Jump to content

Olje og belger til DP280 drev!!


Audifil

Recommended Posts

Hei,

 

Har søkt litt rundt her uten å finne eksakt treff. Etter det jeg finner ut skal drevene mine ha olje av kvalitet API-GL-5(noen steder står det API-GL-4)/SAE90 eller 80W90. I boken som fulgte med båten står det "same as engine" på olje, men så står det disse andre kvalitene hvis det er komersielt bruk?

 

Lurer også på disse belgene, noen sier at det skal byttes hver sesong, andre annenhver sesong og i boken til båten står det hver tredje sesong?

 

Skal også demontere propellene, ser at det står en del spesial verktøy i verkstedsboken. Trengs dette, eller er det bare å skru i vei med vanlig verktøy?

 

Det er min første sesong med klargjøring av drev så jeg lurer litt her?? Hva bruker folket på sine båter og drev??

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

De 280 drevene jeg har hatt har alle vert SP (singel prop) på disse har jeg alltid brukt samme olje som på motoren.

Men det kan være annen olje på DP (duoprop) jeg vet at 290 drevene skal ha gir olje og ikke vanlig motor olje. For å være sikker,, ta en telefon til volvo.

 

Belgene byttet jeg når det var det minste tegn til slitasje, ca. vert 3 år på knutebelgen og hvert 5 år på eksosbelgen.

 

Du trenger ikke noe spesial verktøy til propellene.

 

Husk å sjekke sink anodene, er disse bortimot 50% slitt må de byttes.

Link to post
Share on other sites

OK...

 

Volvo sier både motorolje og API-GL-5/SAE90?? Er jo en viss prisforskjell her og. Med tanke på verktøy så sitter det en del mer deler på en DP.. Har sett det står at man må ha spesiel verktøy her. Sitter en del ringer/tagger/skiver mellom propellene, disse går jo hver sin vei..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg har et DP290A drev og har både tatt av propellene og tatt ut akslingene ved skifte av tetningsringer. Har også skiftet tetningsring på gearsjalteren og demontert/montert drevet noen ganger i forb. med skifte av belger. Har ikke hatt behov for spesialverktøy i forb. med disse jobbene. Selvfølgelig kan spesialverktøy gjøre jobben litt enklere men det går greit uten. Når du skal av med propellene så setter du motoren i gear slik at den låser akslingene den veien du skal skru av låsemutteren. Husker ikke helt men tror du skulle sette gearet forover når du skal ta av den bakerste propellen og bakover nå du skal av med den fremre propellen - men dette finner du fort ut av.

 

Vedr. oljetype så bør du lese av "skilttavla" med typebetegnelse som er festet i forkant/øverdel av drevet. Denne kan være dekket av lakk/bunnsmøring. Mitt DP290A drev skal ha API-GL-5/SAE90. Volvoverkstedet anbefalte syntetisk da denne vistnok skulle beholde smøreegenskapene bedre ved vanninntrenging i drevet. Den er imidlertid 3 ganger så dyr. Jeg har alltid hørt at 280-drev skal ha vanlig motorolje men mulig det er annerledes ved DP?. Når du tapper av den gamle oljen så vil lukt/farge/konsistens fortelle deg om det er brukt motorolje eller gearolje fra før. Bruk da det samme. Hvis oljen er grå/melkehvit har du en lekkasje i drevet som må fikses.

 

Eksosbelgen bruker jeg ikke å skifte da det jo går både sjøvann og eksos gjennom denne fra før. En eventuell lekkasje gjør ikke noe fra eller til så lenge ikke belgen er revnet helt. Jeg har nå kjørt 2 år med knutebelgen og kommer til å skifte den når jeg skal opp med båten om noen uker.

 

Du bør også sjekke kjølevannsslangen (S-slangen) mellom drev og bakplata. Ryker denne mister du kjølingen på motoren.

 

Ellers så anbefaler jeg deg å kjøpe verkstedhåndboka (ca. 200-300 kr) som omhandler de meste med drevet.

 

Hvis du først skal skifte belger/sink m.m. så er det billigere å kjøpe et "servicesett" som inneholder alle delene istedet for å kjøpe de hver for seg. Viktig at du skifter ut o-ringene/tetningsringene på peilepinne, avtappingsplugg og olje påfyllingsplugg.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så anbefaler jeg deg å kjøpe verkstedhåndboka (ca. 200-300 kr) som omhandler de meste med drevet.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller du finner den i dokumentarkivet.

