Julie III Startet 19.April.2014 Link til dette innlegget Startet 19.April.2014 Skal fylle luft i ekspansjonstanken som står på ferskvannsystemet. Har nippel på toppen, men klistremerket er borte, så aner ikke hvor høyt trykk den skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 En rask gjetting vil være max halvparten av normalt vanntrykk eller kanskje noe mindre. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
sap_2000 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 (redigert) Mener det var 20 psi pre-charge det stod på Jabscotanken min.... Edit: 10 psi var det. http://ec1.images-amazon.com/media/i3d/01/A/30/00/00/0/0000001330.pdf Redigert 19.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SveinHa Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 10psi/0.7bar høres fornuftig ut. Samtlige slike tanker jeg har kjøpt har jeg måttet slippe ut en del luft for at de skulle virke etter hensikten. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Julie III Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Takker for svar! SAP: Min ser veldig forskjellig ut. Det er en rød ståltank "på hodet" med nippel. Men den spiller kanskje ikke noen rolle? SveinHa: Vil det si at det er bedre å legge seg rett under 10psi enn over? Hvordan merker man konsekvens av dette? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Jeg lærer noget nyt hver dag... Hvor ofte skal der luft på denne tank? Efter hver tømning af systemet ? (Jeg har aldrig gjort det ...) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Denne beholderen står med trykk og skal bare fylles ved behov. Hos meg merket jeg at vannpumpen startet nesten med en gang jeg begynte å tappe vann, samt at trykket pulserer mer enn normalt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Jeg ville nok lagt meg under. Du merker det bare på gangen på pumpen, at den går noen sekund etter at krana er stengt. Går pumpen VELDIG kort etter stengt kran er trykket i tanken enten for lavt (tanken står full med vann hele tiden) eller for høyt (tanken fylles ikke med vann i det hele tatt). Samme virkning blir det når du åpner kranen, starter pumpen med en gang er trykket i tanken feil (samme forklaring som over). Normalt vil den holde trykket i MANGE år men merker en symptomer som nevnt over er det kanskje på tide å fylle litt, trykket øker i alle fall ikke med tiden... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Julie III Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Ok, takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 (redigert) Det er start trykket på pumpa som bestemmer ladetrykket i ekspansjonskaret. Ladetrykket skal være 10% under start trykket. Eks start trykk 0,8 bar = ladetrykket 0,7 bar. Da får du størst virkningsgrad på tanken. OBS: Når trykket sjekkes så vær sikker på at tanken er tom for vann, lett å få feil resultat med vann på. Redigert 19.April.2014 av Olsen83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Det er jo derfor den står på hodet fordi man ønsker å ha en god luftlomme der som kan komprimeres. Vann har jo nesten ingen kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Hvis du har ett gammelt kar ja Sail S, men alle båter jeg har sett hvor det er ekspansjonskar er det membran kar. Dvs at man har en gummipose inne i karet, den kjennes ut som blæra i en fotball. Siden det er denne man fyller luft i og den er tett kan karet egentlig monteres i alle vinkler man vil. Er det kar uten membran må man ha ca 5x volumet på karet for og få samme effekten som ett med membran. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Skal forresten trykket i ekspansjonstanken måles med eller uten vann og trykk i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Uten vann og trykkløst, men du må vite start trykket på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Alltid noe nytt å lære Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.