ehrnst Startet 22.April.2014 Del på Facebook Startet 22.April.2014 Hei, i høst kjøpte jeg ny impeller til vår gamle v8. Her om dagen skulle den byttes, men den som sto i er ca dobbelt så tykk som den nye jeg fikk. Ellers så de like ut. Er det sånn at det finnes to typer, stor og liten? Jeg finner ingen fasit via google :) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Var innom maritim i dag. De kunne ikke finne noen som liknet, basert på motorinfo etc. Må vel ut med greiene å ta den med i butikken. Johnson pumpe mener jeg det er, så dersom noen vet.... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Det finnes faktisk mange typer impellere, men dersom du har den originale Johnson pumpen med bred impeller er vel det 876120, koster rundt 700,- spenn og er på lager hos nærmeste gullsmed (VP forhandler). Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Det er nok den, ja. Fire flatskruer på lokket og hele pumpen i "gull" farge. Rart de ikke fant den på maritim, eller? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Nja, etter en kjapp titt på Maritim sine nettsider, så kan jeg ikke umiddelbart se noe som passer. De operer dog med litt andre nummer, så det er vanskelig å sammenligne, og Maritim kaller produsenten for "Johnsen", som selvfølgelig er feil navn, og en smule flaut av Norges største båtbutikk. Jeg ville prøvd Volvo forhandleren for dette, de finner den rette impelleren med en gang, eventuelt kan du kontakte Leif H. Strøm, som også helt sikkert har impeller til den pumpen på lager, og kanskje er noe billigere enn Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Takker så mye for hjelp. Skal sjekke Leif strøm. Malfix og lasa kan kanskje hjelpe og. Hadde passet bra om jeg bare kunne kjøre et sted til helgen å hente den Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Nå ser det jaggu ut til at seasea har: http://www.seasea.no/Motortillbeh%C3%B6r/VOLVO_PENTA/IMPELLER_876120 kanskje den finnes i alt.vare og. Er jo svinedyr. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.April.2014 Del på Facebook Svart 23.April.2014 Det er omtrent samme prisen som VP forhandleren tar, og det ser jo ut som det er VP deler, bare pass på at du ikke får en Sierra impeller eller noe slikt til den prisen. 700,- for en impeller virker nok rasende billig den dagen impelleren du kjøpte på Biltema til 129,- ligger i deler i hele kjølesystemet ditt, og motoren er havarert. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 23.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2014 Ser den, men jeg gikk i utgangspunktet inn for å bytte denne årlig. Da synes jeg 700 er litt drøyt. Men den trenger kanskje ikke å skiftes årlig Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 24.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2014 Det kan se ut som F6B-9 er pumpen fra Johnson Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Årlig sjekk er viktig, men årlig skifte er ofte litt overkill. Jeg har brukt den samme i 5 år nå, og bruker båten hele året... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ehrnst Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Fikk tak i hos seasea idag. Litt forskjell var det kontra den som sto der. Den har færre skovler og kanskje en mm lengre. Satser på det ikke gjør noe. Johnson sin impeller hadde de selvfølgelig, selv om de hadde varenummeret før og etter... Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 Det er omtrent samme prisen som VP forhandleren tar, og det ser jo ut som det er VP deler, bare pass på at du ikke får en Sierra impeller eller noe slikt til den prisen. 700,- for en impeller virker nok rasende billig den dagen impelleren du kjøpte på Biltema til 129,- ligger i deler i hele kjølesystemet ditt, og motoren er havarert. Både merke og pris spiller vel egentlig liten rolle den dagen impelleren ligger i deler i hele kjølesystemet ditt, og motoren er havarert..... Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 noen som føler seg komfortable på å bekrefte/avkrefte at impeller jeg satt inn er OK? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Dersom splines er like og bredden er innenfor en millimeter, så bør det være greit, det spiller liten rolle om det er færre skovler. Den enkleste testen er rett og slett å se om det pumpes vann, og følge med på temperaturen, dersom motoren kjøles tilstrekkelig så virker det fint. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 den gikk fint inn med litt silikon-spray. som sakt bare en liten mm som stakk utenfor pumpen når lokket skulle på (samme var faktisk på snekka vi byttet og). Jeg får kanskje starte opp igjen med ny impeller installert før jeg sjøsetter. Forresten, er konstruksjonen slik at det er mulig å bytte impeller når båten ligger på sjøen, vi har ingen stoppkran på vannintaket fra drevet, virker heller ikke som dette er noe som ble levert som standard? Jeg ser at det går en liten bøy rett opp fra drevet på innsiden, som kanskje er ment for å være over vannlinjen, og at dette vil sørge for at vannet ikke strømmer inn? takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Du kan fint bytte impeller når båten ligger på vannet, gamle AQ serien drev har et rør som går opp over vannlinjen som vannlås, slik at vannet kommer ikke inn når du tar av slangen på pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.