump to content

NB-820 - Ankervinsj og gummibåt


Arnstein

Recommended Posts

Jeg går med planer om å montere snap daviter for gummibåt på min NB-820. Spørsmålet er hvordan jeg skal få til dette, samt plass til en ankervinsj på den tiltenkte kassen? Selve vinsjen vil gå greit, men så var det å få plassert et Bruce-type anker. Til opplysning er det ca. 60 cm fra topp plattform til vannspeilet. Forestiller meg at snap davitene må festes under fenderlisten for å flukte med gummibåten, og at de må bygges ut litt for gå klar dekkselet på badestigen. Da vil jeg tro gummibåten fortsatt kommer i konflikt med ankeret, enda om baugen vender mot ankeret. Er det noen NB-820 eiere eller andre som har gode forslag? Gummibåten er 265cm lang

Bilde

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Takker for det Bitteliten. Har fulgt med litt i denne tråden og synes du har fått en veldig fin løsning. Tror kanskje avstanden fra badeplattformen til vannspeilet på min båt er større enn på din. Jeg ønsker at gummibåten ligger vannrett på sjøen når den er påkoplet snap davitene, men å få til dette og ankervinsj er den store utfordringen.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker at gummibåten ligger vannrett på sjøen når den er påkoplet snap davitene, men å få til dette og ankervinsj er den store utfordringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ønsker det samme - men jeg har ingen aning om det blir slik i praksis. Skal teste på fredag! Da sjøsetter vi. Men jeg har en visse anelse om at jeg må løfte gummibåten opp i snap davitene
Link to post
Share on other sites

Jeg har på et vis klart å få festet en 265 gummibåt bak på min badeplattform. Med min Sollux med ny plattform endte jeg opp med å bruke en snapdavid på BB side. På grunn av mitt valg av anker (10 kg Bruce) og behovet for at dette måtte være oppe av sjøen under gange, gjorde at jeg fikk ennå større utfordringer med å plassere davider. Som sagt en david på BB side og på STB side er båten surret fast oppå kjettingkassa. Det fungerer på et vis med ferdige fortøyningstau.

 

Det enkleste er trolig å velge et Engboanker, da det tar minst plass. Forslaget til Bitteliten ser veldig bra ut.

 

Her er den løsningen jeg endte opp med (tok ingen bilder med båt dessverre):

 

Bilde

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...