Jump to content

Ny oljekjøler - hvor kjøpe noe som ligner den gamle?

Baard

Recommended Posts

Synes jeg ser en Twin Disc hydraulisk gearkasse??

Isåfall bør du være oppmerksom på at du må gå for en kjøler som tåler et oljetrykk på ca. 25 bar!

:smiley:

Bjørn

Riktig at det er TwinDisc. Jeg sliter litt med å få fatt i en som er vinklet i enden, og med riktig kapasitet og som ikke koster skjorta, men jeg får fortsette å lete....Da skal jeg ha 25 bar i bakhodet....

/Baard

Guest Avmønstret#

Har ikke noen anbefaling men vi fikk loddet en oljekjøler i hurtensturten for tre uker siden da den sprang lekk under fisketur. Ny er bestilt men den med lodding får stå så lenge den er tett videre.

Den hadde en sprekk i loddinga mellom kjøler og stuss. Vi loddet over på den andre stussen for sikkerhetskyld. Gjort på noen få minutter om man har det man trenger tilgjengelig.

Kan det med 25 bar stemme? Har samme kasse, og den originale VP kjøleren har kun en liten O ring til tetning.

Nå er det vel slik at trykket varierer noe utifra hvilken Twin Disc kasse du har.

Nedenfor er en eldre service manual for TwinDIsc MG 506A

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CFEQFjAD&url=http%3A%2F%2Ffiles.twindisc.it%2Ftdfiles%2Fdisc4%2FMG506A%201015978.pdf&ei=bqBWU-HJDYeBywPK0YGoCg&usg=AFQjCNEZ8g4SX8Jf8vEH9nnbVBBs3n_x0A&bvm=bv.65177938,d.bGQ&cad=rja

Dokumentets side 14, table 2-2:

Normalt oljetrykk oppgitt til 300 - 320 psi (20.7 - 22.1 bar), men enkelte installasjoner krever boost trykk på 350-370 psi (24.1 - 25.5 bar). Om mulig så sjekk oppgitte data på gearets navneplate !

I dokumentets side 16 beskrives krav til kjøler i table 2-3. Der står faktisk at den bør være trykkprøvet til 1.5 x arbeidstrykk, dvs.hele 445 psi (eller 30.7 bar). Her beskrives også andre krav til kjøleren som bør oppfylles ved evt. nyanskaffelse til MG 506A.

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...