teetee Startet 21.April.2014 Link til dette innlegget Startet 21.April.2014 (redigert) Har gjort et forsøk på å pusse opp skroget over vannlinja på min Vindø. Har vel brukt 50-60 timer på grunnarbeide med sliping og sparkling, det ble bra. Men lakkeringa ble en katastrofe. Har brukt Hempels nye Supreme Gloss (2-komponent) og under det Hempel Light Primer. Lakken skal være spesielt egnet til påføring med rulle/pensel. Står innendørs, temp ca 12-14 grader, så forholdene burde være gode.Men... Sluttresultatet ser ikke ut. Har brukt skumrulle, og pute som fordriver. Men lakken tørker før den blir dradd ut, selv om vi er to stykker, en på rulle og en på fordriver, og bare tar felter på 1-2 rullebredder av gangen.Så jeg har noen spørsmål:Kunne jeg ha gjort det på en annen måte for å få bedre resultat?Kan en hvlp sprøyte, feks Bosch sin pfs-5000 sprøyte brukes til 2-komponent malinger, eller må en ha helt annet utstyr for å sprøyte det?Er det mulig ved hjelp av sliping/rubbing el å berge en overflate som ikke er fin?Tar imot alt av tips med stor takk :-) Redigert 21.April.2014 av teetee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Sprøyte er helt OK det, bare husk å tynne godt. Ellers kan du redde en dårlig overflate med vannsliping med fint papir og påfølgende rubbing/polering med maskin. Men i ingenting slår det å gjøre det bra første gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Onkel Roger Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Hvis lakken tørker før du får strøket den ut må du bruke tynner. Dersom resultatet ble dårlig er det bare å slippe ned og få nytt jevnt underlag. Har selv ikke brukt Hempel men har lakker flere båter med Epifanes to komponent. Har da brukt West rulle( tynn gul skummgummi) vanlig skummgummi ruller går i oppløsning. Enkel skumfordriver til å jevne ut. Stikkordet er at lakken er så tynnet at du har 5 til 10 min arbeidstid. Hvis ikke er det vanskelig. Bedre å legge flere tynne lag en få tykke. Har ikke brukt sprøyte til store lakkjobber, men jeg vet det krever mye maskering og er vanskeligere hvis du ikke har gjort dette tidligere. Sprøyten fra Bosch er jeg redd ikke gjør jobben lettere for deg. De som sprøyter to komponent bruker andre sprøyter. Lykke til. Legger ved bilde av siste lakk jobb. Det funker;) Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Framtia Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Har lest mye positivt om dette produktet: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.