Auskar Startet 23.April.2014 Link til dette innlegget Startet 23.April.2014 Har behov for litt Topcoat - av den gamle fargede polyester som Jotun solgte tidligere. Har lett høyt og lavt lokalt uten å finne dette. Ikke på tidligere malingsforretning der jeg har kjøpt mange liter av dette, ikke på lokal båt/båtutstyr butikk og neimen heller ikke på lokal bygge-forretning der de tidligere solgte Polyester i løs vekt fra fat. Har en skvett Gelcoat rep fra biltema og litt Parafinvoks/herder. Denne Gelcoat får vel Topcoatens egenskaper når jeg blander inn Parafinvoks.... Men trenger mere, 1 - 3 ltr - helst ferdig blandet som Topcoat - bare å tilsette herder ved bruk. Har trålet litt på nettet, uten å finne det store. Biltema sender ikke, og litt langt å kjøre 40 mil for 1 - 3 ltr Gelcoat. Andre steder finner jeg ikke Topcoat, heller ikke på Jotuns sider merkelig nok. Men kan finne Gelcoat i nevnte mengder. Noen som vet selgere av Topcoat som sender pr. post? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.April.2014 Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Prøv Kaibutikken i Haugesund Superservise.TLF 52714616.Maritim har også toppcoat,eller prøv lokale plastverksteder Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 23.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 Ok. Ser Maritim.No har Gelcoat i forskjellige mengder. Tenkte jeg skulle slippe å blande dette selv, og få fatt i ferdig blandet Topcoat. Var ikke vanskelig å få fatt i før. Lakkerte opp en plastbåt på midten av 90-tallet og da kjøpte jeg nærmere 20 liter Topcoat lokalt uten å bestille en liter av det. Nå viste fargehandel knapt hva det var for noe. Brukte noe tokomponent hardlakk også da som het hardtop også det fra Jotun. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Er vel ikkje noe problem å blande voks i gelcoat? Har gjort dette mange ganger med bra resultat. Biltema og maritim har både gelcoat og voks... Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 24.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Problem, og problem fru Blom. Kunne jo ha sprengt båten også for den del selv om den er splitter ny og aldri har vært på sjøen. Fremdeles egentlig ikke noe problem da jeg har flere båter også tilnærmet nye. Men ser egentlig ikke grunnen for at de ikke kan levere ferdig Topcoat nå i 2014 når de leverte dette i 1996? Flere ingredienser, Gelcoat som jeg egentlig ikke har bruk for i Gelcoat tilstand - Parafinvoks som jeg egentlig heller ikke har bruk for i Parafinvokstilstand - ferdig blandet - ja takk. Blir jo litt dyrere også med alt dette. Egentlig er jo Gelcoat Polyester tilsatt fargemiddel/pulver - og kunne jo blandet inn dette selv også - var jo Hvit jeg var ute etter. Biltema sender ikke - 40 mil nevnte jeg det var til nærmeste Biltema. Tenker jeg "greier" meg med 1l Toppcoat- Egentlig langt å kjøre 40 mil for dette + 2 x ferje på 45min hver vei. Men problem og problem, nei har større problem med annet. Men på den annen side, hvorfor greide de å blande dette tidligere hos Jotun og ikke nå? Hvis de ikke greier å blande dette hos Jotun, greier de da å blande det andre de selger? Som lakk, sealer, bunnstoff og forskjellige remedier? Men problem, og problem, er vel ikke problem for den som har tid til dette å blande, å kjøre, eller i beste fall å bestille på nett. Skulle ønske de hadde dette lokalt, bor jo nesten 8000 mennesker i kommunen, og til sammen med andre kommuner i nærheten bikker vel folketallet over 13000 innbyggere. Handelslekkasje - syter de over i lokalavisa. Blir jo det da, når man ikke oppdriver det en trenger lokalt. Men problem - nei, ikke på sikt, og håper ikke jeg ødela nattesøvnen for noen? Redigert 24.April.2014 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 http://sola-shipping.no/content_2/text_1fca58f5-e1f2-4a7a-8f3c-5ba8df69d9a4/1395065758848/gel_coat_sparkel_fargekart_2014.pdf Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Tskjei Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Hvor holder du til? Finnes ferdig topcoat fortsatt :-) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Det er kanskje ikke så rart at det ikke finnes så mye topcoat i brosjyrer og butikker når gelcoat/topcoat gjerne finnes i mange farger og det bare er å blande en liten flaske voks i gelcoaten, røre med en pinne og vips har man topcoat. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Vokslosning-36083/ 60 ml passer godt til èn liter gelcoat. Liten vits for en butikki å sitte med dobbelt lager av farger da. Ps Ikke spreng båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.