Tviking Startet 19.April.2014 Link til dette innlegget Startet 19.April.2014 Da er endelig båtkjøpet i boks:-) Er vel en meget alvorlig grad av trefotsyka som er kurert nå. Båten har samme "typebetegnelse" som den eg har nå ( går fra Uttern S46 til Fairline P46). Begge i overkant av 4 meter - lengde på den ene og bredde på den andre :-))) Båten har stort sett det man kunne trenge og ønske av utstyr, men ikke ankervinsj akter. Tar gjerne mot tips og råd her angående montering av dette ( type,pris, plasser man kan få det gjort etc) Båten ligger i Sunnhordaland, men skal etterhvert til Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Gratulerer med ny båt! :-) Det må vel være tidenes mykeste overgang frå S46 til P46 ja :-) Men i svarten...skal BP'ere henta alle båtane i Hordaland i løpet av ein sesong? ..heheh. :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
REM Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Gratulerer med kjøpet Tviking. På min Ph43 monterte jeg winchen i Stb sideskjørt bak på plattingen Var egentlig ikke så mange andre muligheter nå det kom til stykket, sjøl om jeg har sett div kreative løsninger vha. trinser og ræl. Problemet blir jo å finne et sted hvor du får tilstrekkelig fallhøyde. Hos meg sklir kjettingen på siden av eksosrøret og ned på dørken under. Med syrefast kjetting danner denne ei fin klyse på dørken som ikke bygger i høyden slik en galvanisert kjetting vil gjøre. Jeg monterte en 1500W Anchorlift med fjernkontroll (selvfølgelig) og kontrollert utkjøring. Fungerer svært bra, bortsett fra den første fjernkontrollen jeg fikk som tullet mye. Fikk byttet denne kostnadsfritt. Ellers melder kanskje "Fjellbonden" seg på etterhvert. Han har en 50-foter med mannskapslugar som deg, og har valgt en noe annen løsning enn jeg. Kanskje denne passer bedre i båten din? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Gratulerer med ny båt! Hos meg er vinsjen montert innvendig på stb side og tilgang fra mannskapslugar. Fungerer greit, men alltid litt ulempe med ankeret på utsiden av badeplattformen. Jeg har galvanisert kjetting, kun ytterste stubben som er syrefast. Den er sveiset sammen og ser ut til å holde seg bra. Sitér dette innlegget Link to post
Tviking Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Takker for tips REM og Fjellbonden. Har ikke henta båten enda, men slik eg husker det må vel oppsettet bli noenlunde likt Fjellbonden sitt:-) Er dette noe man fikser greit sjølv, eller bør man la fagfolk ta jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Fjellbonden er fagfolk! Får du han i tale om løsninger så hør på han, han gjør det meste sjølv! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fjellbonden Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Fagfolk er vel å ta litt i, men gjør mye selv. Vinsjen var montert før jeg tok over båten og løsningen fungerer ok. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Fagfolk er vel å ta litt i, men gjør mye selv. Vinsjen var montert før jeg tok over båten og løsningen fungerer ok. Ta det til deg! Og ikke pokker om du hadde satt vekk jobben til noen andre! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fjellbonden Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Det måtte i tilfelle bli til REM, han har jo gjort dette med stort hell før. Sitér dette innlegget Link to post
Tviking Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Ser dere begge har kjetting, men også sett veldig mange som har tau. Fordeler og bakdeler??? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Ved driftsstans i ruskevær så er det greit å slenge ut anker før man driver i fjæresteinene. Ikkje lett å kutte en kjetting med boltekutter når du egentlig trenger begge hendene å holde deg fast på badeplatformen. Monteres vinsj inne så kan kanskje kutting foregå i tørt og tryggere miljø. Skjer nok ikkje ofte dog :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Ved kjetting kan siste 3 m være kratftig dynema tau - slik sett kan all kjetting slippes ut og tauet kappes med kniv. Da komme man seg relativt raskt unna selv med kjetting Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Ville selv ikke vært i tvil - ganske tung kjetting Sitér dette innlegget Link to post
