Jump to content

Prosjekt Nor Dan Summer Family

Indre

Recommended Posts

Ja , synes det er viktig at det er rent og pent i motorrom. Motoren som skal på plass er mye mindre en den store Cumminsmotoren som var der i fra før. Fordel med litt plass når det skal serves og sjekkes. Får 35-40 cm fra motor til frontvegg.

Min erfaring med 150 hk var at flapsene ikke burde være helt nede, så jeg tro flapsbehovet avtar etterhvert som skuta kommer opp, frem til evt rulling på kjølen. Jeg hadde ikke problemer med det (16,5 knop/ tung motor 650 kg)

Er litt jobb igjen før jeg setter ut, men i løpet av 14 dager skal mye være gjort. Blir og teste båten med de flapsene som er, før jeg tar stilling til modernisering. Samme gjelder propell.

Det som jeg vet til nå som gjenstår av arbeid i motor rommet er: Forlengelse av dieselslange mellom tankene. Når det er gjort , skal motor flyttes bak 20 cm slik at jeg for koblet til cv ledd som står på akslingen. Og justere motor rett.

Bytte + kabel til batteri, må ha en som er lengre. Tilpasse gass og gearwire. Nytt eksos opplegg fra motor til potte. Det er større dimensjon på eksosmanifoil enn potten. Mulig jeg bytter ende på potten hvis det er mulig.

Må også skifte til større dimmensjon på saltvannsinntaket.

Når det er gjort kan vi begynne og koble på plass instrumentene, og da begynner vi og nærme oss prøvetur :-))

Vis du har orginal størrelse på flaps blir det ikke bra dem må forlenges min 100mm også i bredden , med den motoren kommer den garantert til å ri på kjølen fra 16-17 knop , du bør lage side stabilisering finner så kan du du lett masje opp mot 20 knop , min gjør 22,5 knop på max og masjer lett på 17-18 knop da har jeg 3500 omd max er 3900 på min motor, forlengelse av flaps gjorde jeg enkelt med å skru på ekstra plate 100mm lengere ut bak + 100mm i bredden det hjelper mye og stabiliserer båten ved større fart.

Har en 200 hk volvo penta tamd 41P , jeg har en link tidligere i innleggene dine Indre , jeg tror denne motoren du installerer er helt topp , gjør du noen endringer som jeg har gjort blir det veldig mye bedre , min båt var veldig ustødig/vinglete når farten passerte 15knop måtte ballansere skroget med roret hele tiden (gikk på kjølen), etter omgjøringen kjente jeg ikke igjen skroget , ble så mye bedre :-)

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...