trondern90 Startet 19.April.2014 Link til dette innlegget Startet 19.April.2014 Hei. Er ny her inne men tenkte og prøve meg:). Jeg og en kamerat fikk en sjark her om dagen.Plast belakt tre båt. Med en Marna M1 disel med vribar propell. Men hører så mye rart om plastbelakt tre båt. Så nå har jeg vert å sett på en Selssbaksnekke på 22fot. Men den står med defekt 2sylindret sabb disel og fast propell. Det jeg lurte på om det var en mulighet for og flytte Marna diselen ombord i selssbakksnekken?. Er det mye jobb?. Tenker mest på det med propell. Eller er det noen som vet av en 2 sylindret sabb disel til salgs?. Takker stort for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
trondern90 Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Sabben fungerer vel mest vanlig med vribar propell den og? Har faktisk et ganske så genialt system. Så jeg ville i tilfelle flytta ikka bare Marnaen men også drivlinje og propell over i den nye båten, evt kopla marnaens aksling og propell på Sabben. Sitér dette innlegget Link to post
trondern90 Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Legger ved noen bilder av Sjarken. Bilder av båt jeg vurderer og kjøpe har jeg ikke. Her er bilder fra vi fikk båten og tok den i land. Hadde vel stått lagret på land i ca 1,5år båten. Har ligget på sjøen i 14dager nå. Så båten er tett. Sitér dette innlegget Link to post
trondern90 Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Takker for svar Nero. Hva må jeg gjøre for og få Marna motoren ombord i ny båt?. Me tanke på at det er fast propell på Selsbakk snekka og gammel motor ombord i den var Sabb. Det jeg lurer på om det er mye jobb?. Vist det er det. Blir det ikke handlet Selsbakk. Så lenge jeg ikke finner samme motor som sto ombord fra før :) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 "Hvor mye arbeid" er temmelig subjektivt, men du må ta høyde for at motorene er ulike i størrelse, dvs avstand mellom fundamentfester er ulike, senterhøyden er ulik, aksellengden må du regne med å tilpasse. Eksosrør må gjøres om, osv, osv .... Hvis du ønsker å skifte motor, men beholde samme propell så må du iallefall sikre deg at begge har samme rotasjonsretning Alt i alt vil dere nok erfare at det kan bli både kostbart og tidkrevende å få noe gratis Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
trondern90 Svart 19.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Takk for svar :) det jeg regnet med. Blir vel fort mye jobbo og bygge om.Så får vel se om jeg finner en 2sylindret Sabb tilsalgs og sette inn i Selsbakk. Slik som var før. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Jeg er enig med Poseidon. Hvis du vil ha en mer konkret vurdering, send en IM til Index, han er mine helter på BP, han kan masse om båt, og mye mer enn meg. Fundamenter er jobb å mekke om, men ikke umulig. Det som etter min erfaring er det vanskeligste er å få samsvar mellom senterhøyde og hylseåpning i akterstevn, det er ofte så trangt og vrient bak der, og skal du så lage et nytt hull som delvis overlapper med det gamle og det er litt dårig treverk, ja da har du noen verkedager foran deg…. Hvis du har ei tett og grei snekke med en Marna som fungerer, hviorfor ikke bruke den? Marnaen er også kurant å skaffe deler til. Sitér dette innlegget Link to post
trondern90 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Takk for svar Nero! Bra å snakke med folk som kan dette. Selsbakk snekka er glassfiber båt. Å sjarken er glassfibret trebåt :). Men men blir vel og bruke sjarken i sommer. Fikse litt på den og ta den i bruk. Har ikke Startet Marna Diselen ombord den enda. Men blir vel og prøve. Hat testet om det er kompresjon på den så. Men trenger noe repp, da det er et stykke råte øverst ved rekka :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Sjarken kan holde i mange år ennå den! Kjøp deg heller en brukt Sabb til den andre, eller fiks den du har. Dette er enkle og greie motorer som varer nesten evig. Hvilken Sabb står det i den? 2H, 2G eller2J? Redigert 20.April.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trondern90 Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Takk for det :). Tror jeg satser på den til og starte med. Tror det er en 2g sabb. Men er ikke helt sikker. Har ikke noe problem med å skru jeg. Men det er striper i veiv etter dekfekt rådelager og topp er defekt på den. Legger ved et bilde av Marna motoren. Noen som kjenner til disse motorene da?. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Veiven kan slipes, og lagre i overdim installeres. Toppen er det kanskje litt verre med, men en brukt burde kunne la seg skaffe. Eller kanskje en hel motor? Pleier å være noen av disse på markedet i blant, til greie priser... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.