Jump to content

Hør lyden av båt!

ter-av

Recommended Posts

Jeg må bare dele denne med dere - god, gammeldags lyd av båt! Jeg rakk ikke å snakke med båteieren, men er han her på forumet hadde det vært moro om han kunne fortalt litt mer om skuta og motoren.

Les mer, se og hør video: MorMajor-bloggen

Videoen ligger også på YouTube

// MorMajor

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

MorMajor, føl deg fri til å publisere videoopptak, verken jeg eller skipshunden har motforestillinger mot det. :-)

Båten er som antydet lenger opp her dansk, såkalt bunngarnsjolle. Bortsett at fiskebrønnen nå er fjernet og at hun er blå mot sin opprinnelige hvitfarge, er hun slik hun var når hun forlot Stranby Værft i april 1940. Motoren er en Hundested, 2-takts diesel, såkalt semidesel. Her kopierer jeg inn noen faktaopplysninger:

FN.47 Ella

af Fredrikshamn

31 fot åpen dansk bundgarnsjolle.

Byggeår: 1940, Strandby Værft, Hjørnet og Christensen.

Materiale: Eik på eik.

Lengde: 9,31 m

Bredde: 3,01 m

Dybde: 1,42 m

Vekt: 6.850 kg + ballast 800 kg(16 stk kanonkuler à 50 kg)

Motor: Hundested type B/L

1-sylindret 2-takt diesel

Byggeår: 1970

Volum: 13,8 liter (B 250 mm x S 280 mm)

Effekt: 39 hk

Forbruk: 4 - 6 ltr/time (4,4 ltr/time målt Orust – Holmestrand 105 nm)

Tomgang: ca. 70-90 rpm

Vekt: 1.900 kg

Høyde: 180 cm

Propell: 2-vinget vridbar - diameter 1,01 m

Startmetode:

Forvarmes med 18 mm svovelpatron(fra 27/7-13: glødespiral), deretter ”skytes” motoren i gang med trykkluft (10-12 bar) fra innebygget lufttank.

Litt mer om FN47 Ella:

31 fots åpen dansk bunngarnsjolle, benyttet i bunngarnsfiske i perioden 1940 – 2006. Hjemmehavn 1940 – 1951 var Fredrikshavn. Da gikk båten som dambåt. I 1951 fikk båten ny hjemmehavn, Østerby Havn på Læsø. Dammen ble plugget og båten fikk påmontert pælekran. Original motor i 1940 var en Gamma 20-22 hk fra A/S Motorfabriken Fredrikshavn. Den motoren ble byttet i 1970 til dagens installasjon. Båten ble solgt til Styrsö, Gøteborg sommeren 2006. Pælekranen ble demontert, og hun fikk ny dørk og motorkasse. FN47 Ella lå i opplag inntil 2012 hvor hun fikk ny eier på Orust, hvor jeg kjøpte henne i 2013. Bildet under viser søsterbåt bygget ved samme verft.

bilde

• 2 uker senere...

Du er ikke den første som viser interesse ved et eventuelt salg. :-) Og det foreligger ingen planer om salg.

Om man virkelig ønsker seg et slikt prosjekt er nok raskere vei å gå gjennom å lete i Danmark. Det siste drøye året har vært 2-3 prospekter annonsert, bla på dba.dk og hos NB Ferdinandsen.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...