Jump to content

Marna m1 fra vribar til fast propell sabb. Trenger tips.

trondern90

Recommended Posts

Hei. Er ny her inne men tenkte og prøve meg:). Jeg og en kamerat fikk en sjark her om dagen.Plast belakt tre båt. Med en Marna M1 disel med vribar propell. Men hører så mye rart om plastbelakt tre båt. Så nå har jeg vert å sett på en Selssbaksnekke på 22fot. Men den står med defekt 2sylindret sabb disel og fast propell. Det jeg lurte på om det var en mulighet for og flytte Marna diselen ombord i selssbakksnekken?. Er det mye jobb?. Tenker mest på det med propell. Eller er det noen som vet av en 2 sylindret sabb disel til salgs?. Takker stort for svar :)

Takker for svar Nero. Hva må jeg gjøre for og få Marna motoren ombord i ny båt?. Me tanke på at det er fast propell på Selsbakk snekka og gammel motor ombord i den var Sabb. Det jeg lurer på om det er mye jobb?. Vist det er det. Blir det ikke handlet Selsbakk. Så lenge jeg ikke finner samme motor som sto ombord fra før :)

"Hvor mye arbeid" er temmelig subjektivt, men du må ta høyde for at motorene er ulike i størrelse, dvs avstand mellom fundamentfester er ulike, senterhøyden er ulik, aksellengden må du regne med å tilpasse. Eksosrør må gjøres om, osv, osv ....

Hvis du ønsker å skifte motor, men beholde samme propell så må du iallefall sikre deg at begge har samme rotasjonsretning :confused:

Alt i alt vil dere nok erfare at det kan bli både kostbart og tidkrevende å få noe gratis :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg er enig med Poseidon. Hvis du vil ha en mer konkret vurdering, send en IM til Index, han er mine helter på BP, han kan masse om båt, og mye mer enn meg.

Fundamenter er jobb å mekke om, men ikke umulig. Det som etter min erfaring er det vanskeligste er å få samsvar mellom senterhøyde og hylseåpning i akterstevn, det er ofte så trangt og vrient bak der, og skal du så lage et nytt hull som delvis overlapper med det gamle og det er litt dårig treverk, ja da har du noen verkedager foran deg….

Hvis du har ei tett og grei snekke med en Marna som fungerer, hviorfor ikke bruke den? Marnaen er også kurant å skaffe deler til.

Takk for svar Nero! Bra å snakke med folk som kan dette. Selsbakk snekka er glassfiber båt. Å sjarken er glassfibret trebåt :). Men men blir vel og bruke sjarken i sommer. Fikse litt på den og ta den i bruk. Har ikke Startet Marna Diselen ombord den enda. Men blir vel og prøve. Hat testet om det er kompresjon på den så. Men trenger noe repp, da det er et stykke råte øverst ved rekka :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...