ter-av Startet 18.April.2014 Link til dette innlegget Startet 18.April.2014 Jeg må bare dele denne med dere - god, gammeldags lyd av båt! Jeg rakk ikke å snakke med båteieren, men er han her på forumet hadde det vært moro om han kunne fortalt litt mer om skuta og motoren. Les mer, se og hør video: MorMajor-bloggen Videoen ligger også på YouTube // MorMajor Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
M/S Bastard Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 (redigert) Han ligger på samme piren som meg, Narverud heter han mener jeg Er nok en Dansk båt, muligens med en callesen? Redigert 18.April.2014 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Det er ikkje denne lyden eg forbinder med Callesen, eg er overbevist om at dette er ein semidiesel av noka slag. (Rapp?) Men lyden var vakker i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Bardomsminner strømmer på. Det der er lyden av ordentlig Fiskebåt! Det var sånn de hørtes ut på begynnelsen av 60'tallet! Vakkert! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
MB Sofie Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Har missforstått dere... Ekte lyd av båt er suset av vind i seilet og skvulpingen bak. Ikke mer, ikke mindre. hehe Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Tom Rør Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Minner meg om min avdøde bestefars Wichmann semidiesel. Vakkert Min barndomslyd fra mine sommerferier i Nordland som barn. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Dette minnet meg om lyden jeg hadde i en skøyte jeg hadde for 15 år siden men makan motor som dennelyden blir ikke rettferdig her da en ikke hører eksos lyden Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Vakkert Mor Major! Flott manøvrering på gamlemåten også :-) Se hvor mange som stod langs bryggene og beundret lyden Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hundested39hk Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 MorMajor, føl deg fri til å publisere videoopptak, verken jeg eller skipshunden har motforestillinger mot det. :-) Båten er som antydet lenger opp her dansk, såkalt bunngarnsjolle. Bortsett at fiskebrønnen nå er fjernet og at hun er blå mot sin opprinnelige hvitfarge, er hun slik hun var når hun forlot Stranby Værft i april 1940. Motoren er en Hundested, 2-takts diesel, såkalt semidesel. Her kopierer jeg inn noen faktaopplysninger: FN.47 Ella af Fredrikshamn 31 fot åpen dansk bundgarnsjolle. Byggeår: 1940, Strandby Værft, Hjørnet og Christensen. Materiale: Eik på eik. Lengde: 9,31 m Bredde: 3,01 m Dybde: 1,42 m Vekt: 6.850 kg + ballast 800 kg(16 stk kanonkuler à 50 kg) Motor: Hundested type B/L 1-sylindret 2-takt diesel Byggeår: 1970 Volum: 13,8 liter (B 250 mm x S 280 mm) Effekt: 39 hk Forbruk: 4 - 6 ltr/time (4,4 ltr/time målt Orust – Holmestrand 105 nm) Tomgang: ca. 70-90 rpm Vekt: 1.900 kg Høyde: 180 cm Propell: 2-vinget vridbar - diameter 1,01 m Startmetode: Forvarmes med 18 mm svovelpatron(fra 27/7-13: glødespiral), deretter ”skytes” motoren i gang med trykkluft (10-12 bar) fra innebygget lufttank. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Hei, beundret både båten og lyden i påsken. Utrolig koselig å ligge i fyllinga og høre og se du kom tøffene gjennom kanalen Tok et bilde av deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hundested39hk Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Litt mer om FN47 Ella: 31 fots åpen dansk bunngarnsjolle, benyttet i bunngarnsfiske i perioden 1940 – 2006. Hjemmehavn 1940 – 1951 var Fredrikshavn. Da gikk båten som dambåt. I 1951 fikk båten ny hjemmehavn, Østerby Havn på Læsø. Dammen ble plugget og båten fikk påmontert pælekran. Original motor i 1940 var en Gamma 20-22 hk fra A/S Motorfabriken Fredrikshavn. Den motoren ble byttet i 1970 til dagens installasjon. Båten ble solgt til Styrsö, Gøteborg sommeren 2006. Pælekranen ble demontert, og hun fikk ny dørk og motorkasse. FN47 Ella lå i opplag inntil 2012 hvor hun fikk ny eier på Orust, hvor jeg kjøpte henne i 2013. Bildet under viser søsterbåt bygget ved samme verft. Sitér dette innlegget Link to post
Hundested39hk Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Hei, beundret både båten og lyden i påsken. Utrolig koselig å ligge i fyllinga og høre og se du kom tøffene gjennom kanalen Tok et bilde av deg. Kanalen er fin, selv om jeg er helt på grensen på dybde(og høyde). Vil tro det er få semidieseler av denne størrelsen som har passert gjennom kanalen i moderne tid. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Stefaren min er 88år, han kunne ikke huske å ha sett en semidiesel gå igjennom kanalen . Han satt nesten med tårer i øya når han hørte lyden. Denne båten lager rett å slett gooood stemning Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hundested39hk Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Her er også en liten filmsnutt av FN47 Ella, fra Fantebukta på Kommersøya. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 En helt fantastisk båt og motor! Skal du noen gang selge så kommer jeg med bud!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Lazyjack Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 (redigert) Han ligger på samme piren som meg, Narverud heter han mener jeg Er nok en Dansk båt, muligens med en callesen? Ikke mye Callesen over den nei, Callesen bygget motorer fra 180 HK - 1300 HK. Dette er Callesen-lyd! Redigert 2.Mai.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hundested39hk Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Du er ikke den første som viser interesse ved et eventuelt salg. :-) Og det foreligger ingen planer om salg. Om man virkelig ønsker seg et slikt prosjekt er nok raskere vei å gå gjennom å lete i Danmark. Det siste drøye året har vært 2-3 prospekter annonsert, bla på dba.dk og hos NB Ferdinandsen. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Bare helt herlig Hundested39hk......HERLIG!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Jeg lå i Åsgårdstrand når du fyllte der for et par uker siden. Utrolig morsom lyd Gordonsetteren så også ut til å trives i skuta ! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Tøff lyd. Du passerte meg ved Bastøy i slutten av påska :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Alexo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Fant denne på youtube og tenkte jeg skulle dele den. Fytti får en lyd! Helt sinnsykt digg! Redigert 18.Mai.2014 av Alexo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.