 

Mener de første DP-drevene hadde smøreproblem i ytterste lageret i propellakslene, antagelig fordi de brukte motorolje og ikke girolje.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mye fin info, men er da altså enda usikker på olje da.. Skal nok egentlig bruke motorolje, men det må vel være bedre og bruke noe bedre.. Det står jo API-GL-5/SAE90 i boka for "komersielt" bruk, og siden det blir brukt på 290DP så er vel det kanskje det beste??

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Det er helt afgørende hvilken type af DP drev Du har. Hvis din skifte konus er i stål SKAL du bruge helsyntetisk gearolie API GL-5 SAE75W-90. Er den i bronze KAN du bruge alm. gearolie API GLl-5 SAE 90.. I enkelte tilfælde kan der anvendes alm. motorolie hvis der har været anvendt tidliger, men det gælder kun for et par drevtyper der er fremstillet før 1986 til 30 og 40 motorer

Hvis din olie i drevet lugter grimt - stinker - er det gearolie og det skal du fortsætte med.

Redigert av juhl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis Du ser i Volvo Pentas værkstedshåndbog for Drev skal de der har stål skiftekonus bruge helsyntetisk olie.. Har lige været igennem den samme diskussion med mine egne DP-A drev og VP's hovedkontor har sagt helsyntetisk til stål konus og alm gearolie til bronze konus. Det skader ikke at bruge helsyntetisk - det koster lidt mere end alm gearolie - men udskiftning af en ødelagt skiftekonus koster ??.

Link to post
Share on other sites

Okei, da ble jeg litt klokere.. Er likt som ellers at jo bedre olje jo bedre. Så da kjører jeg på med helsyntetisk API-GL-5 SAE 75W90 tenker jeg.. Er jo en del drev som ryker og det er IKKE billig.. Så noen kroner ekstra får gå.. Er jo ikke så mye olje, 2.7L.. Men har jo 2 stk da :headbang:

 

Belger har jeg fått svar på, de var nye i fjor så da får de stå et år til hvertfall..

 

Og propellene ser ut til å gå greit å få av uten spesial verktøy..

 

TAKKER :flag:

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

For å helle litt malurt i begeret så har det i en del innlegg på Båtmagasinets diskusjonsforum blitt påstått at syntetisk olje på 280 pg 290A drev kan få gearkonen til å slure pga. at oljefilmen er "hardere". Om det er hold i dette vet jeg ikke.

 

Mitt drev 290A skal i følge boken ha API-GL-5/SAE90 (ikke syntetisk). Etter et verkstedbesøk med trykktesting av drevet fylte de opp med syntetisk gearolje med den begrunnelsen at denne beholdt smøreegenskapene bedre selv om det kom vann i drevet. Litt senere samme sesong så begynte gearinnkoblingen i forover å slure. Gearet koblet ikke inn uten at jeg økte turtallet et par hundre rpm. Senere så skiftet jeg til vanlig gearolje men drevet slurer fremdeles. Om det er sammenheng mellom sluringen og bruken av syntetisk gearolje er vanskelig å si. Kanskje hadde gearet begynt å slure allikevel?

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg nøyd meg med å brukt vanlig gearolje (ikke syntetisk) da slipper du unna med 1/3 av prisen også. Syntetisk gearolje fra Volvo koster vel over 500 for 3 liter.

Link to post
Share on other sites

Der er forskel på om det er et SP eller DP drev - alle DP drev køre med gearolie og dem som har stål skifte konus skal bruge syntetisk gearolie. At der er problemer med gearind- og udkobling eller slurring kan skyldes at olie niveauet ikke er korrekt.. der findes andre leverandører af syntetisk gearolie end VP - men den skal opfylde normkravene

Link to post
Share on other sites

Okei, da er propellere demontert og gammel olje tappet ut.. Det var Girolje på den, luktet slik hvertfall. Men den var sinnsykt tykk den oljen, tok flere timer å få tømt hele skiten i begge drevene?? Den nye syntetiske oljen jeg har handlet inn er tynn og fin, så dette bør bli bra.

 

Et par ting!!

 

*Er det bare å fylle på til det renner over? Eller måler jeg opp 2.7L som de skal ha og tømmer på?

 

*Har kjøpt pakningsett til skruene, men det var ingen pakninger på tappeskruene? Skal det ikke være det?

 

*På drevene står det bare Duopropp, ikke noe 280.. Er det samme drev, eller er det et drev som kun heter duopropp?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...