Tviking Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Har jo vinsj i baugen med kjetting. Aktervinsjen er mer tenkt for fine dager (og netter) i uthavn med baugfortøyning i land. Men ankertau er kanskje for litt mindre båter? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Jeg har 6,5 mm kjetting bak på min, øker nok til 8 mm i år for å få mer vekt og daumann funksjon. Stor båt er lik stort vindfang og mye vingling frem og tilbake, til irritasjon for de ved siden av. Men for all del - det er også mange store båter med tau som foretrekker det - det bråker jo mindre. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Gratulerer masse med ny båt Tviking Dette var jo litt av et hopp, du kunne nesten beholdt den du hadde som slepejolle Jeg skal også montere ankervinsj akter, men kommer ikke i noen konflikt med noen mannskapslugar. Jeg kommer ikke til å gjøre dette selv, da jeg rett og slett vil ha det på båten når den hentes og med båt levert om 3-4 uker prioriterer vi å bruke den i sommer, ikke bruke tiden til å skru på den. Vi har blitt anbefalt en innvendig montert Anchorlift med 50 meter galvanisert kjetting og kasse til kjetting på dørken i lasarettet. Vil ha den med fjernkontroll. Når det gjelder ankeret vil jeg gjerne ha 25kg og skal forhøre meg til uken om de forskjellige mulighetene. Vi tenkte i utgangspunktet Bruce-kopi, men det ser ikke ut til at disse leveres som 25 kg. Hvor skal du forresten ha hjemmehavn(jeg ser du er i fra Lier) ? Nok en gang gratulerer masse med båten, kan det være denne du har endt opp med ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46953119&folderId=3210356 Redigert 20.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tviking Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Kommer ikke nødvendigvis i konflikt med mannskapslugaren, da denne nok blir brukt som lagerrom. Båten eg har kjøpt ligger på Bømlo. Tenker også på muligheten for å få det gjort på vestlandet ( Bergen-Stavanger) da eg ikke har mulighet for hentetur på et par uker minst. Har du fått noe prisoverslag på jobben VannTro. Båten kommer mest sannsynlig til å bli liggende på Storsand. Står mellom der og Leangbukta. ( Har også vurdert Sande) Ikke veldig glad i Drammensfjorden, synest den er langtekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Jeg får en totalpris på onsdag til uken antagelig Tviking. De anslo monteringen til å komme på 5-6000,- Storsand høres jo ut som en grei plass med tanke på både sydover og også Oscarsborg og indre Oslofjord Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tviking Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 VannTro - Til den prisen tror eg at eg også lar fagfolk ta jobben. Må bare finne ut om eg skal få gjort det på Vestlandet før henting, eller prøve å få gjort det her på Østlandet. Spørs jo hvor fort det lar seg gjøre, er vel noe trykk hos de gutta akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Hos W-Yacht har de i hvert fall til over hodet med arbeid om dagen Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ruben Espeland Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Hei Tviking, Du kan sikkert få denne jobben utført hos Bømlo Skipsservice før båten forlater Bømlo. http://www.bsse.no Dei tar alt fra fritidsbåter og videre oppover. Veldig trivelige folk der. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 På de siste båtene har jeg kun hatt kjetting. Fordelene med det, er at det legger seg langs bunn og gir derfor mer feste i selve kjetting, samt at det er såpass tungt og gir derfor litt "daumannseffekt" Sitér dette innlegget Link to post
Tviking Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Takker for tips Ruben E og Julie III. Får ta noen telefoner nå til uka. Sitér dette innlegget Link to post
Tviking Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Takker for tips Ruben E og Julie III. Får ta noen telefoner nå til uka. Sitér dette innlegget Link to post
Tviking Svart 21.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Dårlig nett her. Ble visst sendt dobbelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.