Jump to content

Droppe kranbil, og heller sjøsette selv!

castman

Recommended Posts

Hei.

Har en Sunseeker Montrey 27 fots som har en egenvekt på cirka 3 tonn tror jeg.

Isteden for å hyre inn dyr kranbil ved sjøsetting og ved opptak lurer jeg på om å ta denne jobben selv. Dumper den ut på henger og tar den opp med hengeren ved hjelp av vinsj.

Har en traktor med overgang til vanlig tilhengerkule som enkelt kan trekke 3.5tonn. Evt så kan jeg bruke traktorkroken hvis det skulle være nødvendig.

Noen som har erfaring med dette selv? Fungerer det bra? Tror kanskje det viktigste vil være å ha riktig lengde på henger draget forhold til vinkelen på slippen. Hengeren får gå uti vannet, men helst slippe at traktoren treffer vannet.

Lurer på å kjøpe ny båthenger/opplagshenger. Men hvilken bør jeg kjøpe?

Takker for alle svar :)

Takk for svar.

Har tilgang til kran, men ser ikke nødvendigheten når jeg kan gjøre det selv. Bor i Vestfold så er liten forskjell på flo og fjære her.

At det blir for bratt er vel ikke noe problem egentlig. Traktoren veier 7,5 tonn så blir relativt tung iforhold til båten.

Så lenge jeg får hengeren langt nok ut slik båten løsner fra hengeren så bør det gå greit dette?

Andre som har erfaringer?

Hei

Største jeg selv har tatt opp på denne måten er 24 fot snekke, da måtte traktoren utti til midt på bakhjulene :lol: For større båter enn det, er bruk av flo og fjære den vanlige måten å gjøre det på her lenger nord i landet.

Men, amerikanerene har jo gjort dette med store båter og sjøsetting fra henger til rene vitenskapen. Anbefaler et søk på youtube, der kan du finne masse tips til hvordan dette kan fungere. Du kan jo f.eks starte her: https://www.youtube.com/watch?v=Ajrwuv7aCLw

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Takk for alle svar folkens.

Så lenge traktoren får feste tror jeg ikke det vil være noe problem siden den veier dobbelt så mye som båt og henger. Men tar det selvfølgelig pent og rolig.

Kikker litt rundt på hengere. Helst opplagshengere siden disse er rimeligere pga dem ikke har bremser og annet nødvendig tilbehør.

Sett litt på disse:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47653600

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47653435

Ikke gratis for opplagshengere heller nei. Noen som erfaring med disse? Evt andre opplagshengere jeg burde vurdere?

På min tidligere arbeidsplass kom der en kar med en flunkny vectra og like flunkny båt på henger.. Han hadde fått lov av sjefen å bruke slippen påsto han. Vi sjøsatte Mob-båtene vi bygde der med truck som vi hadde festa i vinsj på land. Karen begynte å rygge ned slippen.. etter maaange advarsler om for bratt,forhjulsdrift... fjøre sjø.. sleipt.. osv.. Der var heldigvis en av tilskuerene som insisterte på att ungen på knappe året skulle taest utav barnesetet.. bilen,båten å heile herligheita forsvant rett på fjorden! :) Merkelig å se hvorden elektronikk fungerer i sjøvann! Viskere,lys,sentrallås,takluke osv. laga en fin sermoni før ekvipasjen gikk ned.. :) Han hadde heller ingen avtale om å låne slippen. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...