Breezita Startet 19.April.2014 Del på Facebook Startet 19.April.2014 (redigert) Oppdaget i dag at startbatteriet ikke lades pga fullt oppladet forbruksbatteri... Her er oppsettet: En forbruksbank med 2 vanlige blybatterier som lades via solcelle og dynamo. Et startbatteri AGM type som lades via dynamo. Disse er koplet til en batteri-isolator med en kabel inn fra dynamo og to ut - en til forbruk og en til start. Jeg skulle måle lading til startbatteriet, da jeg oppdaget at det ikke fikk lading. Forbruksbatteriene er fulladet hele tiden pga solcellene, og på batteri-isolatoren på forbruksiden sitter det en liten kabel som går via en sikring til dynamoen. Jeg regner med at dette er en slags føler. Denne følte vel at batteriet var fullt og ga beskjed til dynamoen at den ikke trengte å lade med det resultat at startbatteriet ikke fikk lading. Jeg flyttet over den lille føler-kabelen til startsiden på batter-isolatoren - og vips - fikk startbatteriet lading. Men, dynamoen lader også forbruksbatteriene som jo er fulle. Dette kan vel ikke være bra? Redigert 19.April.2014 av Breezita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Sail S Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Jeg regner med at det du har er en diodeskiller. Jeg ville koblet føleren til denne så gir dynamoen strøm hvis spenningen totalt sett tilsier det på en av sidene. Hvis du har gode kabler til batteriene vil spenningsfallet uansett være minimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Har sjekket litt på forumet. Det er senseledningen som satt på forbruk (som målte 14,4 V pga lading fra solcelle) som altså forhindret lading til start. Senseledningen flyttet jeg til start, men hva med overlading av forbruk? Vil det skje eller vil regulatoren i dynamoen forhindre dette? Kanskje sette på et rele til forbruk som bryter ved fullt batteri? Forbruk og start sitter på skillediode (en sak med kjøleribber) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Breezita Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Takk for svar Sail S. Batterisolatoren har tre punkter, en fra dynamo, en til forbruk og en til start. Mener du å sette senseledning på punktet fra dynamo? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
taunus Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Jeg har en annen løsning. Jeg har egentlig det samme som deg, men med et annet oppsett. Jeg lar dynamoen og solcella gå direkte til forbruksbank. Deretter går en kabel fra forbruksbank til ladefordeleren og til startbatteriet. Da får startbatteriet alltid 0,8 volt mindre enn forbruksbanken. Uansett om det er solcelle eller dynamo som gjør jobben. Senseledning sitter da på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Takk for svar Sail S. Batterisolatoren har tre punkter, en fra dynamo, en til forbruk og en til start. Mener du å sette senseledning på punktet fra dynamo? Ja, det var det jeg mente. Du kan jo også måle spenningen på batteriet kontra dette punktet å se om det er noe forskjell. Den er neppe stor. Den varianten Taunus bruker går kanskje også, men da ville jeg sjekket koblingsskjemaet for skilledioden din for hvis den ikke virker optimalt kan du fort gi batteriene kortere levetid. Du bør ha 14,2-14,4 volt inn på batteriene. Kan være spenningsregulatoren din er justerbar slik at du får det hele til å balansere bra hvis punktet på skillediodene gjør at den blir lavere. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Snakk med Jørg Becker , så får du fasiten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Pælm ut diodene. Sett inn et spenningstyrt rele. Da blir det korrekt enten du lader fra sol, motor eller land. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 I og med at du har agm batteri til start, er det genialt å senke spenningen over dette. Og du vil få en vedlikeholdspenning der på rundt 13,6 volt. Det liker agm batteriet ditt. Jeg mener også at du får dette fullt nok. Og på denne måten vil du ha høyere påtrykt spenning til servicebatteriene og dertil mer ladestrøm denne veien. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Men kan forbruksbanken blir overladet? eller vil regulatoren på dynamoen ta seg av dette? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
index Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Så lenge ladespenningen ikke overstiger 14,4 volt så burde det gå helt greit. Litt rart at startbatteriet tømmes da, dette trenger jo minimalt med lading i forhold til forbruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Breezita Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 (redigert) Start står parallellkoplet med batteriet til baugthruster, så derfor er det viktig at disse to blir ladet godt. Forbruk får også lading fra solcelle og siden dette var stort sett fullt ga senseledningen beskjed om ikke å gi mer enn 12,7 V som ble til 12,3 ved startbatteriet. Når har jeg altså flyttet senseledningen til start og dynamoen gir god lading til start og baugthruster, men også like mye til forbruk. Det jeg lurer på er om forbruk kan bli overladet med fare for knallgass? Redigert 20.April.2014 av Breezita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
index Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Hvilken spenning har du inn på forbruksbanken med det nye oppsettet da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cosmo Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Sett inn en pro split r. Ring Jørg Becker. Gjør det skikkelig med en gang. Du setter ladingen på splitten og denne fordeler ladingen dit den trengs. Batteriene blir prioritert etter start, forbruk og baugpropell. Sett den sorte kabelen fra baugpropell batteriet til blokka på motoren og den andre på splitten. Da slipper du krypstrømmer mellom batteriene. Strømmen går kun mot batteriene og det blir skilt med dioder. Meget godt fornøyd med denne boksen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 21.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2014 Index: Etter at jeg flyttet over senseledningen til startsiden på skilledioden måler jeg 14,1 V på både start og forbruk ved 1500 omdr. Sjekket forbruksbanken før oppstart av motor, målte da 13,8 som vel betyr at batteriene er fulladet. Er det da skadelig med 14,1 fra dynamoen? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
taunus Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Hvis du har 14,1 på batteriene er det fint. Det er ikke for høyt. Men det hadde vært fint om du visste hvor mye strøm som går. Spenningen stiger etterhvert som batteriene blir fulle. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 14,1 går helt greit, ideelt sett burde du vel egentlig hatt noen tideler til også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Breezita Svart 21.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2014 Takk for fine innspill! Da satser jeg på at det går greit med det oppsettet jeg har. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Joerg Becker Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 (redigert) Så denne tråden her først nå.Breezita.Ang. overlading av bly-syrebatteriene er dette vanligvis ikke noe problem.Selv om du kjører med "normal" lading pleier ikke vanlig bly-syre å slite med det.For å få en definisjon av "vanlig" betyr det flest at spenningen holdes nedenfor kokepunktet (ofte 14,4V ved 20°C, men du må sjekke databladet til batteriene som -du- eier).Det først og fremst for å unngå unødvendig gassing, er det lokkete batterier som ikke kan påfylles med (destillert) vann da også for å unngå at den tørker ut. Omvendt er du nødt å sjekke ladesituasjonen ellers.Batterier (uansett hvilken type) må utjevninglades med passe forhold til bruksmønsteret for å holde sulfateringen i sjakk.Start- og baugbatterier blir sjelden utladet slik at den havner i syklisk drift (mer enn ca. 7%), derfor holder det der med utjevning av og til. Forbruksbatterier utlades regelmessig med mer enn 7%, derfor må den få mer stell og utjevenes regelmessig.Har man ikke landlader da er det glupt å tenke litt på dynamostyringen.Du med dine 14,1v ligger konstant for lav = batterier sulfaterer = blikk på landstrømlader/ekstern regulator. AGM startbatteriet.Det ble antydet allerede, det kan være lurt å redusere denne spenningen -kraftig-.En skillediode kan være løsningen (med spenningsfall og alle uttak koblet parallelt slik at den takler også utjevningsstrøm som kan flyte til starter og baugtruster).Så trengs det (igjen) bare utjevningslading av og til. PSR som sies her er ikke løsningen når man har stor forbruksbank og også AGM på start.Mange meninger, mange ideer, men poenget er at PSR ikke regulerer men tvert i mot ordner at det ikke finnes spenningstap over den.Derfor havner hver mV som kommer fra dynamoen også på startbatteriet.Bare med den (viktige) forskjellen at det ikke finnes den berømte halvledereffekt fra et skillediode, som adderer spenningsfall fra et uttak med til andre uttaket uten belastning. AGM på start er forresten etter min ringe oppfåtning bare greit når man ikke har behov for kraftig lading på forbruk.Dvs. det blir ikke noe problem hvis motoren likevel går bare 1 - 2 timer hver dag OG det ikke finnes økt ladespenning og strøm fra dynamo.Kort sagt: kort ladetid med forholdsvis lav spenning er heller ikke noe problem for AGM. Du, Breezita, forteller om at du har flyttet en kabel og med det også at det fantes lading på start eller ikke. Dette tyder ikke på skillediode, men på et relé. Vær meget obs at du ikke tar kontakten mellom dynamo og et batteri i det hele tatt, er du uheldig da kan du drepe dynamoen med slik eksperimentering. Derfor til deg og alle andre: Gjør helst først sikker hva du har, deretter kan du spørre hva du må gjøre, så sant du ikke allerede vet.Å eksperimentere er derimot fullstendig feil siden dioder kan dø raskere enn du kan tenke "ooobs..." Jørg Redigert 13.Mai.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.