ehrnst Startet 20.April.2014 Del på Facebook Startet 20.April.2014 Hei. I vår relativt nyinkjøpte og lite utforskede windy 23 har vi lokaliser septik og vanntank. Tenkte teste toalettet, men pumpen på dette står dønn fast. Forrige eier har ikke brukt det i sitt eie. Jeg var av den forståelse at det blir brukt ferskvann til spyling, men når jeg tittet på opplegget så finner jeg en kuleventil helt foran i baugen, denne ser ut til å lede fram til toalettet, videre derfra ser det ut til å gå til septiktank en. Er det sånn at det trekkes saltvann inn i toalettet når man skyller? Kanskje noen kan forklare meg hele opplegget :) Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Windy 23 er en nydelig båt med flotte kjøreegenskaper. Den kommer du til å kose deg med. Selv har jeg kjørt en del 7800 FC, som var etterkommeren til din. Normalt er det en skroggjennomføring og slange til toalettet slik at du spyler med sjøvann. Det er nok denne kuleventilen du beskriver. De fleste pumpetoalettene har en vender slik at du både pumper vann inn og spyler samtidig som du pumper spylevannet over i septiken når venderen står ene veien. Når den står andre veien pumper du ut vannet av toalettet uten at du spyler nytt vann inn. Hvis pumpa har satt seg etter ikke å ha vært brukt på lenge, så vil jeg tro at du kan få smurt den opp igjen. Den er ganske uproblematisk å skru på, men husk å stenge sjøvannsinntaket før du tar av noen slanger. Fra septiktanken har du en slange ut til en skroggjennomføring med kuleventil. De fleste båter har en tømmepumpe på den slangen, men noen har også opplegg med fritt fall og plassering slik at tanken tømmes av det suget som oppstår under båten når den er i fart. Jeg tipper du har en manuell tømmepumpe i din. Den får du ikke til å bruke før du åpner bunnventilen. Er den lukket, så bare trykker det i mot. Jeg anbefaler at du alltid har skroggjennomføringen for septik stengt, og bare åpner når du skal tømme tanken. Inntaksventilen bør du stenge når båten ikke er i bruk. Men husk å åpne alle skroggjennomføringer før båten løftes på land om høsten, slik at det ikke dannes seg isplugger der om vinteren. De kan skade kranene, og forårsake lekkasjer. For å unngå lukt i septiken anbefaler jeg at du fyller litt sanitærveske i toalettet og spyler over i septiktanken etter at du har tømt den. En kvart flaske bør være nok. Skulle du allikevel få lukt, så må du nok til med skylling av tanken. Hvis den har samme plasseringen som på 7800, så mener jeg å huske at det er lett å komme til et inspeksjonslokk på tanken, og da er det også greit med rengjøringen. Ellers er det en fordel med lettoppløselig toalettpapir, og for all del ellers ikke noe annet opp i toalettet en det som kommer ut av kroppen din. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Takk for informerende svar! Du har helt rett i at det er manuell lensepumpe til septik. Kuleventilen på denne satt bom fast, men løsnet med noen slag. Usikker på om den var åpen eller stengt, sannsynligvis åpen. Inntaket, som det nå trolig er virket fint. Kan jeg prøve toalettet når båten er på land ved å holde vannslangen inntil gjennomføring i baugen, eller blir det bare rot? Septiktank en fant jeg under sofaen bak. Heldigvis tom Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 20.April.2014 Del på Facebook Svart 20.April.2014 Kuleventiler er vanligvis åpne når håndtaket peker samme retning som slangen. Du kan godt prøve å sette vannslangen inn i inntaket og prøve å pumpe, du får ikke gjort noe galt i alle fall. Problemet blir nok at hvis du ikke får det tett slik at det blir vakuum i slangen når du pumper, så vil nok ikke pumpa dra. Du kan gjerne tømme litt vann i toalettskåla og prøve å pumpe det ut. Men står pumpa fast, så ville jeg nok prøvd å få den til å virke først. Får du den i gang, så kan du prøve litt matolje i skåla. Det vil smøre pumpa uten å ødelegge noe. Jeg tror nok jeg ville prøvd å skru av pumpa og smøre litt fremfor å røske til av alle krefter. Nå koster ikke repsett eller komplett pumpe all verden, men hvis toalettet er av typen RM69, så kan det være litt vanskelig å få reservedeler for tiden. De fleste båtutstyrsforretningene pleier ellers å ha delene du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 20.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2014 Takk for svar. Er biltema porselen i denne. Ser ubrukt ut... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.