proxit Startet 20.April.2014 Link til dette innlegget Startet 20.April.2014 Jeg har muligens skaffet meg ett restureringsobjekt, men fikk vite i dag at det er fukt mellom inner og ytre skrog. Han sa at det var en luke som har stått åpen og det er nok grunnen. Det er skum mellom inner og ytre lag, men jeg forstår ikke hva han mente med "skum". Er dette normalt, og hvis dette skummet er blitt gjennomvåt, er dette komplisert å ordne? Dette blir mitt første store total renovering av en båt. Jeg trodde jeg hadde god tid, men da jeg ikke har vært borti denne problemstillingen ble jeg litt nærvøs. Båten har stått uten presenning i vinter, og det kan komme mange liter inn i løpet av vinteren. Noen tips eller erfaringer som jeg kan få bruk for før jeg må hente den? Det er en 16 fots eldre båt, men usikker på merket. Har ikke sett båten selv enda, bare vi bilder på mail. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Hvis det er fukt i skummet mellom inner og ytterskrog så må alt dette tørkes, enkleste måte å gjøre dette på er å dele båten. Ta ut alt skummet, tørke og gjøre rent.... Fullstendig overkommelig, men en del arbeid..... For egen del så hadde jeg vært skeptisk, men dog avhengig av pris og generell tilstand. Bilder er alltid bra for å bedre tips. Sitér dette innlegget Link to post
proxit Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 (redigert) Takk for raskt svar. Du mener at jeg må kutte opp båten, for å så ta av den indre delen? Så må hver del stå fra hverandre før jeg heiser den indre delen på plass? Det blir vel en del ekstra jobb da. Har aldri gjort dette, så da må jeg nesten forhøre meg hvordan jeg skal montere båten sammen igjen. En kan vel ikke bare ligge noen lag med glassfiberstrie over skjøten? Ett bilde av båten https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54427/41_1026786413_xl.jpg Redigert 20.April.2014 av proxit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Det er en stor jobb ja. Hvor mye skal han ha for denne båten og følger det motor med ? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Finn først og fremst ut hvordan skum dette er. Det benyttes normalt skum med 100% tette celler til båt. Om det er tilfelle er det bar å bore hull på laveste punkt og montere en dreneringsplugg for eventuelt senere bruk(og for å tette hullet). Om det er skum som er sprøytet inn i ettertid kan det være av byggskum kvalitet og den fungerer som en svamp med 60-70 % tette celler. Er det denne typen skum ville jeg styrt unna. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
proxit Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Han ville bare bli kvitt den, så 4000 og jeg fikk med en 80 mariner som var gammel, men fungerte i fjord. Eg får no ta turen å sjekke ut båten uansett. Hvis motoren fungerer, så kan nok eg legge ut de 4000 ;) Men håper ikke eg må begynne med å sprette båten. Hvordan kan jeg enklest finne ut hvilke type skum det er? Jeg må vel skjære hull i skroget? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Spør om det er originalt eller etterfylt. Er det originalt er det mest sannsynlig et skum med tette celler og trekker ikke vann(typisk mindre enn 2%). Er det fylt i ettertid er det nesten garantert byggskum da de tette skummene gjerne er 2-komponente som må kjøpes på tankbil :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
proxit Svart 20.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Fantastisk :) Ringer ham i morgen før jeg eventuelt reiser å henter den ;) Har 1 måned fri nå så da har jeg ett flott prosjekt foran meg.Alt skal ut, og nytt skal inn. Må nok få en skreddersydd kalesje, og det blir nok det dyreste. Ble litt mindre engstelig, men vi får se i morgen. Tusen takk igjen for svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 originalt skum er ikke nødvendigvis tett i cellene etter å fått mye juling over tid. et tips er jo å få veid båten , er den skikkelig vasstrukken så merkes det på vekta. Men slett ikke sikkert det er noe problem Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Aso Svart 20.April.2014 Link til dette innlegget Svart 20.April.2014 Et alternativ er å skjære ut dørken og fjerne alt skummet under den og helt ut i sidene. Skummet fungerer også som avstivning for skroget så du må støpe inn ribber som forsterkning som erstatning for skummet. Divinycell er fint å bruke for å lage ribber, disse ribbene fungerer som spant. Du kan vurdere om du vil legge dem så høyt at dørken hviler på dem. Vær obs på at du kan få gnisse eller bankelyder om du gjør det. Når du har fjernet alt skummet og forsterket bunnen så støper du på plass dørken igjen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.