Jomes Startet 23.April.2014 Link til dette innlegget Startet 23.April.2014 Hei. Er i grunn stor fornøyd med min VP 2003. Motoren går aldri for varm, oljen ser bra ut, tikker og går som ei klokke alltid. Kjølevæsken ser litt grå og grumsete ut uten jeg helt vet hvorfor. Jeg kjøpte motoren for 2 år siden, og skal innrømme jeg aldri har byttet kjølevæske, og la merke til det samme ifjor. Kan det igrunn være at den er så gammel at det nå er på tide å bytte den ut ? Ser ut som det kan være små flak av noe oppe i der også. 1. Hvor mye kjølevæske skal på ved evnt bytte ? 2. Tips om hvorfor denne grumsen ? og evnt annet som er nyttig å vite vedr kjølevæsken :-) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Atrox Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Bytt kjølevæske først som sist. Har samme motor og hatt den like lenge som deg - akkurat samme opplevelsen så jeg bytta for samvittighetens skyld :) Er vel begrenset levetid på kjølevæske som på alt annet og koster ikke mange kronene for å bytte (jeg målte min til -16 på slutten... litt snaut på østlandet om vintern). Husker ikke antall liter som gikk med, men mener du finner manualen på nett (kanskje til og med her inne). Står sikkert der. Sitér dette innlegget Link to post
dskog Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Har også samme motor fra 1991. Jeg har hatt den i 5 år og den går bra. Har byttet kjølevæske en gang. Nå er det på tide å bytte på nytt. Den brune fargen kommer vel av rustpartikler. Tenkte å skylle igjennom med ferskvann et par ganger før jeg fyller på ny. Hvor mye husker jeg ikke, men hvis du har koblet til varmtvannstank er det mer enn oppgitt i manualen. Sent fra min HTC One S via Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 VP anbefaler normalt å bytte kjølevæske 2. hvert år uavhengig av gangtid. Dette fordi anitikorrosjonstoffene mister sin virkning og det blir fare for rustskader innvendig. Det står det vel egentlig i brukerhåndboka? Derfor er er kjølevæsken din grå-grumsete. Tapp og kjør gjennom en runde med Systemrens fra Maritim. Dette finner du mye info her på forumet. Skyll godt og ha på ny BLÅ kjølevæske. Som sagt; serviceintervaller står det om i brukerhåndboka. Hvis ikke forrige eier har fulgt denne, ville sjekket andre punkter også.... Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 VP anbefaler normalt å bytte kjølevæske 2. hvert år uavhengig av gangtid. Dette fordi anitikorrosjonstoffene mister sin virkning og det blir fare for rustskader innvendig. Det står det vel egentlig i brukerhåndboka? Derfor er er kjølevæsken din grå-grumsete. Tapp og kjør gjennom en runde med Systemrens fra Maritim. Dette finner du mye info her på forumet. Skyll godt og ha på ny BLÅ kjølevæske. Som sagt; serviceintervaller står det om i brukerhåndboka. Hvis ikke forrige eier har fulgt denne, ville sjekket andre punkter også.... Hei Hvorfor akkurat blå frostvæske? larss Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Hadde en VP2003. Merket plutselig at kjølevæsken i ekspansjonstanken var grøtete og grå. Toppakningen hadde da røket, så det hadde komt olje i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.