Jump to content

hvor tung motor tåler en gjennomsnittelig pushpit på seilbåt

bukt

Recommended Posts

Som utav enmetittel lurer jeg på hvor smertegrensen til pushpit på en vanlig seiler er... har en 9.9hp på 36kg som jeg tenkte å henge bak...

Vekten i selve motoren er intet problem i oppheis fra jollen eller montering sådan... så eneste bekymring er om den er for tung og vil belsate pushpit innfestingene for mye..

Vil dette være for tungt for et vanlig påhengerfeste til pushpit... hvis så er det noen snedige løsninger/modifisering av påhengerfeste for å feste denne så den ikke belaster pushpiten så mye...

Jeg har hatt 9,9 hengende på pushpit hos meg i flere år uten at noe har røket. Jeg har imidlertid flyttet braketten slik at den står langt ut mot bøyen mot siden, da den er mest stødig der. Men jeg har flere ganger tenkt tanken at den egentlig er for tung, ikke minst fordi syrefast stål er utsatt for tretthetsbrudd.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Bukt sin båt er vel en 29foter? -så rørene er kanskje 25 mm?

men hadde en 4t 6hk ei stund. Personlig likte jeg ikke det. Hvor god innfestingen er mot dekk har vel en del å si..

Er det jeg tenker på og... sett litt på tanken å lage en "brakett" på skroget som tar av press fra undervannskuset så ville bare tyngden virket nedover ikke sideveis og som det ofte gjør når motor bare henger der..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...