Jump to content

Bobler i gelcoat over vannlinjen; hva er dette?

Spiffster

Recommended Posts

Under båtpussen igår så oppdaget jeg bobler i gelcoaten over vannlinjen. Det er bobler på et felt på ca 6-7 cm over toppen av bunnstoffet på den ene siden. Etter det jeg kan se så er det ikke bobler på andre siden. Etter å ha lest om plastpest så tok jeg en test ved å trykke på en av boblene med en nøkkel. Da var det væske på innsiden, men det var ikke rare mengden. Jeg luktet ingen lukt av væsken. De mørke flekkene (svarte og røde prikker) forsvinner med rubbing/polish. Det er ikke bobler noen andre steder på båten og alt av båten som har bunnsmørning har ingen synlige bobler.

Hva kan dette være?

bilde

Sannsynligvis glassfiberpest. Ofte er vannlinjen satt litt for lavt og gelcoat blir liggende mye under vann. Mens området med bunnstoff er beskyttet med flere lag primer er jo ikke dette området beskyttet på samme måte og er dermed utsatt. Det er jo ikke noe strukturelt farlig med dette, men mer av kosmetisk natur. Hvis du vil ha det vekk må du sannsynligvis slipe det ned og følge oppskriften på fjerning av glassfiberpest, men dette er som sagt mer kosmetisk enn noe annet.

Dette er pest ja, men som sagt over er dette kun kosmetisk, den måten jeg ville ha fikset dette på var, Er og ta en dremmel multi og pusse ut alle boblene. La dette stå og tørke så lenge som mulig, mens du du venter på tørken (Bør i hvert fall tørke i 2 uker i tørr luft) tar du og hever vannlinjen din med 5 cm. masker opp ny vannlinje og pusser, slip overgangen til gammel vannlinje godt slik at du får en fin overgang som ikke synes. Når hullene etter pesten er tørre og fine sparkler du disse med 2 komp. epoxy sparkel. Så er det bare og prime opp med min 3 strøk 2 komp primer til ny vannlinje. og til slutt bunnstoff.

God Sommer :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...