bukt Startet 21.April.2014 Del på Facebook Startet 21.April.2014 Som utav enmetittel lurer jeg på hvor smertegrensen til pushpit på en vanlig seiler er... har en 9.9hp på 36kg som jeg tenkte å henge bak... Vekten i selve motoren er intet problem i oppheis fra jollen eller montering sådan... så eneste bekymring er om den er for tung og vil belsate pushpit innfestingene for mye.. Vil dette være for tungt for et vanlig påhengerfeste til pushpit... hvis så er det noen snedige løsninger/modifisering av påhengerfeste for å feste denne så den ikke belaster pushpiten så mye... Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Den skal jo tåle at du henger i den eller står på den, men med 40 kg i tillegg kanskje det blir for mye ? Gir den etter om du står på den ? Det er stor variasjon, det kan bygges akkurat sterk nok eller som Sven Yrvind sier så sterk som du klarer. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Framtia Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Jeg har hatt 9,9 hengende på pushpit hos meg i flere år uten at noe har røket. Jeg har imidlertid flyttet braketten slik at den står langt ut mot bøyen mot siden, da den er mest stødig der. Men jeg har flere ganger tenkt tanken at den egentlig er for tung, ikke minst fordi syrefast stål er utsatt for tretthetsbrudd. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 21.April.2014 Del på Facebook Svart 21.April.2014 Bukt sin båt er vel en 29foter? -så rørene er kanskje 25 mm? Har til vanlig en 2t 4 hk hengende selv, men hadde en 4t 6hk ei stund. Personlig likte jeg ikke det. Hvor god innfestingen er mot dekk har vel en del å si.. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 22.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2014 Bukt sin båt er vel en 29foter? -så rørene er kanskje 25 mm? men hadde en 4t 6hk ei stund. Personlig likte jeg ikke det. Hvor god innfestingen er mot dekk har vel en del å si.. Er det jeg tenker på og... sett litt på tanken å lage en "brakett" på skroget som tar av press fra undervannskuset så ville bare tyngden virket nedover ikke sideveis og som det ofte gjør når motor bare henger der.. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 Er vel forskjel på om du selier på flatt hav og lite krengning, eller om du er ute i stor sjø. Har du mulighet til å stue den under dekk når det røyner på så kan den vel henge ute på finværsseilas...? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 Jeg tror ikke 40 kg bør være noe problem. Som Eureka skriver, det må i så fall være innfestingene i dekket man skal bekymre seg over. Det er ikke helt korrekt at AISI 301/-304 er spesielt utsatt for tretthetsbrudd. Dette er det vanlige materialet i disse rørene. AISI 316 er enda bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Har en Johnson GT på 25mm rør. Står solid. Har for sikkerhets skyld låst den med stram belagt wire, så den kommer ingen vei om noe kneler. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.