ter-av Startet 20.April.2014 Link til dette innlegget Startet 20.April.2014 Kjære båtfolk - vil dere være med på en ordrik utfordring? Jeg lever av ord, Jeg beskrev nylig, etter fattig evne, "Det båtefulle folket" i en artikkel i Aftenposten. Men jeg vil gjerne ha dere med på å gå dypere i hva som egentlig driver oss båtfolk. Hva er det vi opplever, på godt og ondt, som er så spesielt at vi uke etter uke, år etter år, kaster loss og nyter livet i og med båt? Jeg vil ha dere med på å sette ord på det. Det kan virke så enkelt, men det er ikke det. Det er vanskelig å finne ordene som beskriver pasjonen vår! Tenk litt over det, og prøv noen ord og formuleringer. Det bør kunne bli en ordrik og leseverdig tråd gjennom sommeren. Legg lista lavt. Det er ikke poesi vi er ute etter :) Jeg gleder meg til å se hva vi sammen kan komme opp med. Ta tastaturet fatt! PS. Jeg setter stor pris på at mange av dere, både på bryggekanten, pr. epost og her i forumet har etterlyst spalten "Bølgeblikk" som jeg gjennom fem år hadde i Båtmagasinet. I anledning akkurat denne utfordringen finner dere et "Bølgeblikk" om å lete etter ord på bloggen vår, MorMajor-bloggen. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Geir Hel Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Speilblank sjø gir ro for sjela Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Chilli Solbris Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Tja, hva driver oss til havs. Kanskje den roen det gir i sjela å sitte på akterdekket og se sjøen farges rød når solen synker ned i horisonten. Når du vet at du vil bli duvet sakte i søvn. Når du vet at akkurat da, i noen sekunder er livet bare godt. For noen er det nok det stikk motsatte, kicket av adrenalin som pumper gjennom kroppen når du har utfordret værgudene akkurat litt for mye, og lirker en knirkende skute over bølgetoppene og ser ned i en dal av bare sjø. For min del er det freden og roen, lukta og mønstrene som aldri er lik. Sjelefreden, sommer som vinter. Og folka, alle folka som er hyggelig og hjelpsomme og trivelig å prate med. Jada, noen folk er som Odd Børretzens måker, men de er så herlig få! Og den dagen jeg har behov for å gå fortere enn 8 knop mønstrer jeg av. Gleder meg til å se dere der ute! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dennrick Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Vi skaper minner for livet Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
S/Y Emma Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Sjøen er et eget samfunn, med andre regler og normer enn på landjorda. Som herre over egen båt er står man fritt til å reise hvor man vil og gjøre hva man vil. Og komme seg litt vekk fra hverdagens plikter og rutiner. På anker en stille helg med mobilen avskrudd, er man så fri som man kan bli. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Christensen Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Etter uker og måneder med tempo i hundre så er det balsam for sjela å kaste loss og gli svakt brummende gjennom sjøen i 8 knop! Alle hilser på sjøen, de aller fleste tar imot en tamp når en båt kommer for å legge til. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Øya Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Friheten til velge egne mål. Og så ankerdrammen i sola når man er kommet frem. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
VannTro Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 (redigert) Tater-liv ! Man flytter seg dit man føler for med "huset på ryggen", vil man være sosial finnes mulighetene i gjestehavn, vil man ha fred å ro finnes et øyrike som mangler sidestykke. Det er vel også en viss mulighet for at mennesket en gang kom fra havet og tiltrekningskraften til vann enda ligger i genene. Bare se på et barn med tilgang til vannkanten. Det er til og med slik tror jeg, at jo lavere ripa er jo mer "vannfølelse" får man og opplevelsen blir derav enda bedre. Å sitte på en badeplattform med bena i vannet er vel det optimale Redigert 21.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ter-av Svart 22.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 "For min del er det freden og roen, lukta og mønstrene som aldri er lik. Sjelefreden, sommer som vinter." "Balsam" "Friheten" "Ligger i genene" Mange uttrykk å være enig i hos skribentene her. Mener jeg så navnet "Blå resept" på en båt en gang. Meget dekkende :) //MorMajor Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Ben Sin Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Enkelt: F R I F R I H E T F R I G j O R T fra "alt det andre". Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Når jeg står ved kysten og nyter synet av havet, får jeg følelsen av å ha hele folket i ryggen! Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Når båten siger ut av havn, setter kurs mot et mål, tømmes hodet for alt annet enn ro og det som skal til for å føre båten trygt til målet.. Kroppen slapper av og lades til neste oppgave livet byr på Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Arvid_A Svart 22.April.2014 Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Båtsommer. Sola skinner. Sjøen ligger blikkstille i havna. Termometeret viser 24 dirrende varmegrader. Vanntanken er fylt opp og sjekkpunktene under dørken unnagjort. Mat- og drikkevarer er stuet inn på plass. Svetten perler på pannen. Kalesjen er åpnet og T-skjorta dras av. Motoren startes og kjølevannet ”hostes ut” slik det skal. Fortøyningene løsnes og vi bakker pent og rolig ut av båsen. Kursen legges ut fjorden, med sola rett i baugen og den svalende fartsvinden gjennom cockpiten. Vi har idéer om mulige nattehavner, men nyter den ”taterfriheten” det gir å tusle av sted uten fast mål. Der! Der har vi ikke vært på et par år! Der legger vi oss! Det klinger i bergkiler. Sidelengs fortøyning ved berghylla. Det er faktisk lunsjtid, anker-akevitten får følge av mørkt rugbrød, sild og en iskald pils. Glitrende sjø, stille sommer, god mat og drikke, fred og ro. Toppen av sommernytelse! Nei, se der kommer det sannelig en båt til sigende! Ut på berget og ta imot tampen. Men dere har vi da møtt før? Ja-visst! Der var det! For to år siden? Hyggelig gjensyn markeres med en ankerdram! Trivelig grillkveld på solvarmt svaberg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.