Newbie99 Startet 23.April.2014 Link til dette innlegget Startet 23.April.2014 Hei Som helt fersk eier av båt større enn skjærgårdsjeep er jeg imponert over engasjementet erfarne båteiere har her inne! Hjelpen jeg alt har fått ved å lese innlegg og søke i forskjellige tråder har alt løst mange spørsmål jeg har hatt. Nå er saken den at jeg tenkte å bruke båten til litt turer i sommer og den har ikke integrert et landstrømopplegg. Må jeg virkelig ha det?? Pr.i dag har jeg en batteribank med to batteri på 115 Ah., et startbatteri og et forbruksbatteri. Det jeg i min uvitenhet gjorde var å gå til innkjøp av en lader på Biltema; http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Smartlader-1224-V-25-A125-A-37736/ Tenkte å dra en skjøteledning inn i båten fra havner som har strøm, koble den til forbruksbatteriet, og tenkte at nå var "Landstrøm-problemet" løst! Med en forgrener på skjøtekabelen kunne jeg jo også koble 220-volten rett inn på varmtvannsberederen og dermed har jeg jammen varmtvann for hele helga også uten å måtte bruke kjølevannet fra motoren til å varme dette. (VV-tanken har en 220 strømkontakt også) Etter å ha lest så øyet blir stort og vått om dette temaet sitter jeg og føler at jeg er "like vis" på akkurat dette, blir jo "godt skræmt" over hva enkelte skriver her om jordingsfeil, livsfarlig, osv, og regner med at jeg banner i kjerka bare ved å foreslå dette, men kan noen være så snill å gi meg et forståelig svar på dette? Hilsen Dag Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Om du drar en jordet skjøteledning som er godkjent for våte miljøer (utendørs) og tar denne om bord, så er du lovlig og sikker. Det er ikke mer komplisert enn det. Men du må ikke fikle med jordingssystemet. Velkommen til baatplassen! Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Jeg har tenkt å gjøre det samme. Har laderen du kjøpte mulighet for fast montering. Skruefester, og fastmonterbare ringklemmer til batteripolene? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Laderen ser OK ut for lading av batteribank. Problemer med landstrøm er "krypstrøm", tæring og overledning (utilsiktet strømgjennomgang mennesker/dyr) Ved sporadisk bruk i havn når du er på tur med skjøteledning tar ikke knekken på båten din. Vær obs å ha opplegg for kobling og innfesting av kabel slik at ikke noe ramler i havet eller blir vått hvis du snubler eller sparker borti kablene/koblingspunkt. Hvar du mulighet for innkobling av en jordfeilbryter er det et pluss :-) Pass på at kabel inn til båten er sikret i båten, ingen kabelkveil liggende å slenge, koblinger ligger tørt, husk at vann og strøm er dårilge venner! Nyt varmt vann og lading. God tur Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Newbie99 Svart 23.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Hei og tusen takk for enkle, forståelige, og klare svar! Jeg digger dette forumet! Takk Hulda, men hvorfor skulle jeg tukle med jordingssystemet? Har lest en del om tæring osv men tar ikke zinkene seg av dette? ehrnst, laderen er nå montert og skudd fast i hjørnene, skruer fulgte med. (Ps, Skal bytte de ut med syrefaste.) Det var ikke med noen ekstra ringklemmer så det kan nok også være greit å kjøpe med ekstra om du vil ha den fastmonter til batteriet hele tiden. Det er kanskje lurt om ladestrømmen fra dynamoen til motoren ikke skader laderen eller om det blir feil på noe annet vis? Jada, jeg spør som jeg har vett til... Bodehode, takk for flott svar! Forstår jeg deg riktig så er ikke dette noe lurt opplegg om jeg ønsker å ha vedlikeholdslading på batteriet over lengre tid? Og så var det noe med koblingene her også, batteriene mine er seriekoblet 12V, skal jeg kun lade vedlikeholdsbatteriet og dermed sette klemmene på + og - pol som når jeg lader et enkelt batteri eller er det like greit å sette - på forbuksbatteriet og + på startbatteriet? Hvordan kobler jeg i tilfelle jordfeilbryteren? Sikkert dumme spørsmål men jeg lærer ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Kople slik at du bare lader ett batteri av gangen. Batteriene er sikkert ikke seriekoplet, men paralellkoblet.. eller ikke koblet sammen i det hele tatt. Utenom minus polene. disse er normalt koblet i sammen. I såfall har du 24volts opplegg i båten, og det tror jeg ikke NB bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Sinken kan forsvinne veldig fort, og da får korrosjonen over på edlere komponenter: https://baatplassen.no/i/topic/34769-anoden-og-tcring/page-3 Sitér dette innlegget Link to post
Newbie99 Svart 23.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Taunus, du har helt sikkert rett! Så at minuspolene var sammenkoblet men ikke plussene og jeg har definitivt et 12 volts opplegg. Da sier det seg jo selv at det kun kan lades ett batteri om gangen ja, det hjelper å få litt tenkehjelp også! Tusen takk! Hulda, ja jeg får holde øye med sinkene, jeg så de var litt slitt så sikkert like greit å sette på nye så jeg ser hvor fort de eventuelt forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Newbie99 Svart 23.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Takk for alle svar, Hulda-metoden passer meg utmerket! :) God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Vi benyttet skjøteledning i 4 Vinder i tre sesonger. Fungerer helt strålende, bortsett fra at man blir lei av å ha en kabel hengende ned luka hele tiden. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.