Hakkannen Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 "Solrød" eller "Solglød" eller "Rødglød"? Tror jeg likte "Solglød" best. Ifølge gammel tradisjon (i enkelte miljøer) er det ideelle båtnavnet et jentenavn på sju bokstaver. En bokstav for hvert av verdenshavene. Ingen regel uten unntak, men det betydde ulykke å fravike for mye fra regelen. Overtro og tull, greit nok, men allikevel en fin måte å hindre at tradisjonene dør ut. Sånn sett synes jeg "Rødglød", eller enda bedre; "Solglød" passer veldig bra til båten Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Kanskje Solfrid. Fruen like ikke "glød" pga en negativ assosiasjon med nedbrent, glødende båt :( mange andre gode forslag her som ikke bestod ildprøven. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) (duplikat) Redigert 24.April.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Madserazzi Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Siden båten er lagd av teak og mahohny, og er saktegående(seilbåt), hva med "Teak-takk" ? Redigert 24.April.2014 av Madserazzi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Kanskje Solfrid. Akkurat det samme navnet som står på skuta mi Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Den er bakt, og den er brun = Kringla Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 "Brown Sugar" Utenlandsk og kanskje tvetydig ifht betydning men også en knallbra og gammel Stones låt ;-) ---------- Den er bygd i edeltre så et navn kan jo spille på "edel" eller kanskje bare hete "Edel"? Det er jo også et kvinnenavn, som det vel må være. Og siden fargen er rødlig og om man samtidig tenker edel så er det nærliggende å tenke på rubin, som er både edel og rød. "Rubin" er rød, den er meget sjelden, den er svært hard/sterk og verdifull. Og den mest verdifulle kommer fra Burma og er "burmarød" i farge. Er vel ikke usannsynlig at deler av trevirket i båten kommer fra samme område? Så da er mine tre neste forslag "Brown Sugar", "Edel" og "Rubin". Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 "Skatten Min" Sitér dette innlegget Link to post
Blue Swan Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Gratulerer med flott båt! "Dongeribella" er forøvrig et godt båtnavn. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Clooney Mahooney Staslig Råkul Donna Valente Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Hm, jeg sitter igjen med denne listen som jeg synes er akseptabel:SolfrydSolglødAndromedaSolfridElsaAdaHeidiMaiblomstAprilvindHelmaksGrasiellaRubinaBesfortGod flytSmykketSpontanLoffenGyldne vinderVårPianoNydeligArtumeTikk-takkIrisGalinaOlgaHelgaHilda"Grandiosa" er ikke med på lista ettersom det er altfor mye assosiert til frossen papp, men det skal ikke utelukkes at vi ender opp med det allikevel etter litt familiær krangling Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Otto R Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Flott båt - gratulerer ! " Nordavind " eller "Sønnavind" Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Barkebilla Om ikke den faller I smak, Likte jeg de to øverste på listen din best, med Solglød som en favoritt Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Popeye70 Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 - Solbris - Solvind - Nordlys - Aurora Polaris Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
index Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Avanse er et godt navn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 - Nordlys - Aurora Polaris Jeg tenkte litt på disse, men la de fra meg - jeg har jo flyttet sørover må vite, og har ingen planer om å flytte tilbake med det første :-) Å oppleve Nordlys langt fra sivilisasjonen, på fjellet eller fra cockpit/dekk på en seilbåt ... er det aller beste :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bøljan Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) S/Y Flamingo eller S/Y Woody Redigert 28.April.2014 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) "S/Y Palisandra" ? Palisander er riktignok litt mørkere treverk, men dog. Eventuelt "Cocobolo" ? (Søramerikansk pent treverk) Redigert 28.April.2014 av Madserazzi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Kanskje dere skal lete litt i fugleverden, hvor det finnes mange fine navn? F. eks.: Seahawk Penguin Albatross Eagle Eagle's nest Brown Booby Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Gylne Tider... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Sidestick Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Så en svær yacht i Dubai som het "Touch Wood"... :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Gylne Tider... Det ville vært en perfekt oppfølger av første båten min, "God Tid" :-) Bare så synd at fruen ikke går med på det. Kanskje dere skal lete litt i fugleverden, hvor det finnes mange fine navn? Keiserpingvin ... tja, klinger kanskje ikke helt ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Zitt Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Reiseradioen spurte sine lyttere om "Norges beste båtnavn" i 2008. Her er resultatet: http://www.nrk.no/kultur/hva-er-norges-beste-batnavn_-1.6152862 Jeg prøver med ett til: el barco - betyr båten på spansk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Eg synest båtnavn skal være gjennkjennelige og lettstavelig. Då er det mindre harry å bruke som kallenavn på vhf også. Fjordfin, fjordglød, sjøfin, seilfin, fryd, sjøfryd, glede. Ellers er det mange som bruker bokstaver fra barnas navn. Men det får ikkje vi hjelpt med. Solfrid + Lene + Mia = Solemi. Viktig å planlegge barnas navn tidlig....hehe :-) Mine barn begynner på C alle 4....så vi beholdt "Albatross" når vi omregistrerte .. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tobixen Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Ellers er det mange som bruker bokstaver fra barnas navn. Men det får ikkje vi hjelpt med. Det var min mors forslag ... Sesaso (og hva om vi plutselig får et fjerde barn?) Mine barn begynner på C alle 4... Flere enn oss som har lest Anne-Cath Vestby? ;-) (I min slekt har vi en enda mer pervers tradisjon - alle guttene skulle hete Hans - min oldefar var Hans Hagbart, og jeg har tremenninger Hans Martin og Hans Thomas. Mine oldeforeldre bestemte seg å bryte mønsteret og kalte yngstesønnen (min morfar) Vilhelm). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.