Fantino Startet 19.April.2014 Link til dette innlegget Startet 19.April.2014 En kamerat har fått beskjed av servicemann om at hans Yamaha 60 har eksoslekkasje som skyldes at det er korrodert hull i eksoskanalen som går nedover i stammen. Det var visstnok ikke et uvanlig problem. Reparasjon koster mer enn motoren er verdt. Derfor: Noen som har forslag til kvikkfiks? Går det an å banke et tynt syrefast rør på plass feks? Evt med varmebestandig teningsmasse på utsida? Av en eller annen grunn er også effekten kraftig redusert. Hva kan dette skyldes? Han har prøvd å kjøre uten deksel for evt å unngå resirkulering av eksos, men det var ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 4 takt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 (redigert) Er dette 4-takt? Skiftet min sjøl, men det er en stor jobb. mest sannsynlig er det umulig å få av det gamle eksosrøret uten å knuse bunnpannen på motor. Du må altså ha ny bunnpanne samt nytt eksosrør. og pakninger. Og blokken må løftes av for å få dette til. Eksosrøret står skrudd fast inni midten av bunnpannen. De skruene der er jævla rustet og umulig å komme til å få slått opp uten som sagt å ødelegge bunnpannen. Om du vil gjøre dette sjøl, kjøper du delene fra www.boats.net. Langt under halve prisen. Lønner seg def. ikke å betale et verksted for jobben. Gjør du ikke dette sjøl har du en delemotor, intet annet...... På min motor var anodene i blokk og ellers rundt om korrodert vekk og antar at det var derfor eksosen rustet vekk. Er det en 2-takt er situasjonen en helt annen. Da får andre svare.... Redigert 19.April.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Er 4-takt ja! Hørtes ikke lovende ut.. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 (redigert) En ting til: På min var hele eksosrøret korrodert vekk. Kun festeplaten igjen av det. Altså ikke noe igjen å "kvikk-fikse".... Men motoren gikk da fint likevel uten eksosrøret. Hva som evt. er av negative konsekvenser på motor uten røret aner eg ikkje. Husker eg skiftet også mellomstykket fra bunnpanne til motorblokken. Var korrodert der og.... Husker eg kjøpte deler for 5-6K fra USA. Motoren gikk definitivt stillere etterpå... Men effekt-tap hadde eg ikkje før operasjonen. Men det kan jo være tilfeldigheter..... Dette mellomstykket har vel ingen trykksatte kanaler. Var vel olje-vann-og eksos som ble skilt her om husken er noenlunde.... Men min motor er av forgasser-versjonen og noe eldre enn din. Muligens forskjeller her i konstruksjonen... Redigert 19.April.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 kikket litt her: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006%20and%20Later/F60LHB/UPPER%20CASING/parts.html Ser veldig likt ut som min 1995 mod. Iallefall sånn konstruksjonsmessig.... Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 har yamaha begynt å slakke av på kvaliteten?? eller er dette med korrosjon mer utbredt på 4t?? har sett flere småmotorer fra dem nå som bruker galv lignende skruer rundtom. fikk engang uttalt at det var for at disse boltene skulle være med på å bidra til mindre korrosjon rundtom...... rart at gamle yamaha motorer ikke trengte så mye av dette, og mange av dem er fremdeles i bruk..... og jeg som er en gammel yamaha fan!...hmm. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Kremt-Kremt. En liten rettelse er nødvendig: Det viser seg at det dreier seg om en Mariner, og ikke en Yamaha... 2006-modell, Serienummer 0P411769, type 60PT4S. Er vel mye 'samme ulla' antar jeg? Fant 'Exhaust tube' til USD 67.44 på boats.net, men det trengs sikkert flere deler, ref erfaringer før i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Hva du eksakt trenger av deler vites jo ikke før motoren er plukket fra hverandre. Mariner er jo en helt annen konstruksjon, så du kan jo være heldig.... Redigert 20.April.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Helt klart, men hvis vi snakker 5000-6000 bare i deler så er det selvsagt også et alternativ å bare la den dø en naturlig død. Har en følelse av at når en begynner å plukke fra hverandre påhengser som er noen år så er det uhyre sjelden at en bare kan skru de sammen igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Syns da at en 2006 modell ikke er så gammel at den bør "dø en naturlig død". Den har bare kommet midtveis i livet. Nei eg hadde demontert. Men så gir eg sjelden opp uten å ha prøvd sjøl da. Men klart dette er ikke kjekt å drive med med på en tid av året når en vil være på sjøen..... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Nei, det er det som er utfordringen - samt at han kameraten min ikke er veldig glad i å skru i det hele tatt.. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Hadde nesten samme problem på en Evinrude hvor eksoshuset hadde ett hull og en sprekk, jeg finkuttet hullet og festet en tilpasset syrefast stålplate som jeg borret hull i og skrudde fast.Brukte "eksoshullsparkel" og bandasjerte dette med bandasje for eksosptter / manifoild før jeg finsparklet med kjemisk metal.Gjorde dette for over to år siden og motoren går som en klokke fortsatt. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.