Jump to content

Kjøpe brukte motorer i Norge og montere i Danmark, går det ?


Trawler 42

Recommended Posts

Hei båtvenner !

 

Min nye bruktbåt fra og med Mai i fjor skulle bli min nye stolthet og forhåpentlig siste båtkjøp.

Først fant jeg at teaken var gåen og masse fuktskader innvendig i kabinene,så begynte oljetrykket på stb motor å variere mye.

Det endte plutselig opp med vann i oljen rett før opplag i fjor. :nonod:

 

Nå i påsken tok jeg skuta til Hirtshals på en motor og leverte den på et verft der for overhaling/reparasjon av motor samt fiksing av teak og lekasjer.

I dag ringte de meg og fortalte at motoren nok desverre var helt tært opp og utenfor redning.

Redd for at det må bli to nye overhalte bruktmotorer for ikke å gi opp fullstendig og tape altfor mye penger.

 

Mitt spørsmål er da; om jeg finner to motorer her i Norge, kan jeg da frakte dem til Danmark for montering uten å bli flådd i avgifter og slikt ved hjemkomst ?

Hva anbefaler de lærde her på forumet ?

 

Mvh en som er på nippen til å gi opp !

 

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Ikke noe problem forutsatt at det er planlagt å betale norske avgifter for montering av motorer utført i Danmark ved gjenninførsel av båt.

 

Eksporter motorer fra Norge, og midlertidig importer til Danmark (antar verftet kan hjelpe med dette da det er betydelig enklere med dansk selskap som står ansvarlig). Når båten forlater Danmark igjen re-eksporteres motorer og dansk moms og toll refunderes. Når båt ankommer norske farvann fortolles motorer inn til Norge igjen som tidligere "norske" varer. Husk å ta vare på eksport papirer fra Norge, og vær klar over at du muligens må dokumentere at tilstand på motorer er samme ved innførsel som ved utførsel slik at avgift på reperasjon/oppgradering unngås.

 

Ved henvendelse til tollvesen i din region får du tak på nødvendige skjemaer og fremgangsmåte (eller benytt agent).

 

mvh

Link to post

 

Ved henvendelse til tollvesen i din region får du tak på nødvendige skjemaer og fremgangsmåte (eller benytt agent).

 

mvh

 

Mange takk for svar rffr !

Da blir det en tur innom tollvesenet her i Kristiansand for info og eventuelle papirer.

 

Mvh Arne M Kristiansen

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Hvordan er prisen på verft I Danmark, når det gjelder teakarbeid, kontra I Norge? 50% under?

Hadde besøk av en VP mekaniker I Strandy for noen få år siden. Under halv timesats I forhold til VP verksted I Norge

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Det skulle være helt legitimt å 'eksportere for overhaling med re-importering'. Hvis du henvender deg til ditt lokale tollkontor, be om å få uttalelser skriftlig bekreftet med henvising til lover/forskrifter. Jeg har jobbet mye med eksport/import som virker analogt til det du skal. Men det er særdeles viktig å tilfredsstille byråkratiet.

 

Man bør være klar over at Norge muligens er lite byråkratisk i forhold til andre land. Nå har jeg nettopp hatt en maritim runde med broderland Sverige. Makan til byråkrati! Hvordan det er i Danmark, vet jeg ikke.

Link to post

Takk for input alle sammen, satser på at det skal bli båt igjen av skuta tross all motgang.

Bare synd manglene ikke kom frem mer tydelig fra selgers side, da hadde jeg nok valgt annen båt.

 

Mvh Arne Martin

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Tragisk at drømmen blir til mareritt! Hvis det er den båten jeg tror det er så lå jo den veldig lenge på Finn til en tilsynetatende hyggelig pris uten å bli solgt Jeg ser ikke bort fra at noen potensielle kjøpere oppdaget det du ikke oppdaget, og opplyste eier om det, slik at eier var klar over feil og mangler da du kjøpte den. Da er jo spørsmålet hva ble du opplyst om av mangler som tidligere eier kjente til når du kjøpte den? Holdt han tilbake opplysninger om feil han visste om, er det jo mulig å få dekket noen av utgiftene vil jeg tro, men det kan være en lang vei å gå.

Link to post

Jeg spurte selger om det var noen lekasjer siden dette var min første båt uten kalesje.

"Vel, det kommer et drypp av og til i gjestekabinen bare" var svaret. Hadde det bare vært så vel.

Vil helst bare legge det hele bak meg og se fremover til den dagen skuta er som hun bør være.

 

Mvh Arne Martin

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Endelig litt godt nytt :yesnod:

 

Nå har jeg kjøpt en Cat 3208 shortblock (ny) til erstatning for stb motor in skuta.

Verkstedet i Danmark mener bb motor er verdt og satse på fremover, bare den får normalt stell og vedlikehold.

Da skal bare shortblocken hentes i Oslo og fraktes til Danmark neste uke. :thumbsup:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...