Jump to content

Bunnsmøring/Grunning


Anders

Recommended Posts

Dette temaet har sikkert vært oppe før. Nå har jeg skrapt vekk det som er løst nok på båten min av bunnstoff og grunning. Hva gjør jeg de stedene jeg ikke har fått vekk med skrape?

 

I tillegg virker det som om gelcoaten rett og slett er vekk noen steder, altså det er glatt og blankt men glassfiber. Hva kan dette være og hva må gjøres? Er det bare og få vekk resten og grunne og bunnsmøre på nytt?

 

Hvor mange lag grunning skal det? Jeg regner med jeg må bruke hardt bunnstopp da det dreier segt om hastigeter over 60 knop.

 

 

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Dette temaet har sikkert vært oppe før. Nå har jeg skrapt vekk det som er løst nok på båten min av bunnstoff og grunning. Hva gjør jeg de stedene jeg ikke har fått vekk med skrape?

 

I tillegg virker det som om gelcoaten rett og slett er vekk noen steder, altså det er glatt og blankt men glassfiber. Hva kan dette være og hva må gjøres? Er det bare og få vekk resten og grunne og bunnsmøre på nytt?

 

Hvor mange lag grunning skal det? Jeg regner med jeg må bruke hardt bunnstopp da det dreier segt om hastigeter over 60 knop.

Takker for alle svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Skader hvor glassfiber/polyester er synlig trekker vann som en svamp. Fuktigheten legger seg i laminatene og blir før el siden til delaminering eller pest. Og så blir jo fresærbåten tung av alt vannet.... Du MÅ du fylle med skadene med sparkel og forsegle. Beste forsegling er epoxy.

 

Når du har gått så langt som du har gjort er kanskje det beste å fortsette å skrape og slipe helt ned til ren gelcoat. Deretter sparkle hull, skader osv med epoxysparkel. Over dette legger du noen (3-5) lag epoxy og kanskje et lag primer (avh av type bunnstoff antar jeg) og til slutt bunnstoff. NB!! Skroget/laminatet bør være rimelig tørt (stått tørt over vinteren?) før du begynner og epoxyen er lite villig å jobbe med under 15 grader.

 

Bra beskrivelse av prosessen finner du på www.westsystem.no. Også mange gode råd her. Søk på epoxy, primer el l.

 

Ja, i den farta du skal holde er det neppe annet en hardt bunnstoff i "racingvariant" som holder. Husk sikkerhetsbelte, nyrebelte, hjelm og vest.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...