Jump to content

Trenger tanker om båtmodeller til fiske.

Ivillrede

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg skal kjøpe min første båt denne våren. Båten skal brukes til dorging, pilking, garn og gjerne litt teiner. Har vært mye i båt og er relativt kjent med hvilke egenskaper båten min bør ha. Det eg har mindre kjennskap til er hvilke båter som er gode alternativ til den eg har blinket meg ut, Øien 530F. Er opptatt av at eg gjør en god investering, siden eg skal ha båten i MANGE år. Leste dog her på forumet at Øien båten var "som å kjøre et strykejern", den er jo brei og stabil, men hvordan oppfører den seg i litt sjø? Holder for tiden til på Sunnmøre og her er det mye vind og bølger fra alle retninger, burde jeg valgt en båt som låg dypere i sjøen?

Motor alternativene fra forhandler, som er aktuell for meg er enten Yamaha eller Suzuki, 40Hk. Noen som har tanker rundt de to eller er det ett fett?

Kjører en Suzuki motorsykkel der jeg elsker nettopp motoren, så kanskje eg skal gå for suzuki.

Det som er en stor fordel for meg, ved kjøp av Øien, er at produsenten/forhandler er veldig lokal iforhold til hvor båten skal ligge. Og det er utvilsomt positivt. Tar gjerne imot tanker og vurderinger av forskjellige båttyper, eneste forutsenting er at det er en god sjøbåt som passer til fiske, gjerne fra 16-20 fot. På forhånd takk for hjelpen :thumbsup:

Der er vel masse modeller i dag og velge mellom. Suzuki er i alle fall et meget godt valg av motor, likeså alle de andre "kjente" merkene i dag. Er vel ingen dårlige motorer på markedet i dag. Hvis det er mye fisking etc, og mye kjøring på dorgefart, ville jeg uansett gå for en fire-takter. Noe som forøvrig er viktig etter mitt syn, er at du handler båt/motor hos en forhandler som ligger så nærme som mulig der båten brukes. Av egen erfaring, med mange nybåter opp i gjennom årene, er der altid noen "barnesykdommer som kommer før eller siden, stort sett småproblemer, men irriterende likevel. Da er det greit og kunne hendvende seg til forhandler/verksted like i nærheten, slik at man slipper og kjøre/frakte båten milevis. Ellers er der mye på dette forum ang. nybåt/motor/fisking etc, så det er bare å leite seg frem. Det finnes jo også et annet forum som stort sett kun dreier seg om fisking/båt/motor/utstyr o.l.,. Får bare ha lykke til. :thumbsup:

Hei, var jeg som skrev at Øien 530 går som et strykejern i sjøen :smiley:

Rundt her går det veldig mye i Øien 530 som fiske- / hummerfiskebåt. Den store fordelen kontra eldre båter (ala Hansvik 18 Fisker) er selvlensingen, som er meget bra. Som jeg har skrevet før, driver båten en del for vind grunnet relativt flat bunn og høyt fribord. Dette er mest sjenerende ved teinefiske der en ligger oppunder land. På den annen side gir bredden og høye "skutesider" også positive poeng.

Jeg synes Øien båten oppfører seg bra i stor sjø, en føler seg veldig trygg om bord pga bredden og høyt fribord. Men fart bør tilpasses forholdene, den slår ikke så mye i sjøen, men baugen kan skjære en del i bølger dersom en holder stor fart. Synes båten oppfører seg best i fartsområdet opp til ca 18 knop. Over dette går den mer på nesa (det er her strykejernfølelsen kommer inn). Båten har ingen planingsterskel, noe som også er stor fordel i større sjø. Så vil si at Øien er et godt og trygt kompromiss når det gjelder fiskebåt. Vindskjermen er ikke til hinder ved garn- og teinefiske, men byr på litt le under transportstrekk. Bruker sjøl en gammel Hansvik 16,5 std under hummerfisket. En båt jeg liker godt, driver mindre for vind, men en føler seg atskillig "mindre" på sjøen i denne. Særlig ved sjø inn fra siden. Og mer brysomt med elektrisk lensepumpe der ledningsnett, batteri og flottør/pumpe trenger en del pleie.

Vi har en 40 hk Yamaha på båten. Tror ikke toppfart er så mye høyere med 40 hk kontra 30 hk, men er greit å ha 40 hk når en har båt lastet med teiner etc. Bortsett fra en litt kranglete powertrim (ventil som ikke tettet helt) har motoren vært problemfri. Går veldig pent og stille og vibrasjonsfritt, og bruker lite bensin så framt en ikke kjører på full gass (som ikke har noe for seg på denne båten). Er sikkert 2 kjempemotorer, både Yamaha og Suzukien. Service tilgjengelighet betyr en god del ved valg.

Andre "like" (kopier) båter som du kunne sett på er Sting 535 Pro og Vest 580. Disse leveres vel fortrinnsvis med Evinrude E-tec og Honda motorer. Vet ikke så mye om disse mtp sjøegenskaper, men vil tro de oppfører seg ganske likt Øien. Kvaliteten på Øien virker veldig bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...