castman Startet 20.April.2014 Link til dette innlegget Startet 20.April.2014 Hei. Har en Sunseeker Montrey 27 fots som har en egenvekt på cirka 3 tonn tror jeg. Isteden for å hyre inn dyr kranbil ved sjøsetting og ved opptak lurer jeg på om å ta denne jobben selv. Dumper den ut på henger og tar den opp med hengeren ved hjelp av vinsj. Har en traktor med overgang til vanlig tilhengerkule som enkelt kan trekke 3.5tonn. Evt så kan jeg bruke traktorkroken hvis det skulle være nødvendig. Noen som har erfaring med dette selv? Fungerer det bra? Tror kanskje det viktigste vil være å ha riktig lengde på henger draget forhold til vinkelen på slippen. Hengeren får gå uti vannet, men helst slippe at traktoren treffer vannet. Lurer på å kjøpe ny båthenger/opplagshenger. Men hvilken bør jeg kjøpe? Takker for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Er vell ikke noe problem dette men pass på så det ikke er for bratt ned slippen og at det er flo sjø. Vilken henger som er best det vet jeg ikke så der må du spørre de som selger slikt. Sitér dette innlegget Link to post
NorWolf Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Mange uten tilgang til kran gjør nok det selv. Har du ikke den riktige vinkelen kan du bruke flo og fjære til hjelp. Kjøre den ut på fjære og la flosjøen løfte den av. Sitér dette innlegget Link to post
castman Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Takk for svar. Har tilgang til kran, men ser ikke nødvendigheten når jeg kan gjøre det selv. Bor i Vestfold så er liten forskjell på flo og fjære her. At det blir for bratt er vel ikke noe problem egentlig. Traktoren veier 7,5 tonn så blir relativt tung iforhold til båten. Så lenge jeg får hengeren langt nok ut slik båten løsner fra hengeren så bør det gå greit dette? Andre som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Hei Største jeg selv har tatt opp på denne måten er 24 fot snekke, da måtte traktoren utti til midt på bakhjulene For større båter enn det, er bruk av flo og fjære den vanlige måten å gjøre det på her lenger nord i landet. Men, amerikanerene har jo gjort dette med store båter og sjøsetting fra henger til rene vitenskapen. Anbefaler et søk på youtube, der kan du finne masse tips til hvordan dette kan fungere. Du kan jo f.eks starte her: https://www.youtube.com/watch?v=Ajrwuv7aCLw Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Kallethekid Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Jeg vil anbefalle Svela opplagsvogner. Finnes både med vinsj og rullehjul og med justerbare trekkosser. Lages i Fredrikstad. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Så på en som skulle sjøsette en snekke med en Fendt traktor, 4-hjulstrekk. Traktoren skled, slik at han sjøsatte båt, henger og traktor. Skulle også spare noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Bare det ikkje blir sånn så, denne ble forsøkt stjålet, men de slet litt med å komme seg avgårde!!!: Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
JørgenL Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Jeg har sjøsatt drøye 3 tonn med både BMW 520, vw transporter og vw caddy. Det funker helt fint, finn en slipp som ikke er for bratt bare og ta det rolig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Sjøsatte og tok opp selv en Saga 27 jeg hadde, gikk fint å gjøre det med traktor. Dette var i ferskvann så en trengte ikke å være redd for at hengeren (hjullagene) rusta opp. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
sigmundh Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Vi holder til i kanfritt landskap. De aller fleste har har hengere som benyttes til både sjøsetting og opptak. Dette er problemfritt med litt trening, tilhengere som passer båtene og en traktor som orker jobben, ihvertfall når du skal opp. Redigert 20.April.2014 av sigmundh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
castman Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Takk for alle svar folkens. Så lenge traktoren får feste tror jeg ikke det vil være noe problem siden den veier dobbelt så mye som båt og henger. Men tar det selvfølgelig pent og rolig. Kikker litt rundt på hengere. Helst opplagshengere siden disse er rimeligere pga dem ikke har bremser og annet nødvendig tilbehør. Sett litt på disse: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47653600 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47653435 Ikke gratis for opplagshengere heller nei. Noen som erfaring med disse? Evt andre opplagshengere jeg burde vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 På min tidligere arbeidsplass kom der en kar med en flunkny vectra og like flunkny båt på henger.. Han hadde fått lov av sjefen å bruke slippen påsto han. Vi sjøsatte Mob-båtene vi bygde der med truck som vi hadde festa i vinsj på land. Karen begynte å rygge ned slippen.. etter maaange advarsler om for bratt,forhjulsdrift... fjøre sjø.. sleipt.. osv.. Der var heldigvis en av tilskuerene som insisterte på att ungen på knappe året skulle taest utav barnesetet.. bilen,båten å heile herligheita forsvant rett på fjorden! :) Merkelig å se hvorden elektronikk fungerer i sjøvann! Viskere,lys,sentrallås,takluke osv. laga en fin sermoni før ekvipasjen gikk ned.. :) Han hadde heller ingen avtale om å låne slippen. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.