Jump to content

07 Yamaha 60 hk - lekkasje i eksos, forslag til kvikkfiks?

Fantino

Recommended Posts

En kamerat har fått beskjed av servicemann om at hans Yamaha 60 har eksoslekkasje som skyldes at det er korrodert hull i eksoskanalen som går nedover i stammen. Det var visstnok ikke et uvanlig problem. Reparasjon koster mer enn motoren er verdt. Derfor: Noen som har forslag til kvikkfiks? Går det an å banke et tynt syrefast rør på plass feks? Evt med varmebestandig teningsmasse på utsida?

Av en eller annen grunn er også effekten kraftig redusert. Hva kan dette skyldes? Han har prøvd å kjøre uten deksel for evt å unngå resirkulering av eksos, men det var ingen forskjell.

Er dette 4-takt? Skiftet min sjøl, men det er en stor jobb. mest sannsynlig er det umulig å få av det gamle eksosrøret uten å knuse bunnpannen på motor. Du må altså ha ny bunnpanne samt nytt eksosrør. og pakninger. Og blokken må løftes av for å få dette til. Eksosrøret står skrudd fast inni midten av bunnpannen. De skruene der er jævla rustet og umulig å komme til å få slått opp uten som sagt å ødelegge bunnpannen.

Om du vil gjøre dette sjøl, kjøper du delene fra www.boats.net. Langt under halve prisen.

Lønner seg def. ikke å betale et verksted for jobben.

Gjør du ikke dette sjøl har du en delemotor, intet annet......

På min motor var anodene i blokk og ellers rundt om korrodert vekk og antar at det var derfor eksosen rustet vekk.

Er det en 2-takt er situasjonen en helt annen. Da får andre svare....

Redigert av jerognal (see edit history)

En ting til: På min var hele eksosrøret korrodert vekk. Kun festeplaten igjen av det. Altså ikke noe igjen å "kvikk-fikse"....

Men motoren gikk da fint likevel uten eksosrøret. Hva som evt. er av negative konsekvenser på motor uten røret aner eg ikkje.

Husker eg skiftet også mellomstykket fra bunnpanne til motorblokken. Var korrodert der og.... Husker eg kjøpte deler for 5-6K fra USA.

Motoren gikk definitivt stillere etterpå...

Men effekt-tap hadde eg ikkje før operasjonen. Men det kan jo være tilfeldigheter.....

Dette mellomstykket har vel ingen trykksatte kanaler. Var vel olje-vann-og eksos som ble skilt her om husken er noenlunde....

Men min motor er av forgasser-versjonen og noe eldre enn din. Muligens forskjeller her i konstruksjonen...

Redigert av jerognal (see edit history)

har yamaha begynt å slakke av på kvaliteten?? eller er dette med korrosjon mer utbredt på 4t?? har sett flere småmotorer fra dem nå som bruker galv lignende skruer rundtom. fikk engang uttalt at det var for at disse boltene skulle være med på å bidra til mindre korrosjon rundtom...... rart at gamle yamaha motorer ikke trengte så mye av dette, og mange av dem er fremdeles i bruk..... og jeg som er en gammel yamaha fan!...hmm.

Hadde nesten samme problem på en Evinrude hvor eksoshuset hadde ett hull og en sprekk, jeg finkuttet hullet og festet en tilpasset syrefast stålplate som jeg borret hull i og skrudde fast.
Brukte "eksoshullsparkel" og bandasjerte dette med bandasje for eksosptter / manifoild før jeg finsparklet med kjemisk metal.
Gjorde dette for over to år siden og motoren går som en klokke fortsatt.

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...