Jump to content

Bavaria - Toe-Rail festekrok/blokk for fendere

Ventus

Recommended Posts

Hei,

Ønsker å unngå å ha fenderene hengende etter øvre wire/rekkestøtter - tenkte derfor å se om det fantes en krok eller blokk som passer inn i toe-railen slik at den låser på en god måte.

Fant dette: http://www.svb24.com/en/toe-rail-system.html - men til 37EUR pr stk er det litt vel "spurv med kanon". Har sendt en forespørsel til svb om de kan skaffe noe enklere .

Vet noen om enklere systemer/kroker i markedet ellers? Borre hull er ikke så aktuelt - det er massiv toe-rail på denne.

bilde

Jeg tror disse er beregnet for blokker og annet fast, fiksert utstyr. Komplett ubrukelig for fendere, da disse må flyttes og justeres fra gang til gang. Når det i tillegg er svært tungvint å måtte bøye seg helt ned og slå en knute gjennom et trangt hull, kan jeg tenke meg svært mange måter å heller bruke 37 € på...

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Disse er altfor kraftige/avanserte - helt enig i det.

Er vant til løsningen fra Albin båter der denne er perforert og gir enkel festing av fendere etc som da kan flyttes lett - og som føles mer "solid" enn å la dem henge fra rekkewirene.

Båten har høyt fribord der den ligger til kai normalt - så vinkelen fra denne lista og ned vil være helt grei.

Tenkte nesten på en slags "klo" i enden av fendertauet som huker pent inn i lista eller lignende - men er nok ønsketenkning kanskje.

Hvis det er for fendring på din faste båtplass så kan det jo løses ved å feste fendere på brygga. Jeg ligger ved flytebrygge og har en fender festet liggende på hver av utliggerne. Disse er gjort fast med tau slik at de enkelt kan demonteres ved sesongslutt.

Utover det ser jeg ingen fornuftig grunn til ikke å benytte rekkewire for feste av fendere.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...